Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1023 ggr
[VSK]
2015-01-01 19:49

And, kritik medel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag ej kunde ligga på bryggan då det var folk där samt att jag ej kan påverka botten av dammen. så nöjer jag mig att ta emot medelkritik.

Annons:
[VSK]
2015-01-03 02:03
#1

Ingen som vill säga nånting?

Catwoman
2015-01-03 02:10
#2

Jag tycker det är en toppenbild

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

[VSK]
2015-01-03 02:11
#3

Tack 🙂

Molekylflickan
2015-01-05 11:20
#4

Jag är inte så bra på sånt här, men jag tycker att bilden är jättefin och jättecool, vattnet är så klarblått mot ankan, jättesnyggt 😉

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

[VSK]
2015-01-05 11:26
#5

Tack 🙂

Inget jag kunde göra annorlunda då?

Inkanyezi
2015-01-05 12:53
#6

Det är lite svårt att veta precis vad som kunde göras annorlunda, och det skiljer en hel del om du bara har bilden som jpeg eller om du har råfilen och kan arbeta i en råkonverterare. Jag går bara in på det tekniska här, inte bildmässighet.

Bilden är överskärpt, och skulle vinna på mindre skärpning med mjukvara, eventuellt annan metod, och den har en del partier som är klippta, alltså där en eller flera kanaler har nått maxvärde. Den har också en del posterisering i det blå, där himlen speglas i vattnet. Posteriseringen tyder på att den har redigerats efter att ha omvandlats från RAW.

Så om du har råfilen kvar, kan det vara värt besväret att försöka omvandla lite mer finkänsligt, och särskilt se till de relativt jämna blå ytorna och de vita partierna, och se till att ingen färg klipper vid omvandlingen. Sedan i den slutliga presentationen kan det vara bättre att lägga på skärpa annorlunda, kanske med ett annat verktyg, annan radie och mängd. 

Om du har bilden enbart som jpeg, kan du se på histogrammet från originalet om det går att göra en mer finkänslig redigering, som inte fräter ur de ljusaste partierna. Du bör också se upp när du ändrar tonkurvan på något sätt, så att du inte får posterisering. Skärpningsverktyget som är lättast att hantera är oskarp mask, och där bör du inte lägga på för mycket. Radie väljer man främst efter i vilken storlek man vill presentera bilden.

Annons:
[VSK]
2015-01-05 13:48
#7

#6

Vet att den är lite överskärpt men jag får skylla på min då gamla skärm. Har tyvärr inte kvar nå andra bilder än denna. Ny skärm, och nya möjligheter till bättre bilder sommar. 

Har faktiskt nyss upptäckt och börjat använda oskarp mask.

Många bra tips där. Tack. 🙂

Upp till toppen
Annons: