Annons:
Etikettövrigt
Läst 1551 ggr
annia1
2014-12-19 17:52

Fria bilder?

Jag håller på och letar efter sidor på nätet där man får ta bilder och använda gratis. Och då bland annat läggas in här på iFokus. Men för att kunna använda andras bilder här på iFokus så bör dom vara godkända för kommersiellt användande. 

Jag har hittat tre sidor och jag skulle vara tacksam om nån kan ta sig tid och titta på villkoren och se om dessa sidor är ok att ta bilder ifrån. Jag tycker det är krångligt att få fram på olika sidor vad som gäller, men som jag förstår det så är det ok att ta från dessa tre förutsatt att man skriver sajtnamnet där man tagit bilden ifrån.

Om ni vet andra sidor så tar jag gärna emot tips.

fotoakuten…. morguefilewebbild

.

Annons:
[VSK]
2014-12-19 18:06
#1

Skulle nån av nån anledning behöva bandybilder, så är det helt okej att gå in på bandysajten och norpa. Bara det sägs till och länk ges dit bilden/bilderna hamnar.Detta gäller inte om det är pengar inblandat.

annia1
2014-12-21 03:00
#2

För min del så är jag noll intresserad av sport. Men vem vet nån dag kanske jag behöver en bild så då kommer jag smygande till bandysajten. 😉

.

[VSK]
2014-12-21 05:36
#3

👍🙂

pellepiano
2014-12-21 09:09
annia1
2014-12-21 21:03
#5

pellepiano vad har du sett för villkor på den sidan.

För när jag läser licensvillkoren så verkar dom snåriga. Som jag förstår det så är inte alla bilder tillåtna för kommersiellt bruk utan bara för privat och man ska kommentera bilden och för det behöver man ju vara medlem på den sidan. Sen när jag tittar på olika bilder där så på en del måste man tydligen även kontakta ägaren till bilden vissa gånger innan man använder den. Var nåt mer som jag tyckte var snårigt, men har stängt sidan.
Så har du sett nå andra villkor på den sidan.

De som jag länkat till i TS som jag förstår villkoren (som jag skulle vilja få bekräftat av nån som är kunnig på licenser) för de sidorna så enda man behöver göra är att skriva ut vilken sida dom kommer ifrån.

.

Carrosh
2014-12-21 21:31
#6

Jag har använt mig av Pixabay för det ändamålet. Det står på respektive bild om det är fri licens eller om det är några motkrav för att använda bilden.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
annia1
2014-12-23 01:19
#7

Ja pixaby verkar vara relativt lätt att använda åtminstone det jag sett. För där har dom som lagt upp bilder avsagt sig rätten.  Och det står att det inte finns nåt krav att man skriva att det kommer därifrån, men att det är trevligt om man gör det. Och jag tror också det är bra om man skriver ut att det kommer därifrån, om inte annat så underlättar det för sajtansvariga på iFokus så dom lätt ser vart bilden kommer ifrån.

Ett par saker dock gällande pixaby, man får ju vara uppmärksam för direkt under nedladdning av den fria bilden så finns det kommersiella bilder och nu tittade jag inte så noga på dom, men som jag förstår så gäller andra villkor för dom, kanske även så att man får betala för dom.

Men även när det gäller de fria bilderna får man vara uppmärksam för ibland står det ytterligare information på dom och som jag förstår så gäller det i första hand bilder på personer de kan ha andra villkor fast dom ligger som fria.

.

AndersT
2014-12-24 08:22
#8

Här är en länksamling. Sedan måste du lösa på vad det är för licens som gäller för respektive bild. Det kan skilja…

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

annia1
2014-12-24 22:53
#9

Anders Tack för länken, men den visar bara att det är snårigt det där med användande av bilder från nätet. För jag var in på pixabay tidigare och såg inget om att det krävdes registrering som du skriver i din länk.

Jag kommer göra så (och har redan börjat) att dom sidor som jag uppfattar att det är ok att ta bilder ifrån kommer jag kontakta så jag vet säkert.  
För vissa verkar vara ok, men när man läser vidare så är det tydligen ok att ladda hem till egna datorn, men att man inte får föra dom vidare och det tolkar jag som att man inte kan lägga ut tex här på iFokus.
De två svenska som jag har i TS har jag redan fått svar ifrån och det är ok bara man skriver ut deras adress.

.

pellepiano
2014-12-26 18:01
#10

I de fal jag använt www.freeimages.com  ( när de tidigare hette www.sxc.hu ) så använde jag bara bilder med Standard Restrictions …

You may use the Image

  • In digital format on websites, multimedia presentations, broadcast film and video, cell phones.

  • In printed promotional materials, magazines, newspapers, books, brochures, flyers, CD/DVD covers, etc.

  • Along with your corporate identity on business cards, letterhead, etc.

  • To decorate your home, your office or any public place.

annia1
2014-12-26 19:58
#11

Jag tänker inte låtsas att jag kan läsa licenser på rätt sätt, men så mycket har jag förstått att det räcker inte med att läsa det stycket du skrivit av. Utan man måste även läsa stycket som står efter, där det står hur man inte får använda bilder och sen fortsätta läsa om det finns nå speciellt. Jag skrev tidigare i tråden och jag trodde då att man fick använda bilder därifrån under vissa villkor, men det får man inte.

För jag skrev även till dom och frågade. Jag talade om att jag inte är registrerad medlem på deras sida utan bara är en person på nätet och att jag är bla på ett ställe som heter iFokus (dom fick länk så dom kunde kolla upp om dom vill) och att iFokus kan betraktas som en kommersiell sida. Frågade sen om det var ok att ta bilder från deras sida och lägga här och i så fall under vilka villkor.

Svaret jag fick var kort och jag kan inte tolka det på annat sätt att det är inte tillåtet att ta bilder från deras sida och lägga här på iFokus.

Exakt citat av deras korta svar. Use in web/blog templates of any sort is not permitted

Det är möjligt att dom missförstått mig eller att man får använda bilder därifrån här på iFokus om man uppfyller nån sorts villkor, men som vanlig person är det inte ok. 

Den som kan läsa licenser får gärna läsa hela licensen på den sidan och se vart man kan använda deras bilder, men jag kommer inte använda dom här på iFokus.

.

AndersT
2014-12-26 21:25
#12

#9 Tack för upplysningen! :) Tydligen behöver man inte regga sig längre för att kunna ladda hem bilder. Från början var man tvungen. Ska ändra i informationen.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

pellepiano
2014-12-28 10:25
#13

#11  Andra delen verkar vara mera information om att man inte får använda bilderna i kommersiella syften.

Deras svar handlar om att ha bilderna i Templates, dvs mallar för hemsidor ( som de förmodligen tolkar som om du ska sälja ).

Annons:
annia1
2015-01-05 19:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag skrev tillbaka till dom och det har tagit tid innan jag fått svar, vilket kom idag. Svaret är detsamma. Det är inte tillåtet. Jag har satt ihop en bild med mitt mail och det svar jag fått. Men om bilden om nån anledning försvinner framöver så skriver lite av det jag skrev och svaret.

Jag bad om klargörande och bad dom att titta på iFokus igen. Talade om att iFokus är att betraktas som ett webbhotell där det finns olika forum.  Och att jag bara är en vanlig person som skriver på de olika forumen och ibland lägger in bilder. Det i korthet.

Svaret är lika enkelt och klart som förra att det är inte tillåtet att använda deras bilder.

Jag har redigerat bort namn i mailen.

***

Det som gjorde att jag själv från början trodde att man kanske kunde använda bilder därifrån under vissa villkor är det första som står i första stycket om hur man får använda bilder. Där står "In digital format on websites" det tolkade jag som att det var ok att lägga ut på tex forum, men dom bör ju mena nåt annat med tanke på svaren jag fått. 

Om du pellepiano fortfarande tror att det är ok att använda bilder därifrån och lägga här på iFokus och att det är nåt missförstånd så får du själv skriva till dom. Jag har fått nej två gånger så jag tänker inte skriva dit nå mer.

.

Ulla
2015-01-05 20:37
#15

Jag har läst det här men förstår fortfarande inte.  Template betyder väl mall? På vilket sätt använder man bilderna i mallar?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

annia1
2015-01-05 21:02
#16

Jag vet inte vad dom menar.  Om varje enskild kommentar ses som nån sorts mall enligt dom då.
Men jag talade om (som syns i mailet) att jag är en vanlig person som bara skriver på olika forum (och dom har adressen hit till iFokus och kan kolla) och ändå fått svaret att det inte är ok så får jag utgå ifrån det.

.

annia1
2015-01-06 03:43
#17

Jag undrar om det kan bero på att det är stock foton. Jag har kollat på nätet för att se vad det står för. Nu kan jag fattat fel eller så kan det ha ändrats.

Men om jag förstår det rätt så är det professionella eller halvprofessionella fotografer som lägger upp bilder på såna sidor. Och att bilderna sen ska användas i någon yrkesutövning. Tex i tidningar eller att tex designers använder dom. 
Så är det så att dessa bilder ska användas i yrkesutövning så spelar det ingen roll att dom skrev templates till mig utan då är det så enkelt att man som privatperson inte får använda bilder i alla fall inte på nätet.

Nån som faktiskt vet vad stock foton står för/är får gärna rätta mig.

.

pellepiano
2015-01-06 12:19
#18

Jag tror jag börjar förstå reglerna ( efter tusen år ) och då är det så att man faktiskt inte får använda bilderna i inlägg i forum, för att det anses som att man delar fotot, och det är hela poängen med deras sida, att det är hos dem bilderna ska hämtas, inte kunna göra det från någons inlägg.  ( DO NOT SHARE THE IMAGE WITH OTHERS! ) Däremot får man använda bilderna om det är en del i en hemsidas utseende.

Man får inte sälja bilderna ( eftersom de är gratis ) så därför får de inte ingå i templates som säljs ( känd templatesida ( www.templatemonster.com ) )

annia1
2015-01-06 14:59
#19

Då kan vi "arkivera" den sidan.

.

Upp till toppen
Annons: