Annons:
Etikettövrigt
Läst 872 ggr
Cajolyne
11/17/14, 11:49 PM

Fotografera i ridhus?

Hej! Jag tänkte höra om de är någon som vet vilka inställningar man ska ha när man fotar i ridhus? Vill ej fota med blixt då jag kan skrämma hästarna. 

Jag har en Canon eos 450D. Har objektiven EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS II & EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS II


Annons:
Jessicahagstrom94
11/18/14, 12:13 AM
#1

Blir nog till att ha så högt ISO du kan utan att bilderna blir brusiga och rätt lång slutartid, det är ju tyvärr ganska mörkt i ridhus och det där var inte speciellt ljusstarka objektiv🤔

JazzBass
11/18/14, 8:42 AM
#2

Man får nog kompromissa mellan brus och rörelseoskärpa. Brus får man dock räkna med, det finns för lite ljus i ridhus för att få bra kvalitet med en lite mer medioker systemkamera och ljussvaga (men i övrigt bra) objektiv. Har dock några tips för att få bäst förutsättningar till bra resultat: 1) Fota så du slipper beskära bilderna. Beskärning ger alltid en viss kvalitetsförsämring, ju mer du beskär, desto större förlust. 2) Fota i råformat. Då utnyttjar du sensorn maximalt och har bäst förutsättningar för bra kvalitet. Det kräver dock mer av dig i efterbehandlingen. 3) Gör bilderna svartvita. Brus stör märbart mindre i svartvitt än färg. 4) Lär dig panorera och därmed utnyttja långa slutartider till din fördel.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

hydman
11/19/14, 10:26 AM
#3

och det mest uppenbara är väl att fota vidöppet :-)

MagArne
11/21/14, 10:55 AM
#4

#0 Du känner ingen som har ett Canon 50mm f/1.8 objektiv du kan låna? De är ju vanligt förekommande. Då får du ju ett extremt ljusstarkt objektiv men dock en liten nackdel att du inte kan zooma in och ut.

Cajolyne
11/22/14, 5:32 PM
#5

Tack för alla svaren.  Får testa och se mig fram. Kollade nu i veckan och de va rätt bra ljus inne i ridhuset… så ska testa nu i veckan och se. 

#4 Nej, tyvärr känner ingen som har Canon kamera.


Upp till toppen
Annons: