Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 916 ggr
Zakaraa
12/7/14, 7:07 PM

Varför är den seg?

Hej!
Jag har lite problem med min blixt, på senare tid (speciellt idag) har den blivit Extremt seg och utlöses inte alla gånger jag fotar vilket den gjort tidigare, Nån bild har väl blivit svart om jag fotat serie men nu blir endast en av kanske 4 bilder med blixt när jag fotat serie. 
Jag fick vänta upp till 4 sekunder mellan varje bild för att blixten skulle hänga med och det är extremt lång tid  i min mening, har ju fungerat otroligt mycket snabbare innan. Det blir så drygt att fota djur när man inte kan hänga med i svängarna..

Jag har bytt batterier så det är inte det, vilket jag trodde (då det har varit problemet tidigare om den inte hängde med),  jag fattar verkligen inte varför den är så Sjukt seg nu..

Bixten är en Canon Speedlite 320EX (kameran Canon EOS 550D)
Införskaffad ny SEP'12

Har ni nån aning om vad som kan ha orsakat den sega utlösningen?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
Inkanyezi
12/7/14, 8:06 PM
#1

Om du sätter dig in i hur saker och ting fungerar, så är det lättare att förstå varför det till exempel tar längre tid att ladda blixten.

Blixten brinner genom att en kondensator laddas ur, och den där kondensatorn laddas ur olika mycket beroende på flera olika saker. Om det är mörk bakgrund eller stort avstånd skickar blixten ut mer ljus och mer av laddningen går åt. Sedan tar den längre tid att ladda upp, och man kan inte blixtra lika ofta.

På mycket kort håll, och med stor bländare, går det åt mindre ström, och då kan man ta flera bilder i rask följd innan blixten har laddats ur och behöver mer tid för att laddas upp igen.

Om man ställer ISO högre, så behövs inte heller lika mycket ström till blixten, och det kan gå fortare mellan blixtarna.

Sedan hänger det också på batterierna. Visserligen är laddbara på 1,2 volt och primärbatterier, alkaliska, på 1,5 volt, men primärbatterier har mycket större inre resistans, så det tar längre tid att ladda blixten med alkaliska batterier än med laddbara. Om man vill ha kort uppladdningstid ska man alltså använda laddbara batterier. De som finns på IKEA har bäst pris mot prestanda. Skillnaden är ungefär åtta gånger jämfört med de dyraste.

Och ibland är kanske en av cellerna dålig. Har du provat att dina batterier verkligen ger full ström, eller att de har full spänning? Blixten blir väldigt seg om en av cellerna är dålig.

Så det är en himla massa bollar i luften, och det kan vara något du har ställt in i kameran som gör att blixten använder mer av kondensatorns laddning varje gång, men det kan också vara att en av cellerna du har stoppat in inte ger full spänning. Det kan också bero på avståndet.

Om du skaffar laddbara och ser till att de är fulladdade, och om du ställer lite högre ISO och använder relativt stor bländare, så kan du säkert ta längre serier utan att det blir segt.

HellviHumle
12/7/14, 11:14 PM
#2

Har du kanske råkat ställa blixten på manuell?

HH

Upp till toppen
Annons: