Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 720 ggr
Cindy S
2014-11-03 20:14

Denna kameras värde idag?

Min syster har en kamera hon aldrig använder, något år gammal., som hon vill sälja till mig. Tycker ni att den är värd 1000kr på dagens marknad? Är den mycket bättre än de bästa kameratelefonerna? www.cyberphoto.se/info.php?article=EXZR10lila

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
[kerstinthemilklover]
2014-11-03 20:18
#1

Nej på dagens marknad så kan man inte alls sälja den för 1000kr. Knappast 500kr heller.
Nya kompaktkameror går ju på 850kronor.
Mobilkameror i dag kan vara bättre, men behöver ju inte vara det.

Om du vill lägga 1000kr på en kamera så kan du få en bättre.

Cindy S
2014-11-03 20:23
#2

Ok, bra att veta.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Inkanyezi
2014-11-03 21:22
#3

Kameran är ganska mycket bättre än mobilkameror, och den har en del speciella egenskaper som kan vara eftertraktade. Man kan bland annat filma i ultrarapid, och den har mycket snabb serietagning. Den har inte den för kompaktkameror karakteristiska trögheten innan slutaren löser ut, utan den knäpper direkt.

Den kostade medan den var aktuellt ungefär 2500, och tusen kronor är inte något direkt opris för den som vill ha en sådan kamera. Man ska nog inte jämföra den med en kompakt "vilken som helst". Jag tvivlar på att man får mycket bättre kompaktkamera för en tusenlapp.

Men det beror ju också på vad man menar med "bättre". 

Vad en sak är värd när man säljer är helt enkelt vad köpare och säljare kan komma överens om, och om du skulle vilja ha just en sån här kamera kan det vara vettigt att betala en tusenlapp. Men om du inte behöver de speciella egenskaperna som skiljer den från flertalet andra kompaktkameror, kanske du kan hitta en kamera som passar dig bättre.

Cindy S
2014-11-03 21:56
#4

#3 Informativt, tack. Det är just skarpa bilder jag väderar mest, och bra video. Serietagning är ju bra med. Jag hade,förut en samsung galaxy note 3 som gick sönder, och är inte nöjd med nya kameran på min xperia z ultra. Men det kanske ändå vore bättre att betala mer för bättre kamera.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Inkanyezi
2014-11-03 22:20
#5

Det beror helt på vad man menar med "bättre kamera", och också på vad man behöver. Alla kameror duger för att få skarpa bilder, om det inte är något direkt fel med dem, och den här är inte sämre än andra kompaktkameror - snarare tvärtom, för den är mycket bra i ett par avseenden, dels reaktionstiden, men också serietagningen. Dessutom har den möjlighet till att ta video i ultrarapid. Casio har också andra modeller, som kan filma ännu fortare och som också kan ta ännu kvickare serier. Dessutom kameror som kan spara bilder från innan man tryckte ner knappen. 

Sedan finns så klart en eller annan som tror att en kamera är bättre för att det står ett visst märke på den, och det är ju inte riktigt samma sak som att se till egenskaperna. Så frågan är närmast vad man behöver eller vad man vill ha, vad man önskar sig av kameran. Det finns en himla massa olika kameror, och de brukar grovt delas in i olika grupper. Den här är en kompaktkamera, men den har några egenskaper som gör att den står ut bland mängden. Om man behöver de egenskaperna är den bättre än en annan kompaktkamera som saknar dem. I övrigt presterar den samma bildkvalité som andra liknande kameror.

Och det stämmer att man emellanåt kan hitta också nya kompakter, som med hänsyn till bildresultat är jämförbara, för mindre än en tusenlapp. Jag köpte några stycken i vintras för knappt femhundra styck, men det handlade om en utförsäljning. Såvitt jag vet finns ingen kompakt i dagens läge som är bättre och billigare, men om man vill ha en kamera med andra egenskaper, så finns självklart annat att välja på, särskilt om man kan tänka sig att betala mycket mer.

Cindy S
2014-11-03 23:07
#6

Jag ska låna den av henne och pröva så får vi se. Jag får ju delbetala den hur länge jag vill. -- Nu ser jag att den inte verkar ha wifi. Jag vill kunna överföra och redigera i min smartphone på några sekunder. Undrar vad för slags prisklass jag behöver sikta på.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Upp till toppen
Annons: