Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 910 ggr
[Murvel]
12/6/14, 8:37 PM

Stativ för turistresa..

Hej,

Jag ska åka till NYC och vill, givetvis, ta lite bilder på staden. Eftersom vi åker mitt i vintern lär det vara mörkt vid en del fototillfällen = långa exponeringstider och dumt med handhållen kamera. Jag har aldrig haft ett stativ och vet inte vad jag ska köpa. Ska jag satsa på ett "vanligt" hopfällbart stativ, eller någon typ av gorillastativ? Vad föredrar ni för långa exponeringar och varför? Är det något annat jag bör tänka på inför den här typen av fotosessioner?

Annons:
ru4real
12/6/14, 8:59 PM
#1

Enbensstativ kanske? Har dessutom för mig att NY är lite petiga m stativfotograferande på vissa platser (läs mer här: http://bit.ly/1u4MYwE). Sen kan deras poliser vara griniga i största allmänhet. 

Denna kanske är bra att skriva ut: https://dl.dropboxusercontent.com/u/10143393/NYC_TSA_MTA_Photo.pdf

Inkanyezi
12/6/14, 9:10 PM
#2

Jag brukar föredra bönpåse när jag reser. Bönpåse och kompaktkamera. Smälta in så gott det går i miljön, och inte flasha med dyra grejer. I USA är det nära nog svårt att se udda ut, men ändå finns kanske ställen man ska undvika. Lokalbefolkningen vet, men som turist vet man inte. Jag vandrar visserligen ungefär var som helst, men om jag skulle tänka mig att smyga runt med kamera på natten i någon av storstäderna i USA, skulle jag nog föredra att inte vara ensam.

[Murvel]
12/6/14, 10:07 PM
#3

#1 TACK. Jag hade ingen aning om att jag inte fick fota från top of the rock (står i tråden du länkade). Bra info. Kanske inte ens lönt att köpa ett stativ då jag inte kommer kunna använda det på just de "turistiga" ställen jag hade tänkt mig. 

#2 Låter smart. Jag har ingen kompaktkamera och nu känns det som att det knappt är lönt att ta med systemkameran. Synd för jag hade sett fram emot just att ta bilder där. Men vill inte bli vare sig rånad eller tagen av polisen på grund av en kamera hehe.

Inkanyezi
12/6/14, 10:11 PM
#4

Risken att bli tagen av polisen för fotograferande är nog nästan obefintlig, men risken att bli rånad är inte helt försumbar. Att jag hellre går med kompaktkamera hänger mest ihop med att jag inte vill släpa på för mycket grejer när jag är ute och reser. Bönpåsen har jag använt flitigt, och med en kompakt behöver man inte större än att man får ner den i fickan.

JazzBass
12/7/14, 10:19 AM
#5

En gorillapod för systemkamera kan vara behändigt att ha med. Annars är bildstabilisator väldigt bra att ha i objektivet, tillåter oftast slutartider uppemot 1/4 sekund om man dessutom lutar mot nånting för att hålla kameran så stilla som möjligt. Undvik för övrigt att exponera för mycket om du fotar nattetid i stadsmiljö med mycket ljuskällor, det är inte snyggt om de blir utfrätta. Man behöver knappast jättelånga tider av den orsaken, och kamerorna klarar ju rätt höga iso idag utan jättemycket brus.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Jalking
12/7/14, 3:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ett tips ang. bönpåse om man vill spara plats eller vikt i packningen: Här finns verkligen plats för improvisationer. En plastpåse med nästan vad för torrvara som helst funkar. Torra kikärtor, bönor, ris eller kanske puffat ris om man vill att det ska vara extremt lätt.  Vill man lyxa till det lite kan man köpa en sån där liten souvenirväska eller med dragkedja i ena sidan och fylla med något. 

På fotot min bönpåse.  Souvenirväska, för tillfället fylld med torra kikärtor, men jag brukar ta med den tom och fylla med något på resmålet.
Kameran är arvegods som bara är skådebröd i bokhyllan.

Annons:
Leon1973
12/7/14, 8:25 PM
#7

Finns bra kolfiber enbenstativ med utfällbara fötter så att det även kan stå på "egen fot". Det går även att använda enbart med "foten".

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1006346837/sirui-enbenstativ-p-224s-kolfiber-4-delat

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Upp till toppen
Annons: