Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 1320 ggr
Maja
2014-10-26 07:03

(N) Fågel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte min allra första systemkamera i veckan, en Canon 700D. Idag tog jag en tidig morgonpromenad i Bondi (Sydney) och fotograferade lite fåglar som satt i träden.

Eftersom jag är 100% nybörjare så tar jag gärna emot lite tips på vad jag kan förbättra och utveckla.

Tack!

Annons:
Bagtjesen
2014-10-26 13:42
#1

Du ser ut att fått fint fokus och bra skärpedjup - det enda som stör lite är att du har fått ett kraftigt blåstick i bilden - t ex skuggsidan av kakaduan ser blå ut.

Jag kan inte se av information om bilden vilken Vitbalans du har haft, eller fått automatiskt - men det bör gå att rätta till lite i efterhand i ett fotoredigeringsprogram.

En annan fin sak med din bild är att det finns mycket plats åt det håll som kakaduan tittar åt, så du följer nästan "rule of thirds"/tredjedelsregeln eller kanske lite åt det "goldn crop"/gyllene snittet. De är ju inte absoluta regler som man måste följa, men de är bra att känna till varför de ibland gör en bild bättre - och samtidigt så när man blir mer medveten om sina bilder och vad man vill få fram med dem så är det något som man ofta också bryter emot, men med ett gott resultat.

Kolla din kamera hur den var inställd och titta efter i manualen hur du kan ändra vitbalansen - så blir det fler situationer där du inte behöver åtgärda/redigera färgerna i en bild.

Tror också på att bilden skulle vinna lite på en liten beskärning så att den ännu mer följer "reglerna" jag nämnt ovan, men det är naturligtvis bara ett förslag som får dig att tänka till mer kring kompositionen/bildutsnittet - kanske redan när du tar bilden.

En bra bild som blir ännu bättre främst genom att ta bort det blå färgsticket!

/Bägtjesen


Maja
2014-10-26 23:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack!