Annons:
Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 2644 ggr
[Anyniel]
2014-11-02 23:46

Kass bildkvalité - Hjälp?

Osäker på om detta hamnar rätt då jag inte skrivit just här förr, men jag testar.

Har följande problem just nu, skriver kortfattat:
I kameran ser mina foton bra ut.
När jag öppnar dem i Lightroom eller Photoshop - ser de fortfarande bra ut.

Om jag spar ner kopior från Lightroom (som jag alltid gör)..
Eller om jag öppnar fotot direkt i Windows Fotovisare, så ser bilderna ut som skit. Hög kontrast, gul/grönaktiga skuggor och allmänt pixliga/dålig kvalité.

Enda gångerna fotona ser ut som dom faktiskt ska utan den höga kontrasten och dåliga kvalitén är om dom öppnas i Lightroom, photoshop eller om jag tittar på dem direkt i kameran.

Jag är tvärdålig på datorer och inte stött på det här problemet förut så känner mig väldigt borttappad. Googlat litegrann men hittar ingen lösning.

Använder mig av Adobe Photoshop CC (nyuppdaterat) och Lightroom 5.2 (också uppdaterat). Kameran är en Canon EOS 500D.

Så frustrerande då jag tog fina bilder i helgen jag vill visa upp.. Som ser fantastiska ut i Lightroom, men som när dom sparas eller tittas på/skickas ser ut som skräp.. 😭

Annons:
Inkanyezi
2014-11-03 01:03
#1

Väldigt svårt att veta vad du gör för fel, eftersom du faktiskt inte berättar vad du gör.

Börja från början, i kameran, vad har du sparat där?

Vad är det du öppnar i Lightroom?

Vad "spar" du till i Lightroom? 

Vad är det du öppnar i Windows fotovisare?

Jag antar att det inte är samma sak som du öppnar i Lightroom som i fotovisaren, eftersom det ser olika ut.

Att dina "foton" ser bra ut i kameran säger mig ingenting, mer än att där finns filer som endera är bilder eller kan bli bilder, eller både och. Bildfiler i kameran har tillägget .JPG och filer man ska öppna i Lightroom har tillägget .CR2

Filer som heter något som slutar på .CR2 är inte bilder, inte ännu, men de kan bli bilder när man kör dem genom Lightroom. Där spar man inga kopior, utan man exporterar bilden till ett bildformat eller skickar den till ett bildbehandlingsprogram. Annars stänger man bara Lightroom, eftersom databasen för bildbehandling skrivs direkt så fort du gör en ändring. Man behöver inte spara något i Lightroom, men för att man ska kunna använda databasen måste filen finnas på rätt plats i datorn.

Filer som heter något som slutar på .CR2 ändras aldrig, och kan inte sparas, vare sig i Photoshop eller i Lightroom. Photoshop kan inte heller öppna dem, om man inte har tillägget ACR uppdaterat för kameramodellen.

Så vad heter filerna som du använder. Jag utgår ifrån att det inte är samma fil som du ser som "bra" i Lightroom och som blir "skit" i bildvisaren.

[Anyniel]
2014-11-03 06:56
#2

Ska försöka formulera mig bättre.

Jag spar bilderna i RAW format i kameran.
Bilderna dyker automatiskt upp i Lightroom när jag sätter i minneskortet i datorn. (Igen, där ser de normala ut.)

När jag högerklickar på en bild (JPG) och öppnar i antingen Lightroom eller Photoshop ser den normal ut. Om jag dubbelklickar på en bild (JPG) eller högerklickar och öppnar den i Windows fotovisare - ser bilden ut som jag beskrev: Hög kontrast, pixlig.

Så jag klickar inte på CR2 filerna, utan JPG.

Jag har testat lite olika saker nu och är mest förvirrad då inget liknande hänt förut.. :/ Testade att lägga upp bilder på Dayviews (om du/ni känner till sidan..)
När jag tog en bild direkt från minneskortet och lade upp - såg den normal ut.
Om jag tex fixat till en bild i Lightroom, vilket jag normalt gör - och sen sparar ner den (ctrl+shift+e ..har jag för mig) så ser den sådär pixlig ut.

Även insett nu att tittar jag på bilderna via telefonen ser dom bra ut, men inte på datorn (fotovisaren, facebook, etc..) Så antar att det har något med windows att göra. Men som jag skrev - jag har absolut ingen aning om sånt här.

Och ja, det är samma fil som ser bra ut i Lightroom och Photoshop, som ser ut som "skit" i bildvisaren.

[Anyniel]
2014-11-03 07:09
#3

Lyckades nu efter lite klarvaken googling åtgärda problemet, men tack ändå! 😊

JazzBass
2014-11-03 08:29
#4

Fint om det löste sig! Berätta gärna hur du åtgärdade problemet. Själv skulle jag ha gissat på fel färgprofil och dålig kvalitetsinställning vid export från lightroom.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: