Annons:
Etikettövrigt
Läst 1114 ggr
perk
2014-11-27 10:32

Irriterande färgåtgång i skrivaren.

Är det någon som har tips på hur man kan få färgpatronerna i skrivaren, att inte ta slut så fort?

Har en Canon Pixma MG8250, och är en ”aning” irriterad över hur den äter färgpatroner.

Satte i nya patroner för ett par veckor sedan, och har efter det bara skrivit ut textdokument. Det kommer ju upp en liten indikation på färgstatus vid utskrift, igår skrev jag ut ett textdokument, då visade det att det var ca en femtedel förbrukad av cyanpatronen. Efter ytterliggare ett textdokument, så visade indikatorn att cyanpatronen var halv.

Då har jag som max skrivit ut 10 textdokument sedan patronbytet.

Har på Canons hemsida förstått att cyanfärgen används för att skydda dokument och foto mot blekning. Samtidigt står det att en patron cyan ska räcka upp till 478 sidor i A4-format.

Skulle behöva som en blindpatron, för de textdokument jag skriver ut behöver nog inget skydd mot blekning.

Har väl läst att det är en del färgåtgång vid start eller stängning av skrivare.

Någon som har idéer om man kan göra något åt det.

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Annons:
Inkanyezi
2014-11-27 12:36
#1

Det enda jag kan komma på är att skaffa en billig laserskrivare för alla textdokument som ska skrivas ut.

Bläckspruta är väldigt dyrt.

kattöga
2014-11-27 17:33
#2

Om det bara är vanlig "svart" text du skriver ut, så bör du kunna välja att skriva ut i endast "gråskala" i utskriftsinställningarna. Då använder sig skrivaren enbart av den svarta färgpatronen.

Väljer du inte "gråskala", så används alla färgerna vid utskrift för att få till den svarta färgen. Och det är onödigt slöseri av färg, tycker jag, om jag "bara" vill skriva ut textdokument (med svart text). 

Jämför man utskrifter skrivna med alla färger eller enbart den svarta färgpatronen så blir den svarta färgen mer distinkt om alla färger används jämfört med om enbart svart färg använts. Men det är inget man märker av om man inte jämför. 

Tryckerier t ex, vill helst ha svarta ytor och svart text där enbart 100 % svart färg används i originalet ( 100% K, dvs Black, i CMYK-skalan och 0% av CMY/Cyan Magenta Yellow),  i original. Troligtvis för att inte alla andra färger ska "slösas på",  och för att det inte ska uppstå "blödningar" (att färgerna "rinner ut lite") när så många tryckfärger trycks på ett och samma ställe.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: