Annons:
Etikettmisslyckade-bilder
Läst 3706 ggr
Neo033
2015-01-01 15:23

Ny kamera och fokus hamnar hela tiden fel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag har precis köpt en Nikon D7100. Tidigare hade jag en D80 som jag trivits bra med. Nu har jag använt samma objektiv på den nya kamean (Nikkor AF-S 50/1,4G) och precis som med gamla har jag helt manuella inställningar (bortsett från fokus) och jag använder en fast fokuspunkt och skjuter hela tiden i ögat på katten som står modell… Av flera hundra foton nu har kanske 1-2 st blivit skarpa i ögat, men de flesta blir skarpa bakom, dvs undefär i öronen. Jag fattar inte hur det kan bli så. Är det någon vänlig själ som kan komma med någon idé. Jag antar att det är jag som gör fel och att det inte är kameran, men vad? 

Jag skickar med ett exempel så ni ser vad jag menar.

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Annons:
Neo033
2015-01-01 15:24
#1

Helt oredigerad bild i övrigt så det får ni stå ut med. 😉

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

[VSK]
2015-01-01 15:26
#2

Du har satt fokusen på öronen, vilket betyder att du måste kalibrera kamerahus med objektiv skulle jag gissa på.

Förövrigt en otroligt fin katt.

Neo033
2015-01-01 15:27
#3

Ok! Kan det bli så öven om jag ställer in den på en fokusprick och sätter den i ögat?

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

[VSK]
2015-01-01 15:30
#4

#3

Ja det är min tolkning av det jag läst kunniga skriva och förklara. Har du annat objektiv att prova med?

Neo033
2015-01-01 15:40
#5

Japp, det har jag. Det är iofs bara ett kitobjektiv som också tillhör D80:an, men jag kan testa med det!
Jag googlade på det nu och det känns inte alls orimligt att det är det som är felet! Jag visste inte ens att man kunde kalibrera autofokus, men man lär sig varje dag. 😊 Jag återkomme med resultat! Tack VSK! 🙂

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

[VSK]
2015-01-01 15:42
#6

#5

Du har ju ett rätt avancerat kamerahus så den kan nog det mesta 😃

Annons:
pellepiano
2015-01-01 21:55
#7

En annan grej att ta hänsyn till är att när du satt fokusen, så kan det bli fel om du komponerar om bilden innan du tar den

. Speciellt om man har lågt bländarvärde.

Men eftersom du inte upplevt det tidigare så är det nog en anpassningsfråga.

MagArne
2015-01-02 10:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#2 Nä, fokuspunkten är på ögat enligt Exif. Var ser du att den är på öronen?

Testa med både ditt 50mm samt kitobjektiv (testa flera brännvidder) på ett fast föremål. Är fokusen fel där med? Båda objektiven?

[VSK]
2015-01-02 10:37
#9

Kollade där jag upplevde skärpan satt.

Neo033
2015-01-02 22:49
#10

Hm. Jag tror jag uttrycker mig galet. 🙂 Jag satte fokuspunkten i ögat men upplever att skärpan hamnar bakom i bild, och i det här fallet blir det skarpt bak vid öronen.

Jag testade även med ett kitobjektiv på flera brännvidder och samma fel där och efter det ringde jag till Nikons support och fick inskruktioner om att göra det du föreslog, VSK - att finjustera AF.

Nu har jag då skjutit in mig på en linjal med kameran på stativ. På 1,4-2 i bländare (med mitt 50mm-objektiv) tycker inte jag att jag får någon "krispig" skärpa alls så därför använde jag 2,5. Även när jag justerade AF med -20 (som är max) hamnar fokus bortanför det jag fokuserar på. En cm på min 45-gradigt lutande linjal. Så jag antar att jag måste skicka in min kamera och objektiv nu för en större ändring. 😕

Är det någon fler som varit med om det här tidigare? Tror ni att det innebär att jag måste skicka in kamera och objektiv så fort jag köper nya objektiv i framtiden? Det känns faktiskt riktigt surt att man ska behöva skicka in en ny kamera, men det är kanske helt normalt? Trist att vara av med den en hel månad också… *gnäll*

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

[VSK]
2015-01-02 22:57
#11

#10

Tråkigt att det inte gick finjustera hela vägen. 

Jag tror det räcker att du skickar in en gång bara eftersom om jag förstod rätt så blev det samma fel på flera objektiv.

Så skicka in kameran med ett objektiv så tror jag det kommer funka Canon 😃sen.

Jag tror inte det är så vanligt att nya kameror i din prisklass har såna fel i större skala. Du hade nog bara en extrem otur.

Surt är det oavsett för du blir nog av med kameran några veckor.

soren-p
2015-01-02 23:35
#12

#10 Har du ett stativ finns det ett smart sätt att finjustera autofokusen, kolla denna länk. Jag tycker denna metod är bra då man slipper göra subjektiva bedömningar om var fokusen sitter. Dot tune är mer "vetenskaplig" - alla får samma resultat bara man följer instruktionerna. Hamnar du utanför inställningsområdet är enda alternativet att skicka in för kalibrering dock. 

PS. Vill du testa vilken krispighet du kan få med full öppning så prova att fokusera med live view istället. Då undviker du bakfokusproblemet.

uffelarsen
2015-01-03 00:14
#13

Att fota "vidöppet eller nästintill ger inte den där "knivskarpa" skärpan , att fokus är fel är betydligt vanligare än man tror, men dom flesta ser faktiskt inte någon större skillnad utan det skall ett mer "tränat" öga för att överhuvudtaget  det skall synas. jag har 3 hus och en massa gluggar därtill och endast en kombination låg på "0"  jag har kollat mina grejor med " Focustune" och  "Lensalign" i det stora så spelar det som sagt ingen roll det är när man  vill krama ut det sista ur sina grejor som det behöve eller i speciella fall , vilket INTE är så vanligt man har en fabrikstolerans både vid tillverkningen av hus och gluggar och det är nästan alltid ok dvs inom toleranserna, man kan dock ha en otrolig otur och hamna  + eller minus på både hus och glugg och då blir det problem .

Annons:
[VSK]
2015-01-03 00:25
#14

Tycker inte ni att skärpan ligger på öronen, eller är min syn så svag 🤔

Neo033
2015-01-03 00:28
#15

Ok! Tack för tipsen! Provar den länken också innan jag ger upp och skickar in kameran. 🙂

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Inkanyezi
2015-01-03 00:35
#16

Det här är ett problem som DSLR-kameror har dragits med så länge de har funnits, och det fanns också på AF när det var film i kamerorna. Det finns många skäl till att det är så, och den enkla åtgärden för att få det bättre är att lämna in kamera och objektiv för kalibrering.

Problemet finns som sagt på alla DSLR, oavsett märke, och många är inte medvetna om det, eftersom det mestadels hamnar inom, eller i alla fall mycket nära, skärpedjupet för de ganska ljussvaga kitobjektiven. Grunden till problemet är att skärpeinställningen görs med en separat sensor som befinner sig på en annan plats än sensorn som sedan tar upp bilden.

När man har ett ljusstarkare objektiv och använder stor öppning och dessutom ser kritiskt på skärpan blir det en annan sak. Då är det noga med kalibrering, och när det gäller fasta brännvidder kan man oftast finjustera i kameran. Om det inte räcker, då är det till att lämna in för kalibrering i alla fall.

Och problemet uppstår ofta just när man har saker som är av olika generation, då en del framsteg i de olika systemen implementeras vid olika tidpunkt och kan leda till förskjutningar i egenskaperna, så att ett objektiv som fungerade bra med den gamla kameran, kanske inte fungerar lika bra med en nyare.

Om optiken alltså kalibreras om, är det möjligt att den inte kommer att ställa skarpt längre med den gamla kameran.

Men som VSK har sagt. Kalibrering är nödvändig för att du ska få bättre resultat med den här gluggen på den nya kameran. Om det är kamerahuset eller objektivet som ligger mest snett kan jag inte sia, men verkstaden ska i första hand ställa in dem inom fabrikstoleranserna och sedan jämka lite grann, utan att hamna utanför toleransen med någon av delarna. Också den äldre kameran kan behöva åka in en vända om den också ska funka bra med objektivet.

Neo033
2015-01-03 01:52
#17

Tack Inkanyezi! Det känns nästan bättre att det är ett relativt vanligt problem, tycker jag. Den gamla kameran gör jag mig av med ihop med kitobjektivet, så det blir iaf inget problem för mig även om det var bra att veta.  🙂  

Jag lovar att återkomma med en "efter-bild", även om det kanske tar ett tag. 😉

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

NäraNaturen
2015-07-29 22:37
#18

Ett halvår senare, hur gick det med din kamerainställning/kalibrering?

Har varit med om exakt samma sak, lämnat in objektiv och hus otaligt många gånger men det blir inte bättre. Nu måste jag "leva" med felet, sjuk surt efter att ha betalat mycket för en dyr kamera.

Välkomnar och tackar för alla era tips och råd 

Upp till toppen
Annons: