Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1228 ggr
Holmarn
2014-10-29 19:52

Val av optik

Hej!

Det kan hända att det finns liknande trådar, men tyckte inte riktigt att jag fann det jag sökte. 

Jag är inne på att köpa ett nytt objektiv, valet står mellan att köpa Nikons 80-200 2,8 af begagnat eller att köpa Tarmrons 70-200 2,8 Di nytt.

Det jag funderar på är vilket som håller högst klass? Det är ju ganska stor skillnad i ålder på optiken men Nikons har man ju hört mycket gott om! Tar åldersskillnaden ikapp på kvalitén? Väger det kanske upp att ha lite garanti och sådär på optiken?

För mig är snabb fokusering viktigt eftersom jag fotar mycket hästar och hundar, är det någon av de som står sig bättre där?

Lite luddigt blev det kanske men ni förstår säkert ungefär vad jag är ute efter!

Tamron 70-200 2,8 vs Nikon 80-200 2,8 af

Tack på förhand!

Annons:
ssofia
2014-11-02 17:27
#1

Om det är den gamla versionen av Tamron du menar (Utan Vibration Control, VC) så funkar den inte till snabba motiv. Den är helt underbar på porträtt och annat som inte rör sig så fort.

Om det är ett Nikon AF-D 80-200 f2.8 du menar så är det en FANTASTISK optik. Ha i åtanke att den kräver af-motor i huset.

Jag har ägt båda optikerna och använde 80-200 till hästsport och bilsport, det fungerade perfekt. Den är snabb, träffsäker och hänger med de flesta snabba motiv. Jag har fotograferat hästar i full galopp som kom rakt emot mig utan några problem med skärpa. Även bilar som kör rakt emot mig i full fart på raksträckor, hade aldrig problem med skärpa då heller.

Tamronet testade jag på Falkenberg STCC, det orkade inte alls hålla samma tempo i fokuseringen.

Visst är Nikonet gammalt, och ger lite kromatisk abberation, men det är väldigt lätt fixat i efterbehandlingen och trots det så levererar det otroligt skarpa bilder.

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

Upp till toppen
Annons: