Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Kameror, objektiv och annan utrustning

50 mm 1.4 oskarpt på 1.4?

2014-11-25 20:04 #0 av: rahl

Hej! Är det flera som har upplevt canon 50 mm 1.4 oskarpt på 1.4? Testade idag och det inte alltid den hittade rätt även om jag vet att 1.4 är bara en liten bit som blir skarpt. Men för att spendera 3000 kr så vill man ha ett objektiv som fungerar. Om man vill ha den kalibrerad med kamera (om det är problem) pratar med de där man köpte kamera eller där man köpte objektiv? Bifogar olika bilder - lite redigerade för att de stora får inte plats att lägga in här. 

Menar mest de två nästa sista men även på visa andra är det inte helt 100%. Eller jag får helt enkel lära mig leva med det? Tycker bara att ett ljusare behöver man när det inte finns ljus ute... och sen ja jag kunde minska iso om jag ställde på M och inte ha 1/4000 och iso 1600 eller mest 3200 men det en annan sak.

Anmäl
2014-11-25 20:10 #1 av: rahl

Här finns original bilder till de som inte var helt 100%

Anmäl
2014-11-25 20:18 #2 av: denstore

Det handlar ju om att skärpedjupet på 1.4 är väldigt kort.

Anmäl
2014-11-25 20:58 #3 av: rahl

Ja det gör det men samtidigt kan andra få fina skärpa bilder på 1.4 OCKSÅ så frågan om jag har fått "fel" objektiv

Anmäl
2014-11-25 21:09 #4 av: MagArne

Det är svårt att analysera bilderna utan att se någon EXIF-info 
Kan du lägga upp en ny oredigerad/beskuren bild med infon kvar? Kör utan bildspel då.

Anmäl
2014-11-25 21:14 #5 av: rahl

den kan förstå 1/60 var för lite men inte den andra

Anmäl
2014-11-25 21:15 #6 av: rahl

Vet inte om du kan se men jag lägger original bild

(på den svarta mindre hund bakom men där ser man skärpa men inte helt 100%)

Anmäl
2014-11-25 21:17 #7 av: rahl

här

Anmäl
2014-11-25 21:18 #8 av: rahl

här

Anmäl
2014-11-25 21:35 #9 av: IdaT

Jag upplever inte mitt canon 50/1.4 oskarpt vid full bländaröppning. Däremot kan jag ibland uppleva att det är problem att lyckas sätta skärpan med sådant kort skärpedjup och hundar, med tanke på att det minsta hunden rör sig så är den ur fokus.
Varför använder du så kort slutartid? Med en längre slutartid kan du välja en mindre bländare och lägre ISO. I dagsljus (även om det är mulet) borde du klara dig på mindre bländare än 1.4.

Bifogar en bild tagen med mitt 50/1.4 där jag använt full bländaröppning.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Anmäl
2014-11-25 21:55 #10 av: rahl

Har du fotat hundar med den och har nån bild? det finns gott om bilder på hundar från denna :)

Som jag skrev så fotade jag med AV och ställde in iso och F 1.4 resten ställde kamera så ja det var lite synd att jag missade det - kunde ha texz 1/1600 och sen halva det iso. Man vill gärna kunna använda sig av 1.4 när man köper 1.4 objektiv om det 2 eller 2.8 så kunde jag köpa ett annat :D

Anmäl
2014-11-25 21:57 #11 av: MagArne

#6 ISO 1600, 1/4000s och f/1.4

Där hade jag valt följande inställningar som ger lika mycket ljus.
ISO 400, 1/250s och f/2.8

Bländare f/1.4 blir sällan bra när man fotograferar utan stativ, rörliga föremål samt relativt nära. Skärpedjupet blir för kort.

http://web.forret.com/tools/aperture.asp?aperture=f%2F1.4&iso=1600&shutter=1%2F4000&focal=50

Anmäl
2014-11-25 22:02 #12 av: rahl

Tack för länken! Känns bara dumt att ha 1.4 och inte kunna använda den :( 1/250 blir kanske för lite för hundar som kan röra sig liiiite?

Anmäl
2014-11-25 22:07 #13 av: rahl

tex https://www.flickr.com/photos/altugkarakoc/15845747155/in/pool-canon_50mm

Anmäl
2014-11-25 22:13 #14 av: IdaT

f/1.4, 1/40, ISO 1250 Men här låg han väldigt stilla. Varför använda f/1.4 när du kan få samma eller bättre effekt med en mindre bländare? Använd f/1.4 när du måste eller bilden gynnas av det. 1/250 börjar bli på gränsen för långsamt när jag fotar hästar som rör sig, när det kommer till hundar kan jag använda längre slutartider än så, speciellt om det gäller porträtt.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Anmäl
2014-11-25 22:17 #15 av: rahl

Det nog för att man KAN alltså :D Menar att man köper 1.4 av EN anledning :) Annars kan man lika bra skaffa 1.8 eller 2.8 eller 5.6 :)

Anmäl
2014-11-25 22:19 #16 av: IdaT

Jag antar att det är en fin bokeh som gör att du vill använda f/1.4. Vågar du gissa dig till vilken bländare jag använt på denna bild?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Anmäl
2014-11-25 22:22 #17 av: rahl

Ja och kunna använda den i skogen när det dåligt med ljus just för att få fina ljusa bilder. Exif var kvar på din bild så 5 :)

Anmäl
2014-11-25 22:40 #18 av: Inkanyezi

Som du har sett här är de väldigt stora bländaröppningarna inte nödvändigtvis till för att man ska kunna få bilderna i svagt ljus lika skarpa som man kan få dem när man har mera ljus.

Det man främst brukar använda stor öppning till är att få kort skärpedjup, dvs mycket bokeh, och du har redan upptäckt att man får bokeh över i stort sett hela bilden.

Om du använder DPP eller Lightroom tror jag att du kan se vilken fokuspunkt kameran har valt, och det är egentligen en upplysning som behövs för att det ska gå att bedöma om skärpan hamnade rätt eller fel i bilderna. Helt klart finns det skärpa, men den finns kanske inte där du vill ha den, och den kanske inte täcker så stort område som du skulle önska.

Jag kan inte se att det skulle vara något fel, men om du visar var fokuspunkterna ligger, kan man kanske avgöra om det fram- eller bakfokuserar. Om du vill veta hur väl det kan fokusera bör du göra ett fokustest med stor öppning, och göra det också med direktvisning (Live View). Om fokus då ligger stadigt bakom eller framför när du använder sökaren, kan man justera det i kameran med mikrojustering, så att den träffar bättre.

Men att det är väldigt litet skärpedjup vid f/1,4 är för de flesta av oss en del av vad vi har objektivet till, själva ändamålet. Det är alltså inget fel, utan en av de allra mest önskade fördelarna med ett sådant objektiv.

Anmäl
2014-11-25 22:44 #19 av: rahl

Lightroom använder jag men vart hittar jag det?

Fotade dessa porträtt på LV - de flesta så såg att det var grönt på flera olika platser oftast men sen verkar det inte stämma :P eller det helt enkel att det blir så :)

Anmäl
2014-11-25 22:51 #20 av: Inkanyezi

#17 Ljusa bilder har ingenting med objektivets öppning att göra, utan det är exponeringen som avgör hur mycket ljus som träffar sensorn.

Med bländare 5,6 får du på en trettiondels sekund in lika mycket ljus som du får vid 1,4 och en femhundradel. Man kan också få ljusare bilder genom att ställa ISO högre, om man inte behöver så stort dynamiskt omfång som man har vid lågt ISO. 

Bländare 1,4 har som primär egenskap att det är kort skärpedjup, mycket kort. Du har två variabler till som du kan jobba med för att få dina bilder så ljusa som du vill ha dem, och om du vill ha större skärpedjup måste du använda mindre bländare.

Anmäl
2014-11-26 06:29 #21 av: JazzBass

Förvånad att ingen sagt det ännu, men så gott som alla objektiv är mindre skarpa fullt öppna än något nedbländade. Ett 50/1,4 är oftast skarpare på f/1,8 än ett 50/1,8. Om skillnaderna är väsentliga eller inte kan man dividera om, men man kan inte förvänta sig samma prestanda på f/1,4 som f/4, till exempel. Det är bara så. Men skärpa är inte allt, man komer långt även utan den sista skärpan om bara fokusen ligger rätt.
Vill man få ännu mer ut av sitt objektiv på största bländare kan man byta till fullformat, men det kostar förstås en slant.
Sen kan du gott och väl köra med lite längre slutartider, 1/1000 fryser det allra mesta och om du för 1/4000s behöver iso 1600 behöver du inte mer än iso 400 för 1/1000s. Man fryser helikoptervingar rätt bra redan med 1/2000s...

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2014-11-26 11:17 #22 av: rahl

Tack för alla tips! kommer att experimentera lite :) fast idag har jag mer sol än igår :)

Anmäl
2014-11-26 12:43 #23 av: Inkanyezi

En del av oskärpan i dina bilder beror också på att kameran inte har varit stilla. Den sortens oskärpa, skakningsoskärpa märks mest när slutartiden är lång, och den kan minskas av bildstabilisering. 

Optisk bilstabilisering är bara möjlig på asymmetriskt uppbyggda objektiv, och de flesta zoomar och teleobjektiv till Canon finns med stabilisering. Om du hade haft en Pentax hade bilderna blivit skarpare, eftersom den stabiliserar alla objektiv. Också Sony har stabiliserade kameror, liksom Olympus. Till Nikon eller Canon däremot får man ingen stabilisering annat än med objektiv som är optiskt stabiliserade.

Det är alltså mycket viktigt att du lär dig hålla kameran så stilla som möjligt när du tar bilder med lång slutartid. Här har du i någon av dina bilder som visar skakningsoskärpa använt 1/60 sekund, och det brukar anses vara för lång tid för att hålla tillräckligt stilla med 50 mm på cropformat. Man brukade säga ett genom brännvidden på småbildsformatet, men brännvidden ska multipliceras med förlängningsfaktorn för att det ska stämma på crop.

Sedan är det väldigt individuellt hur stilla man kan hålla, och det går att öva på att hålla still. Det finns en tråd om det, som jag gjorde för länge sedan: Teknik för skärpa.

Anmäl
2014-11-26 13:21 #24 av: rahl

Tack! idag har vi haft sol så kamera åkte igen på - när det var lite mer motsol så hade den svårt med svart hund och en del blev lite så där exakt men bättre (testade på 1.4 fortfarande). är det bättre fokusera med LV eller inte?

Anmäl
2014-11-26 13:21 #25 av: rahl

bättre efter en stund :)

Anmäl
2014-11-26 13:22 #26 av: rahl

där borde jag ha 2 eller 2.8 eller något för att inte bara nosen som skulle vara skärpt men annars nöjd med HUR den hittade

Anmäl
2014-11-26 13:24 #27 av: rahl

bättre

Anmäl
2014-11-26 13:25 #28 av: rahl

här blev det halsband :)

Anmäl
2014-11-26 13:26 #29 av: rahl

ser ut att den hamnade mellan ögonen ner mot nosen?

Anmäl
2014-11-26 13:26 #30 av: rahl

bättre

Anmäl
2014-11-26 13:27 #31 av: rahl

här ser man de små skillnader - denna och nästa

Anmäl
2014-11-26 13:27 #32 av: rahl

här blev det perfekt

Anmäl
2014-11-26 13:33 #33 av: rahl

fick en bra i rörelse

Anmäl
2014-11-26 13:34 #34 av: rahl

önskar skärpa på ögonen men blev fint ändå

Anmäl
2014-11-26 13:35 #35 av: rahl

....

Anmäl
2014-11-26 13:36 #36 av: rahl

Vill tacka er för alla svar och kunskap! Ni är så duktiga och hjälper till så mycket! Tack att ni finns!

Anmäl
2014-11-26 13:51 #37 av: Inkanyezi

Jag vet inte hur du kan välja fokuspunkter i din kamera, men det är så klart viktigt att fokuspunkten som kameran använder ligger där du vill ha skärpan. Därför är det bra att ha koll på fokuspunkten.

En del kameror från Canon kan växla fokuspunkt själva inom ett område när man komponerar om, om man har valt följande fokus. Det kan vara den bästa inställningen om man har bråttom och kanske vill komponera om medan kameran följer med fokus. Jag vet inte hur 70D fungerar i det avseendet, det får du kolla i bruksanvisningen.

Annars måste man manuellt välja fokuspunkt med piltangenterna för att få fokus rätt, när huvudmotivet inte är mitt i och man kan använda mittpunkten. Om man fokuserar efter mittpunkten och komponerar om utan att ha följande, så hamnar fokus fel när det är 1,4. Det beror på att fokusplanet är i stort sett plant, och när man vrider kameran åt sidan efter att ha fokuserat, så kommer fokusplanet att ligga bortom punkten där man fokuserade.

Anmäl
2014-11-26 13:56 #38 av: rahl

I de porträtt de 4 likadana valde jag att vrida lite på kamera snett så hamnade den bättre än innan :)

Tänkte om det en stor skillnad med fokus via LV eller sökaren?

Anmäl
2014-11-26 14:03 #39 av: Inkanyezi

LV fokuserar alltid rätt när det inte finns någonting med bättre kontrast inom fokuspunkten, medan spegelsökaren kan vara sämre om man inte har kalibrerat.
LV är inte lika snabbt som sökaren, och AF i LV kan luras av någonting som är på annat avstånd än där man vill fokusera, men som har bättre kontrast. Det kan lura AF i sökaren också.

Ett exempel för att förstå hur systemet blir lurat är att man vill få skärpa på ekrarna i ett cykelhjul, men det är en gräsmatta bakom. Då kan det vara bättre kontrast mellan en massa grässtrån, som skuggar andra grässtrån, än de mycket smala cykelekrarna, och skärpan ställs på gräsmattan.

Anmäl
2014-11-26 14:13 #40 av: rahl

i rörelse tar jag inte bilder på LV men tänkte att det lättare på porträtt dock blev jag tveksamt till det - här hade den lite svårt kunde inte hitta rätt men kan tänka mig att det var lättare att ställa fokus på  löv framför än en svart hund

Kalibrerar man själv eller ber ställe där man köpte kamera kalibrera? men det kanske inte är lösning hos mig? utan det fungerar oftast bra får lära mig objektivet och hitta rätt det lilla 1.4 eller helt enkel testa mig fram och se om det kan blir bättre med mindre iso och tid där jag kan använda 2 eller 2.8

Anmäl
2014-11-26 14:23 #41 av: Inkanyezi

Kalibrering är inte så lätt att göra själv, och det rekommenderas att man lämnar in kamera och objektiv till märkesverkstad. Däremot kan man på många modeller göra mikrojustering, och den gör man själv. Det finns en del handledningar på nätet hur man gör. Men det första är så klart att kolla om det behövs. Då gör man ett fokustest med fast fokuspunkt, den i mitten.

Anmäl
2014-11-26 21:14 #42 av: denstore

Bästa tipset är att sluta låta kameran välja fokuspunkt, vilket kan kännas rätt slumpmässigt, och istället enbart köra på en fast punkt. Du borde ha 9 punkter att välja på. Det brukar finnas en knapp uppe till höger på baksidan, som aktiverar fokuspunkterna, och sedan snurrar du på hjulet för att välja den punkt du vill ha. På det sättet kan du komponera bilden så att du inte behöver ha ditt objekt i mitten. Sätt sedan den punkten där du vill ha maximal skärpa. På människor brukar det vara ett av ögonen, på djur någonstans på nosen. Utomhus, på dagtid, så borde du kunna blända ner till typ 2.8, och ändå få både fin bokeh och någorlunda korta slutartider.

Anmäl
2014-11-27 08:33 #43 av: rahl

#42 men då gäller inte de punkter i LV? Alltså då blir det att ställa in genom att titta i kikare? :) Bara frågan för säkerhetsskuld

Anmäl
2014-11-27 20:53 #44 av: denstore

I min mening är sökaren överlägsen till i stort sett allt utom makro och föremålsfotografering, typ produktbilder. Men visst, det är en smaksak.

Anmäl
2014-11-27 22:07 #45 av: Inkanyezi

Det kan vara lite knepigt att hitta ett bra sätt att kontrollera AF, men jag har hittat en websida med en enkel och bra metod. Man kan endera använda den precis som den beskrivs, och då skriver man ut testbladet på ett tjockt papper - eller tunnare som man klistrar upp på kartong - och så skär man ut och viker så som visas på websidan.
http://www.ixbt.com/digimage/lensvs.shtml
Metoden visas tydligt i bilderna som finns i stycket 5.1 om hur man testar. Länken till  testbladet finns i mitten av raden över den första bilden, där det står здесь.

En enklare metod som kanske är mer exakt är att inte skriva ut sidan alls, utan att ta upp den på en platt skärm, som bilden i länken under det här stycket visar. Om man har en stor teve är det super, för då kan man göra det på längre håll också.
http://www.dvinfo.net/forum/attachments/sony-nxcam-nex-fs100/27809d1349638573-ive-made-focus-chart-test-parfocal-lenses-kerrigan-ichart.jpg

Fyrkantsmönstret på testbladet är inte idealiskt för så kallad fasdetekterande fokus, som på DSLR, utan det som visas i bilden av teven där bladet är uppe är bättre. De repeterade fyrkanterna kan ge felfokuserig hos alla PDAF-system, medan ett annat testmönster med sneda linjer eller en stjärna kan fungera bättre.

På teven sitter alltså - helst i 45 graders vinkel - ett objekt som är lätt att fokusera emot, och kanten på det objektet sätter man invid nollinjen på bilden av testbladet. Enklast fäster man med häftmassa.

Man kan skriva ut den här siemensstjärnan som fokusmål:
http://photo6.photokaz.com/wp-content/uploads/2012/07/Siemens-Star-Focus-Test-Chart.png
Mitten av den stjärnan kan man klistra över fyrkantmönstret på testbladet, så fungerar det säkrare för DSLR.

När man tittar på bilden som är tagen på bildskärm eller teve - alltså platt skärm - så ser man moaré där skärpan ligger och där det är oskarpt finns ingen moaré.

Anmäl
2014-11-29 20:47 #46 av: rahl

Tack för allt! Ska testa det imorgon när det ljus

Anmäl
2014-12-01 01:13 #47 av: Janne64

Ingen har varit inne på att skärpedjupet är beroende av avståndet till motivet.

Är du ex 2 meter till motivet så har du ett skärpedjup på 8 cm. Är det 10 m till motivet ökar skärpedjupet till 2 meter.

Kolla in http://www.dofmaster.com/dofjs.html och jämför

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.