Annons:
Etikettövrigt
Läst 999 ggr
Garm
2014-11-22 15:46

Hur bäst ta porträttfoto?

Ja, som rubriken lyder, hur tar man bäst ett porträttfoto (som glad amatör)? Vad bör man tänka på? Vad är det viktigaste man måste ha i åtanke? Finns det några fällor man lätt ramlar i som glad amatör/nybörjare som man bör tänka på?

(Kanske svårt  att svara på eftersom jag inte ger någon som helst info om situation och utrusning, men tänker rent allmänt om porträttfotografering)

Jag ber om ursäkt om detta frågats förut, men jag hittar inget om det vid sökning.

Annons:
[Flausiv]
2014-11-22 21:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Hej,
alla jobbar ju på olika sätt men något som jag har lärt mej över tid är att det yttre, modellens hår, smink, kläder och accessoarer, inte är så viktiga som man gärna vill tro. Snarare är det modellens uttryck och bildens stämning som ger tyngd åt porträttet. Du kanske kan fundera lite på vad du vill "dra fram" ur personen och visa i porträttet. Hur får du hen att uttrycka det?

Rent bildtekniskt:

- Plats och ursnitt av bakgrund: tillför den något eller stjäl den uppmärksamhet från den som porträtteras? Är det rentav bättre med en avskalad enfärgad bakgrund?

- Ljuset: Vill du ha ett milt jämt ljus över hela modellen eller ett hårdare med mer kontrast mellan ljusa och mörka partier? Sök efter ett ljus som passar porträttet bäst. Dubbelkolla då och då medan du plåtar att du inte får några konstiga skuggor på modellen.

- Färgåtergivning och vitbalans: Använd gråkort, QR-card eller liknande om du vill ha en färgåtergivning som motsvarar den "riktiga" situationen. 

- Exponering: var noga med att inte överexponera och bränna ut högdagarna i hudtonerna OM du inte gör det som ett medvetet val. Inkanyezi har skrivit många bra artiklar om bland annat Rätt exponering och ISO, slutare och bländare, om det är något som du inte redan har grepp på.

- Efterbehandling: allt mellan väldigt varsam och helt crazy. Gör färdigt bilden från din digitala råfil på ett sätt att den förstärker det du vill "dra fram" ur personen du avporträtterar. 

Lycka till med plåtningen och visa gärna resultatet sen!

Garm
2014-11-25 17:39
#2

Tack så mycket för det bra svaret! Nu har jag fått mycket bättre grepp om hur jag ska tänka 🙂

MagArne
2014-11-26 08:37
#3

I prylväg till porträttfotografering så är tre begagnade gamla blixtar samt fjärrutlösare från ebay ett säkert kort om man inte vill lägga en förmögenhet på studioutrustning.

Två blixtar med paraply eller liknande framför personen och en tredje bakom som lyser upp bakgrunden. Till helkroppsporträtt behövs fler ljuskällor till bakgrunden men till halvkropp/ansikte fungerar det utmärkt.

pellepiano
2014-11-27 09:59
#4

Vad gäller ljus då är ett budgetalternativ att använda fönsterljus och kanske en reflektor för att lätta upp skuggsidan om det behövs. En vit pappskiva, frigolit, eller spegel kan fungera bra. Om det är direkt solljus kan man hänga ett vitt tygstycke för fönstret så blir det en "softbox" =) eller dra för vita gardiner.

Garm
2014-11-27 12:13
#5

Vilka bra tips ni kommer med. Tackar 🙂

Upp till toppen
Annons: