Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 984 ggr
emmajensennn
11/17/14, 7:23 PM

Nikon D3000?

Jag har små funderingar och tänkte att jag kan ju likaväl skriva här och kunna få svar också :) Jag har en Nikon D3000 men vill köpa nytt objektiv… Har ett 18-55mm just nu. Mina frågor är då:

1. Funkar alla Nikon objektiv på D3000 eller vilka är det som funkar??

2. Har ni tips på ett objektiv som skulle kunna funka med att fota inne i Ericsson Globe från nästan längst bak av arenan? Och vet ni ungefärliga priser? :)

Jätte tacksam för snabba svar! Tack på förhand! :)

You can't make a rainbow without a little rain

Annons:
Inkanyezi
11/17/14, 8:36 PM
#1

Nej, alla funkar inte, om du menar att alla funktioner hos objektivet ska stödas av kameran. Du har en sektion i bruksanvisningen där det står vilka som fungerar och i hur hög grad de fungerar.

Glöm att fota från platserna längst bak i Globen. Din kamera är inte lämplig till det om du menar att du ska kunna få närbilder på dem som är där nere. Däremot kan du få överblicksbilder med det du redan har.

Det finns kameror som duger till att få bra bilder också på långt håll i Globen, och objektiv, men jag gissar att de ligger skyhögt över din budget.

Kamerahus: http://www.cyberphoto.se/foto-video/systemkameror?filter2=yes&filter3=yes&filter9=yes&marke=7&varianter=hus&prisMin=&prisMax=&sortera=tillverkare

Objektiv: http://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv?MF=7&subMONTH=999&subMF=999&objtype=373&fullformat=yes&sortera=utpris_fall

Det finns motsvarande också från andra tillverkare, främst Canon och Sony.

emmajensennn
11/17/14, 8:43 PM
#2

#1 Har ingen bruksanvisning eller något om kameran då jag köpt den av en vän o inte i affär tyvärr..

Och jag vill inte ha närbilder, vill bara ha så man iaf kan se scenen och att det är människor på scenen o inte bara ser ut som prickar :)

Söker inte nytt kamerahus dock, bara objektiv :)

You can't make a rainbow without a little rain

Moalinn
11/18/14, 12:31 AM
#3

Ska du på konsert/något event eller har du fotopass och ska fotografera? Vad jag vet så får man inte ta med en systemkamera in till globen om man inte har fotopass.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
11/18/14, 12:41 AM
#4

Som sagt, översiktliga bilder kan du ta med objektivet som du har, det behöver du inte något nytt objektiv för. Det är bara att zooma in så mycket som är lämpligt och fotografera.

emmajensennn
11/18/14, 4:21 PM
#5

#3 ska på konsert men har sett att andra haft med sig?
Vad är fotopass för nått då?

You can't make a rainbow without a little rain

MagArne
11/18/14, 8:39 PM
#6

#5 Fotopass är ett tillstånd som fotografer får för att utföra fotografering.
Det borde stå på arrangörens hemsida vad som gäller för fotografering.

Jag hade lämnat systemkameran hemma om jag ska till globen och njutit av konserten istället.

Annons:
emmajensennn
11/18/14, 10:57 PM
#7

#6 Slängde iväg ett mejl till dom, hittade inget om fotopass på sidan.

Kan njuta av konserten samtidigt som jag fotar, jag fotar ju inte hela tiden :)

You can't make a rainbow without a little rain

Moalinn
11/18/14, 11:06 PM
#8

Systemkamera får egentligen inte tas med in. Kommer de in så har vakterna missat det och helt enkelt inte sköter sitt jobb.

Om du ska ha fotopass så fotograferar du i några minuter och sedan får du gå därifrån och ställa dig vid sidan av. Fotopass är det inte vem som helst får, speciellt inte till Globen kan jag tänka mig.

Så jag skulle lämna systemkamera hemma (då det finns risk att du blir stoppad och då kommer du verkligen inte in, eller får lämna kameran utanför med risk att den blir stulen) och strunta i fotopass och ha roligt på konserten istället. Det enda du behöver från en konsert är ett litet minne, ta en bild med mobilen och filma ett litet klipp på en låt så är det klart.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

emmajensennn
11/19/14, 8:36 AM
#9

#8 kollar man runt så är det många som sagt som både filmar o tar kort med systemkamera. Och jag lämnar den inte hemma då jag är i Stockholm 3 dagar o har annat att fota osv. Man kan lika väl njuta av en konsert om man fotograferar. Skulle jag ta kort med mobilen syns det inte ens att det är en scen.

You can't make a rainbow without a little rain

MagArne
11/20/14, 10:19 AM
#10

#9 Ta med dig kameran då men bli inte förvånad om de inte släpper in dig med en systemkamera med stort teleobjektiv på om du inte har fotopass. Det vi menade var att kameran kanske kan ligga på hotellet eller i bilen när du är på konsert.

Gällande objektiv är nog detta det enklaste/billigaste du kan bestycka din kamera med för att kunna zooma in scenen men samtidigt vara tillräckligt ljusstarkt. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=T70200N

Dock tror jag att 200mm är i snålaste laget men att ge över 30.000kr för ett 300mm f/2.8 till en D3000 är bara galet. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=120300osnewNi

emmajensennn
11/20/14, 11:07 AM
#11

#10 När sa jag att jag skulle ha ett stort teleobjektiv???

Och jag funderar på att spara in till den första du skickade ett tag efter att jag kikat runt lite

You can't make a rainbow without a little rain

MagArne
11/20/14, 11:32 AM
#12

#11 I ditt första inlägg efterfrågade du ett objektiv som fungerar i en mörk globen långt ifrån scenen. Det är just precis ett stort teleobjektiv som är svaret på frågan.

Med ett 18-55mm objektiv som du har idag blir scenen i stort sätt en prick på kortet och vill du ha en bild på bara scenen eller kanske till och med bara sångaren så behövs det kanske 200mm brännvidd eller mer. För att få objektivet riktigt ljusstarkt så påverkar det även storleken en hel del.

Men om du vill göra kameran så kompakt som möjligt. Kör på ditt 18-55mm eller köp ett fast 50mm f/1.8 eller f/1.4 då de är mycket ljusstarka och du kan förhoppningsvis hålla ISO och slutartider på acceptabel nivå. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=879462

emmajensennn
11/20/14, 1:03 PM
#13

#11 Jag bad om tips för ett objektiv som skulle funka så man åtminstone kan se att det är människor, inte om närbilder.

Tvivlar dock på att scenen bara blir som en prick med 18-55mm

Är det skillnaden mellan det jag har o det fasta?

You can't make a rainbow without a little rain

Annons:
MagArne
11/20/14, 1:54 PM
#14

#13 Skillnaden på ditt 18-55mm och ett fast 50mm är följande

18-55mm kan du zooma från 18mm vidvinkel till 55mm "liten zoom"
Det fasta 50mm går det inte zooma något alls. Sätt ditt nuvarande objektiv på 50mm och det är den brännvidden du har att arbeta med och inget annat. Det fasta 50mm är dock betydligt mer ljusstarkt vilket gör att du kan ha lägre ISO och få mindre busiga bilder samt kortare slutartider som minskar risken för rörelseoskärpa.

Men då du inte vill släpa på ett stort teleobjektiv har du ju bara två val.
Chansa på att ditt 18-55mm håller måttet både ljus och brännvidsmässigt
Köp ett fast 50mm och få åtminstone ljusstyrkan

emmajensennn
11/20/14, 4:15 PM
#15

#13 Jaha okej tack för svar :)
Ska fundera lite på hur jag gör o väntar på svar från Globen

You can't make a rainbow without a little rain

Upp till toppen
Annons: