Annons:
Etikettbildhantering
Läst 2049 ggr
Moalinn
10/31/14, 5:31 PM

Bildredigeringsprogram

Finns det något nämnvärt gratis bildredigeringsprogram till OS X? Har varken photoshop eller lightroom längre så vet inte vad jag ska göra riktigt.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
[PeterWem]
10/31/14, 6:33 PM
#1

Lightroom > Darktable

Photoshop > GIMP

Moalinn
10/31/14, 6:36 PM
#2

Förstår inte hur Gimp fungerar till OS X dock. Ska kolla Darktable, tack!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[PeterWem]
10/31/14, 6:42 PM
#3

För att ladda ned GIMP till OSX. Guider på engelska.

Guide för Darktable, engelska youtube.

Moalinn
10/31/14, 6:45 PM
#4

Darktable var inga problem. Ska se om jag lyckas med gimp. Tack för hjälpen! 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
10/31/14, 8:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Och nu då? 😮

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

leemland
10/31/14, 8:54 PM
#6

#5 Vad menar du? Vill du ha bilden större?Jag tror du ska trycka på Ctrl + J så fyller den upp hela rutan(inte helt säker) 

Annars kolla HÄR för att komma igång.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Moalinn
10/31/14, 8:58 PM
#7

Verktygen har jag inga problem med, utan jag vill ha bilden större. Kan inte arbeta med bilden som det är nu. Ctrl (och cmd) + j fungerade inte.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

leemland
10/31/14, 9:02 PM
#8

#7 Du kan inte ändra där nere till vänster bland % ? (hoppas du förstår vad jag menar)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Moalinn
10/31/14, 9:04 PM
#9

Nä, den är på 100%, ökar jag så blir det bara pixligt.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[PeterWem]
10/31/14, 9:05 PM
#10

1. Börja med att i fliken fönster välja Single window mode. Underlättar att ha en ruta istället för tre.

2. Bilden du har slängt in i GIMP är en råfil. GIMP kan visa råfiler men behandlar inte dem. Det du ser nu är råfilens tumnagel, alltså den jpg-bild du ser i din kamera. Vill man redigera råfiler via GIMP finns UfRaw att lägga till. Jag föredrar dock att använda Darktable, exportera till en 16-bitars Tiff-fil och sedan slänga in den Tiff-filen i GIMP. Din version av GIMP klarar förmodligen inte av 16-bitars tiff medan min som är en betaversion 2.9.1 har stöd för det. I så fall exporterar du till 8-bitars tiff istället eller bara till en 8-bitars jpg om du tycker att GIMP hanterar tiff för långsamt.

Moalinn
10/31/14, 9:10 PM
#11

Ugh. Jag saknar photoshop 😕 Darktable fattade jag ännu mindre av. Hur sparar man till exempel?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[PeterWem]
10/31/14, 9:15 PM
#12

Första gången du använde PS var du lika grön på det som du är nu får jag förmoda? Du har här några snabbguider på svenska till GIMP http://kameratrollet.se/tag/fotokurs-gimp/

Jag rekommenderar verkligen att du går igenom youtube-guiden först. Den är utförlig om än litet tråkig. Vill man inte stanna stup i kvarten är den guld.

I manualen står det detta.

Minns nu att jag skrivit om Darktable, så kika in på min fotosida och läs inlägget om Fotokurs Darktable. Du använder kommandoknappen och E istället för CTRL.

Man kan göra underverk bara med Darktable http://kameratrollet.se/allt/bild1.jpg 😃

Moalinn
10/31/14, 10:00 PM
#13

Klart jag inte fattade något av photoshop men då var jag villig att lära mig eftersom att jag tyckte det var sjukt kul att fixa med bilder. Nu tycker jag det är tråkigt att sitta och redigera men jag gör det för att jag vill se hur mina bilder faktiskt ser ut. Men det går inte varken i Darktable eller Gimp som det ser ut just nu.

Tycker darktable ljuger lite, eller så är det min dator som ljuger för förhandsvisningen i datorn visar en jättebra bild medan darktable visar oskarpt. Förstår inte heller hur man zoomar, om det ens går?

Det jag har från lightroom och photoshop kan jag använda i darktable, utan problem, och jag förstår programmet men vissa saker är fruktansvärt ologiska haha. Hittar dock inte knappen för exportering? Ja, jag kollade länken men hittar inte knappen. 🤐

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
[PeterWem]
10/31/14, 10:12 PM
#14

Zoomar med scrollen på musen eller med Alt+1 Alt+2 eller Alt+3. Man kan via snabbtangenterna själv ändra vilka tangenter man vill använda. Detta förutsätter att du är inne i fliken Mörkrum och inte i Ljusbord.

För att exportera en bild, gå ut till Ljusbord, välj bilder och tryck på exportera nere till höger http://bayimg.com/FaCgeAAGj

Moalinn
10/31/14, 10:31 PM
#15

cmd + z fungerar inte, det fungerar överallt. Cmd + z är räddaren i alla lägen. Nädu. Var hittar jag knappen för att exportera?

Fick det att fungera med scrolla, behövde starta om programmet 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[PeterWem]
10/31/14, 10:34 PM
#16

Det går att lägga till Cmd +z (zoom i OSX?) via menyn och snabbtangenterna, men vänta tills du är mer varm i programmet.

Knappen till export ser du på föregående inlägg och länk.

Moalinn
10/31/14, 10:37 PM
#17

Missade att du lade till det i kommentaren ovan! Tack så mycket. 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
10/31/14, 10:37 PM
#18

cmd + z = ångra.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[PeterWem]
10/31/14, 10:43 PM
#19

Finns ingen undo-knapp även om en sådan är önskvärd. Du återställer istället de högra modulerna genom den högra av de tre knapparna vid varje modul. Alternativt backar du i History ute till vänster om du har det fältet öppet.

Moalinn
10/31/14, 10:53 PM
#20

Tack så jättemycket för hjälpen! Slänger upp resultatet när gimp bestämmer sig för att öppna.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Moalinn
10/31/14, 11:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Haha, värdelösa program som inte gör som jag vill. Det vita blev efter att jag beskar bilden, visste inte hur man fick bort det och inte kunde man sudda fram ett annat lager så bilden ser hemsk ut. Tur är väl att man lär sig med tiden.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
11/1/14, 6:50 AM
#22

Tack Peter och Moalinn, jag har äntligen lyckats sätta mig ner för att försöka komma in i Darktable, och jag är imponerad av programmet. Det kommer antagligen att bli en favorit.

Jag har lekt lite med gradientfiltermodulen, där jag upptäckte att man kan lägga in flera instanser, efter att jag hade försökt göra en krökt linje, vilket inte gick. Men man kan lägga ihop flera gradientfilter så att man kan täcka en övergång som inte är rak.

Det tog en stund att hitta det som jag använder först och mest i råomvandling, att hämta vitreferensen, men det visade sig vara ganska enkelt.

Och så modulen för lokal kontrast! Någonting jag har önskat mig länge. Jag antar att andra råomvandlare också har den möjligheten, men jag har inte hittat den i RT eller UFRaw.

Moalinn, jag är övertygad om att du kommer att lära dig gilla det här programmet.

[PeterWem]
11/1/14, 7:27 AM
#23

Inkanyezi, du kan rita fram den krökta linjen. Det gör du längst ned i modulen där det står Blanda. Tryck där och du öppnar upp 100 nya saker.

Lokal kontrast i RT borde vara Kontrast genom detaljnivåer i samma flik som brusreduceringen, längst ned.

Moalinn, GIMP (Shift+C) eller Darktable och hur gick du till väga? Beskriv varje steg noga.

Till din bild rekommenderar jag dig att testa Gradientfiltermodulen eller Skugga/Högdager för att få tillbaka dynamiken i himlen i Darktable.

Mitt arbetsflöde är att i Darktable rätta till exponering, Skugga/högdager, Brusreducerar, Räta upp bilden, lägga till Graduerat gråfilter, dra i Nyanskurva. Därefter stänger jag av modulen Skärpa.

Exporterar som tiff-fil (8-bitar för vanliga GIMP, 16-bitars för GIMP 2.9.1) i färgrymden sRGB (AdobeRGB eller Prophoto om man har GIMP 2.9.1 där det är lättare att konvertera färgrymden till sRGB efteråt) till samma underkatalog eller en katalog på skrivbordet.

Laddar in bilden i GIMP, beskär via Shift+C, Lägger till olika lager om jag behöver det och målar på dem precis som i PS, plockar bort damm via knappen H, Klonar med knappen C. Därefter storleksförändar jag bilden med Bild>Skala bild. Brukar välja 950 px i bredd och interpoleringsmetod Nohalo eller Lohalo (GIMP 2.9.1). I ditt fall välj någon annan än Kubisk och Ingen.

Skärp upp bilden via Filter>Förbättra och Unsharp Mask (GIMP 2.9.1). I Ditt fall Filter>Förbättra>NL-filter.  Markera Kantförbättring och välj 0,50 och 0,50 eller önskad mängd.

Exportera bilden till JPG genom att trycka Kommandoknapp + Shift+ E. Välj 90% eller önskad kvalité och välj vart du vill spara bilden.

Moalinn
11/1/14, 12:55 PM
#24

Gjorde inget i darkroom utan tog det direkt till gimp där jag duplicerade lagret, drog lite i kurvor, duplicerade lagret igen och fixade lite exponering, duplicerade lagret för att ändra färger och så vidare (som jag alltid gör i photoshop). Beskar bilden någonstans där också, eller vad jag trodde var beskära men tror jag bara ändrade proportioner haha. Sen gick jag in på exportera bild till jpeg och tadaaaaa.
Men jag lyckades inte sudda fram föregående lager. Inte så som man gör i photoshop iallafall.

Himlen är tyvärr rätt körd. Tog bilden bara för att testa även om den är ganska dålig egentligen.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
11/1/14, 2:56 PM
#25

Jag upptäckte när jag använde Darktable att jag hade större dynamiskt omfång än vad jag fick ut när jag använde UFRaw-insticket till Gimp. Tydligen hänger det ihop med hur Vitbalans och "exponering" hanteras, tillsammans med att histogrammen i Darktable är råhistogram, där man tydligt ser hur mycket man måste minska mättnaden (exponeringen) för att inte peta några pixlar över kanten, när en kanal ligger nära klippning.

Detaljerna om varför finns i http://ninedegreesbelow.com/photography/linux-raw-processor-review.html

Sajten http://ninedegreesbelow.com/ har en hel del som kan vara till nytta. Artikeln av Elle Stone täcker visserligen bara några fria råkonverterare, men jag gissar att de bästa kommersiella, som Lightroom, DxO Optics Pro och Capture One också bör ha liknande hantering. Tydligen inte ACR till Photoshop däremot.

Så jag får sätta mig ner och gå igenom Darktable grundligt, så att jag kan övergå till bättre omvandlingsrutiner. Jag har missat ungefär ett steg i dynamiskt omfång när jag har använt UFRaw och nära två steg när jag använder kamerans jpeg.

[PeterWem]
11/1/14, 10:56 PM
Moalinn
11/1/14, 10:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Lyckades efter många svordomar och timmar! Skulle göra en header till bloggen men det blev inte som jag ville så får göra om den.

I vilket fall som helst så tack så jättemycket för hjälpen! :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
[PeterWem]
11/2/14, 11:16 AM
#28

Uppdatera gärna när du är färdig

Upp till toppen
Annons: