Annons:
Etikettövrigt
Läst 955 ggr
hamstertokiglisa
12/21/14, 3:15 PM

Slutartiden

Vart ställer man in slutartiden på en Nikon D3100? Inställningen M, A, S, eller P? 

Man ska väl sen snurra på hjulet, men slutartiden verkar inte ändras på någon av inställningarna? Det har gått förut men det funkar inte längre.

Annons:
MagArne
12/21/14, 3:19 PM
#1

Du ställer den på S som står för "Shutter/Slutare". Då kan du manuellt ändra slutartiden och kameran ändrar bländaren efter rådande ljusförhållanden.

Ställer du kameran på M får du ändra både slutartiden och bländaren själv

A står för "Aperture/Bländare" och där ändrar du bländaren själv och kameran ändrar slutartiden efter rådande ljusförhållanden.

P står för programautomatik och kameran sköter i stort sätt allt automatiskt då.

hamstertokiglisa
12/21/14, 3:29 PM
#2

Okej tack. Men  om man vill ha en låg slutartid, hur gör jag då? Asså om jag ändrar på ratten så går den bara ner till 1? och då blir bilden jätte suddig och bilder tas efter typ 3 sekunder.

MagArne
12/21/14, 3:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vill du har riktigt lång slutartid så måste du ställa kameran på ett stativ eller fast föremål annars blir det garanterat suddigt. Då är det bäst att sätta kameran på M och själv justera slutartiden och bländaren.  Du behöver säkert ta flera bilder för att få till rätt inställning.

Testa att sätt kameran på M och se om du kan ändra till längre slutartider än 1 sekund. Sänk ISO också så slipper du gryniga bilder.

Denna bild tog jag med 8 sekunders slutartid. Givetvis på ett stativ.

[VSK]
12/21/14, 3:41 PM
#4

#3

Tjusig bild. Norrköping?

hamstertokiglisa
12/21/14, 3:44 PM
#5

#3 Tack! Men om jag har på S, och vill tillexempel ha en kort slutartid, då ställer jag in det och så ställer bländaren in sig själv, eller? Just nu är det mörkt ute, och om jag tar ett kort med kort slutartid som jag själv ställt in, så blir ställs ju bländaren automatiskt in sig, men bilden blir kolsvart. Hur gör jag då, för att få en ljus bild?

MagArne
12/21/14, 3:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#4 Japp, stod på Bergsbron/Kungsgatan i Norrköping

Och här är en till 8 sekundersbild på just Bergsbron

Annons:
MagArne
12/21/14, 3:49 PM
#7

#5 Du behöver ha koll på tre saker som påverkar ljuset i kameran. Slutartid, bländare och ISO. Har du kort slutartid behöver du ha en större bländare (lägre f-tal) och/eller högre ISO för att få mer ljus.

Men ibland räcker varken bländaren eller högre ISO till för att slutartiden är helt enkelt för kort till det ljuset som finns att tillgå. Då får man köpa ett ännu ljusstarkare objektiv t.ex. ett fast 50mm f/1.4 eller f/1.8 som är bra mycket mer ljusstark än ett 18-55 kitobjektiv. Och ibland räcker ens inte det och då får man gilla läget att det krävs längre slutartid.

hamstertokiglisa
12/21/14, 3:52 PM
#8

Okej tack så mycket! En sista fråga.. Om man nu har på M, så vet jag bara hur man ändrar slutartiden. Vet du hur man ändrar bländaren då, på läget M? 

Just nu står bländaren på 13, inte så konstigt att det blir mörka bilder.

MagArne
12/21/14, 3:57 PM
#9

Nu har inte jag någon D3100 utan en D300 med dubbla rattar, en till varje inställning. Jag tror du håller +/- nedtryckt samtidigt som du snurrar med hjulet när kameran är i M-läget.

hamstertokiglisa
12/21/14, 4:01 PM
#10

Det funka! Tack tack

MagArne
12/21/14, 4:05 PM
#11

#10 Va kul, då har du ju lärt dig något nytt idag. Ge dig ut och ta några mörkerbilder nu som vi får se sen ;-)

Jag brukar sätta vitbalansen på "glödlampa/tungsten" när jag tar mina stadsbilder i mörker för att få en bra färgtemperatur. Det spelar egentligen inte så stor roll när man fotograferar RAW och efterbehandlar i datorn men kör du jpeg och tar bilderna direkt ur kameran så är det värt att tänka på. Lägsta ISO kör jag också på.

BuGoG
12/22/14, 12:39 AM
#12

#11 Vart ändrar man på slutartiden?

Inkanyezi
12/22/14, 2:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Man snurrar det lilla hjulet på baksidan invid höger tumme. 

Det gäller både i läget S och i läget M.

När man tar manuellt kan man välja slutartid upp till trettio sekunder, eller B (Bulb), då slutaren är öppen så länge knappen är nere. Helst ska man då ha en trådutlösare (MC-DC2) och kameran på stativ.

I läget P kan man ändra bländare och slutare samtidigt utan att ändra exponering, genom att snurra på hjulet.

Och läget A väljer man bländaren med, och då hänger slutartiden med, eftersom det är automatiskt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: