Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 870 ggr
[VSK]
12/28/14, 8:31 AM

Vad saknar du i "verktygslådan" ?

Jag saknar väldigt mkt egentligen. Har ännu ingen extern blixt till min kamera. Blixt kommer ganska långt ned på min önskelista.

Det jag saknar är faktiskt ett 70-200 2.8 , 35-50 nånstans 1.4-1.8 (är lite osäker på exakt vad än så länge) samt nåt som ersätter kit 18-55.

Eftersom jag endast kör med väderskyddade objektiv så krymper möjligheterna rejält. 

Ett riktigt bra stativ skulle jag behöva. Har endast ett billigt ett som jag köpte till min videokamera. 

Vad saknar du?

Annons:
Po A
12/28/14, 9:16 AM
#1

Jag saknar en 135mm 1,8. Men den kommer 😃

pellepiano
12/28/14, 10:18 AM
#2

En Godox 600ws batteriblixt, som jag längtat länge efter och ett bra fast vidvinkelobjektiv. Är inte riktigt nöjd med min Sigma 10-20.

[Teddies matte]
12/28/14, 2:34 PM
#3

Ett 70-200/2.8 och ett 24 eller 28mm skulle sitta fint.

Perly
12/28/14, 7:52 PM
#4

Finns massor men ett fast 24mm (eller ännu mer vidvinkel) med en minimal bländare på 48 eller högre vore ju inte helt fel vid nattfoto, dock ligger ett fast tele med okej bländare samt ett mer avancerat hus högre upp på listan. Får man drömma finns det nog en halv miljard "måsten" på önskelistan. 😃

Alltid Oavsett

MagArne
12/28/14, 9:03 PM
#5

Just nu till min Nikon D300 är det ett 70-200 f/2.8 samt 35mm f/1.8 som står högt på önskelistan. Ja en till billig skitblixt också då en av mina två gamla Nikon SB-24:or till lilla hemmastudion kastat in handduken.

[VSK]
12/28/14, 10:14 PM
#6

70-200 2.8 är poppis 😃

Annons:
Po A
12/28/14, 10:20 PM
#7

#6 Japp. Det är en trevlig brännvidd. Jag har den till mina FF hus…Jag säger bara…Like them i do, yes :)

[VSK]
12/28/14, 10:22 PM
#8

😃

JazzBass
12/29/14, 6:35 AM
#9

Ett vidvinkligt högklassigt tilt-shift till min D700 och en telezoom till min nikon 1 (eller kanske hellre en FT-1 adapter) skulle sitta fint.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Potatisen
12/29/14, 10:25 AM
#10

Ett riktigt bra stativ och ett macro med skala 1:1.

uffelarsen
12/29/14, 11:32 AM
#11

Det enda jag saknar/vill ha är ett Nikon AF-S NIKKOR 300mm f/2.8G ED VR II

Jag hade ett men sålde det när jag köpte mitt 400 mm, vill så gärna ha ett igen.

denstore
12/29/14, 10:54 PM
#12

Jag blev tvungen att sälja det mesta i min objektivpark när jag började plugga igen, men det enda som jag verkligen saknar är mitt 135/2L. Ingen av zoomarna känns särskilt svårt att vara utan, även om jag har dreglat lite över specarna på nya 100-400-zoomen.

Inkanyezi
12/29/14, 11:15 PM
#13

Min "verktygslåda" saknar egentligen ingenting som jag suktar efter längre. Fram till att jag fick tag på ett 17 mm som jag kan tilta var det vad jag saknade, men sedan finns "allt". Jag har inte någon direkt längtan efter blixt, eftersom jag helst inte använder det, inte ens trots att jag faktiskt kan forma ljuset väldigt bra. Blixt är liksom bara inte min grej för de bilder jag emellanåt får lust att ta nu. 

Men jag känner igen det där med samlandet, och jag tror att samlarådran finns där hos oss alla. Det är en djupt mänsklig grej, och det är ju kul med system, där man kan plocka med grejer fram och tillbaka.

Just nu koncentrerar jag mig när det gäller fotografi mer på att lära mig verktygen, främst de digitala: råkonvertering, stackning, panorama och HDR. Själva fotograferingshårdvaran låter jag nog vara som den är en tid framåt, men jag tror att jag ska göra allvar av att laga min gamla Panasonic som fortfarande är trasig. Det är antagligen ett enkelt fel, bara en strömbrytare, men den måste ju tas isär för att byta den, och det kostar en del. Men jag tycker kameran är tillräckligt bra. Jag har tagit fina bilder med den förr, och det kan säkert bli några till. Ormbilderna är alla tagna med Panasonic Lumix G1.

Och verktygslådan i datorn har jag bättrat på lite nu genom att skaffa en ny bildskärm som jag installerade igår. Jag hade gärna sett högre Upplösning, men jag har lite dåligt med pengar, så jag valde en för en tusenlapp mindre med "full HD", dvs 1920x1080. Den har färre pixlar på höjden än min gamla skärm, men den gamla var på väg att säga upp sig och visade inte de mörka tonerna i bilden bra. Den köptes1998. 

Digitala verktyg är lätta att få. De finns i förrådet, eftersom jag kör Linux.

Annons:
[VSK]
12/30/14, 12:27 AM
#14

#13

Nu har du ju köpt ny skärm, men har du vägarna förbi mina hemtrakter så har du en kopp kaffe, LCD 1920x1200 (inte mkt mer men lite bättre upplösning), stationär burk om du vill ha. 

Kan skicka med en gammal Samsung 27" LCD TV oxå.

Allt är gratis. Allt funkar. Hälsan har hindrat mig att konka iväg allt till återbruket.

ssofia
1/1/15, 12:23 PM
#15

Det enda jag känner att jag saknar just nu är ett vidvinkelzoom (Nikkor 17-35mm f4 VR) och ett rejält stativ till landskapsfotografering. När jag ändå köper det då skatteåterbäringen kommer i juni ska jag köpa mig L-bracket till mitt kamerahus 🙂

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

[VSK]
1/1/15, 12:33 PM
#16

Jag kan iaf bocka av ett stativ på min önskelista 🙂

Moalinn
1/1/15, 7:55 PM
#17

Jag saknar ett "riktigt" vidvinkel, typ Nikon 12-24 f4. Gärna ett fisheye också! Men folk säger att jag bör byta upp mig till fullformat om jag ska ha något riktigt vidvinkel så får se vad som händer.

Annars skulle jag inte gråta över en ny kameraväska då inte ens hälften av min utrustning får plats i min nuvarande.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Upp till toppen
Annons: