Annons:
Etikettbildhantering
Läst 733 ggr
gottne
12/11/14, 7:36 PM

Problem med överföring av bilder

Jag försöker överföra bilder från 4 mån gammal kamera Nikon Coolpix S9700 till dator. När jag överfört alla utom 5 bilder till datorn blev det stopp. Beteckningen på bilderna är DSCN, men den sista bilden som kopierades hade beteckning som började F.  Står F:et för fullt så att minneskortet är fullt trots att kameran tillåter mej ta fler bilder? Jag har tagit fler bilder på prov men inte heller dessa går att få fram från minneskortet som är San Disk Ultra 6 4GB. Jag fick ut 195 bilder JPG 6000 x 4000 .  5 bilder kan man se finns kvar i kameran. Bilderna är av ringa värde, men vad beror problemet på? Och vad kan man göra åt det?

Annons:
Inkanyezi
12/11/14, 9:45 PM
#1

Nej, F står för att du har gjort någonting med bilden efter att du tog den. Om du till exempel efter tagningen gör en beskärning och spar, eller om du använder kamerans D-Lighting eller lägger på något filter eller dylikt, så kommer en ny bild att sparas med samma nummer i serien som DSCNxxxx, men den får en annan begynnelsebokstav, för att man både ska veta att den kommer ur den bilden, och att det är en bearbetning. 

Om kameran har fört över alla bilder utom just de bilderna, så finns de ju ändå som DSCN-bilder bland dem som  har förts över.

Rent allmänt bör du inte föra över från kameran, utan använda en minneskortläsare, så slipper du ha laddat batteri i kameran när du ska föra över bilder. Kamerans internminne bör du inte använda annat än i nödfall. För att tömma internminnet kan du endera koppla upp kameran utan minneskort, eller välja att föra över de interna bilderna till minneskort när du har ett minneskort med tillräckligt utrymme i kameran.

Janne64
12/12/14, 1:21 PM
#2

Om jag inte missminner mig så går det att spara bilder i kameran och inte på minneskortet, åtminstone på de äldre modellerna.
Det kan inte vara så att dessa bilder ligger i kamerans minne?

gottne
12/12/14, 2:52 PM
#3

Okay.  Tack för upplysningarna. En fråga till bara, hur får jag ut bilderna som inte finns på kortet utan i kamerans minne?

Inkanyezi
12/12/14, 3:12 PM
#4

Två sätt är möjliga. Endera utan minneskort i kameran ansluta till datorn och ta ut bilderna, eller att i kameran med hjälp av menyerna först föra över bilderna till ett minneskort och därefter ta ut dem.

Upp till toppen
Annons: