Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1103 ggr
pernillaa
12/6/14, 3:24 PM

Allround till canon eos 60d?

Är helt novis vad gäller objektiv och har inte förstått alla de här siffrorna och måtten riktigt så skulle behöva lite hjälp av er som kan detta. Är ute efter att bra allround-objektiv till min canon eos 60d. Jag vill kunna fotografera inomhus, typ familjen in action och lite mer vidvinkel som solnedgångar men vill samtidigt kunna zooma litegrann. Det viktigaste är dock inte att det är en lång zoom utan framförallt vill jag veta att den är snabb på att hitta fokus och hyfsat greppvänlig. Att den inte är liksom för "plastig". Vill ha ett ordentligt objektiv. Kan tänka mig i prisklass kring 6500 max.

Vill att den har bra ljusinsläpp också då jag ofta fotograferar solnedgångar som sagt. Vill gärna kunna fotografera norrsken också.

Utöver frågan ovan får någon gärna förklara för mig det här med namnen på de olika objektiven. Vad som betyder vad. =)

ha en bra dag!

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
denstore
12/6/14, 3:28 PM
#1

Det låter som att du vill ha något typ ef-s 17-55/2.8. Jag hade kanske hellre tagit ett par fasta gluggar, men jag är jag.

pernillaa
12/6/14, 3:36 PM
#2

Problemet med om jag ska hålla på och byta objektiv är att jag har lite dålig finmotorik och ofta är jag och klättrar på klippor och så när jag fotar så vill helst inte hålla på och byta. Har dock övervägt något billigt fast objektiv också men det är isf mer avsett för t.ex. norrsken. Vill ha ett som jag klarar mig med när jag far upp på berget här och lever rövare i solnedgången utan att behöva ha med mig en stor fotoväska som är ivägen och fastnar överallt. Men det ska även passa att fotografera inomhus också i vardagssituationer. Det jag har nu är ett jag fick med gratis när jag köpte kameran begagnat. EF 28-90mm 1:4-5.6 III har jag nu på kameran och det suger både för att det tar tid att få fokus, känns plastigt, sen måste man liksom backa för att få med allt.

Ha en bra dag! // Pernilla

denstore
12/6/14, 3:55 PM
#3

28-90 är inte ett särskilt lyckat alternativ på din kamera. Det är ett gammalt kitobjektiv från tiden före digitalkamerorna. EF-S 17-55/2.8 är däremot perfekt som ljusstark normalzoom för Canons crop-hus. Alternativet är kanske 15-85, men det är inte lika ljusstarkt. Och 17-55 känns gedignare. Själv har jag inte så mycket emot att skifta objektiv, så jag hade antagligen valt en fast 24 eller 35:a, och en 50:a eller 85:a. En tanke kan ju vara att välja den något billigare 15-85, i kombination med ett 50/1.8, för att ändå få något riktigt ljusstarkt. Även om 50/1.8:an ger ett väldigt plastigt intryck, så är det ett väldigt prisvärt objektiv.

pernillaa
12/6/14, 4:52 PM
#4

Alltså det jag kan läsa mig till om EF-S 17-55/2.8 som verkar vara ett stort minus är att den zoomar in när man bär den och att den kan släppa in damm.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11984
Kikade på ett alternativ som är Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM. Utav de recensioner jag läst så verkar den bättre. Lite tung låter det som men mer rejäl.
Kan det vara ett alternativ?
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=20678

Ha en bra dag! // Pernilla

denstore
12/6/14, 7:42 PM
#5

Sigma-objektivet är kanske mer prisvärt, men jag är inte säker på bättre. De flesta ljusstarka (och därmed tunga) zoomar brukar ha en tendens att "hänga ut" när man går med objektivet hängande rakt ner. Likadant med dammet. Det kommer ju av att när objektivet blir större eller mindre, så måste luft ut eller in. Det går inte att undvika. Inget av de här två är vädertätat, så det är nog bara att acceptera.

pernillaa
12/7/14, 9:39 AM
#6

Hittade en bra jämförelse mellan dom. Båda verkar ganska jämlika men det som blev en deal-breaker för mig var att det på sigman inte var så lätt att justera fokus manuellt på af-läge. Nu satt jag och läste detta när jag var som tröttast igårkväll så ska läsa det igen idag.
http://photo.net/equipment/canon/efs17-55/

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
[Teddies matte]
12/7/14, 3:54 PM
#7

Jag har Sigmat du nämnt och jag är väldigt nöjd med det iallafall, men hade jag haft mer pengar att lägga ut vid det objektivköpet hade jag nog valt Canons motsvarande ändå.

Schnauzertik
12/7/14, 7:21 PM
#8

Jag har haft ett Canon 17-55/2,8 innan jag bytte till fullformat.

Upplevde aldrig problem med att den zoomade in eller dammproblem. Ingen aning om  det kan skilja mellan olika ex men mitt var i alla fall bra och riktigt skarpt.

Värd för Pensionärer

pernillaa
12/27/14, 7:15 AM
#9

Idag hämtar jag ut mitt nya canon EF-S 17-55/28 IS USM! =D

Ska bli spännande att få se och känna skillnaden eftersom jag haft ett objektiv som inte ens är avsett riktigt för min typ av kamera. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

[VSK]
12/27/14, 8:02 AM
#10

#9

Du kommer bli sjukt nöjd skulle jag tro 🙂

pernillaa
12/28/14, 7:57 AM
#11

Åh… =/ Jag hade tydligen blivit dagvill så de hade inte öppet. Trodde det var fredag. Haha. Får åka in på måndag igen. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

Martin
12/29/14, 5:16 PM
#12

#A11 Skall bli kul att läsa vad du tycker om det, funderar själv på det!

mvh Martin

pernillaa
12/31/14, 10:58 AM
#13

Har inte haft tid att prova det så mycket men blev besviken över insikten att det är ivägen för blixten på min canon eos 60d. =/ Måste köpa en blixt.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
denstore
12/31/14, 4:28 PM
#14

Börja fotografera utan blixt istället.

pernillaa
12/31/14, 11:11 PM
#15

Ja jag brukar inte använda det men ibland vill jag göra det och då är det tjorvigt att behöva sätta dit en blixt. Inte för att det är hela världen men det är det första jag reagerat på. ;)

Ha en bra dag! // Pernilla

Upp till toppen
Annons: