Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Kritik - Hård

(H) Fjäril

2014-11-07 22:50 #0 av: CamillaS

Denna bild har jag fotat i fjärilshuset i Stockholm och skulle nu vilja ha lite kritik på den, helt enkelt vad ni tycker om den.
Funderar själv över hur jag skulle kunna beskära denna bild för att göra den bättre och intressantare, eller om den inte behöver beskäras alls. Kom med era tankar och åsikter. :)

Anmäl
2014-11-08 01:42 #1 av: Inkanyezi

Jag tycker nog att din tanke om att beskära är helt rätt. Fjärilen har en vacker grafisk form, men själva kompositionen haltar lite grann. Den ljusa fläcken nertill till höger drar bort blicken från det som ju borde vara motivet. Samma problem finns inte med den oskarpa ljusa fläcken uppe till vänster om man skär bort lite till höger, eftersom den balanseras av droppen som hänger från vingen och drar tillbaka intresset till fjärilen.

Jag tycker att bilden får bättre balans, ser mer harmonisk ut, i lite mindre långsmalt format, beskuren från alla håll, så att fjärilen hamnar lite åt höger i bild och dominerar bilden mer.

Anmäl
2014-11-08 09:15 #2 av: CamillaS

#1 Tack för svaret! Du får gärna visa hur du hade velat beskära den. :)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.