Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Kritik - Nybörjare

(N) Fågel

2014-10-26 07:03 #0 av: Maja

Jag köpte min allra första systemkamera i veckan, en Canon 700D. Idag tog jag en tidig morgonpromenad i Bondi (Sydney) och fotograferade lite fåglar som satt i träden.

Eftersom jag är 100% nybörjare så tar jag gärna emot lite tips på vad jag kan förbättra och utveckla.

Tack!

Anmäl
2014-10-26 13:42 #1 av: Bagtjesen

Du ser ut att fått fint fokus och bra skärpedjup - det enda som stör lite är att du har fått ett kraftigt blåstick i bilden - t ex skuggsidan av kakaduan ser blå ut.

Jag kan inte se av information om bilden vilken vitbalans du har haft, eller fått automatiskt - men det bör gå att rätta till lite i efterhand i ett fotoredigeringsprogram.

En annan fin sak med din bild är att det finns mycket plats åt det håll som kakaduan tittar åt, så du följer nästan "rule of thirds"/tredjedelsregeln eller kanske lite åt det "goldn crop"/gyllene snittet. De är ju inte absoluta regler som man måste följa, men de är bra att känna till varför de ibland gör en bild bättre - och samtidigt så när man blir mer medveten om sina bilder och vad man vill få fram med dem så är det något som man ofta också bryter emot, men med ett gott resultat.

Kolla din kamera hur den var inställd och titta efter i manualen hur du kan ändra vitbalansen - så blir det fler situationer där du inte behöver åtgärda/redigera färgerna i en bild.

Tror också på att bilden skulle vinna lite på en liten beskärning så att den ännu mer följer "reglerna" jag nämnt ovan, men det är naturligtvis bara ett förslag som får dig att tänka till mer kring kompositionen/bildutsnittet - kanske redan när du tar bilden.

En bra bild som blir ännu bättre främst genom att ta bort det blå färgsticket!

/Bägtjesen 

Anmäl
2014-10-26 23:15 #2 av: Maja

Tack!

Oj, ja, det har jag ingen aning om. Jag är som sagt total nybörjare, så jag ställde bara in den på Av eller om det var Tv och tog ett gäng bilder. Får kolla vilka inställningar jag hade!

Så här ser originalet ut, så jag har redigerat lite, lite!

Anmäl
2014-10-27 08:28 #3 av: Cochon

Fin bild och tycker att Bägtjesen gav en väldigt bra sammanfattning kring hur du kunde förbättra din bild. :-)
Du skriver själv att du är nybörjare och tänkte om du vill ha hjälp att komma igång lite så skulle du kunna läsa denna artikeln: http://foto.ifokus.se/articles/4d712e6bb9cb46221d0447ef-iso-slutare-och-blandare så kan du bbörjaså smått fota manuellt. Sedan skulle jag vilja rekommendera att fota i rå-format, då kan du ändra mycket mer i efterhand, bl.a. vitbalansen. :-) Då kan du ladda ner RawTherapee som är ett väldigt bra bildredigerings program som dess utom är gratis.
Hoppas jag inte skrämmer iväg dig med all info, hehe. Men lycka till! :-)

Anmäl
2014-10-27 10:04 #4 av: Maja

#3 - Tack så mycket för tipsen! Glad

Anmäl
2014-10-27 13:31 #5 av: Caaassiiie

... och jag kan bara hålla med de föregående talarna! Men jag måste bara flika in för att säga att jag verkligen gillar den! (Kanske för att jag är smått nörd när det kommer till fåglar också...) Men kakaduan ser härligt glad ut där han sitter :)

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots

Anmäl
2014-10-28 15:08 #6 av: Maja

#5 - Tack! Glad Ja, det var tre stycken som flög runt bland träden, men de andra höll sig mer i bakgrunden. Fina fåglar!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.