Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 1320 ggr
Maja
2014-10-26 07:03

(N) Fågel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte min allra första systemkamera i veckan, en Canon 700D. Idag tog jag en tidig morgonpromenad i Bondi (Sydney) och fotograferade lite fåglar som satt i träden.

Eftersom jag är 100% nybörjare så tar jag gärna emot lite tips på vad jag kan förbättra och utveckla.

Tack!

Annons:
Bagtjesen
2014-10-26 13:42
#1

Du ser ut att fått fint fokus och bra skärpedjup - det enda som stör lite är att du har fått ett kraftigt blåstick i bilden - t ex skuggsidan av kakaduan ser blå ut.

Jag kan inte se av information om bilden vilken Vitbalans du har haft, eller fått automatiskt - men det bör gå att rätta till lite i efterhand i ett fotoredigeringsprogram.

En annan fin sak med din bild är att det finns mycket plats åt det håll som kakaduan tittar åt, så du följer nästan "rule of thirds"/tredjedelsregeln eller kanske lite åt det "goldn crop"/gyllene snittet. De är ju inte absoluta regler som man måste följa, men de är bra att känna till varför de ibland gör en bild bättre - och samtidigt så när man blir mer medveten om sina bilder och vad man vill få fram med dem så är det något som man ofta också bryter emot, men med ett gott resultat.

Kolla din kamera hur den var inställd och titta efter i manualen hur du kan ändra vitbalansen - så blir det fler situationer där du inte behöver åtgärda/redigera färgerna i en bild.

Tror också på att bilden skulle vinna lite på en liten beskärning så att den ännu mer följer "reglerna" jag nämnt ovan, men det är naturligtvis bara ett förslag som får dig att tänka till mer kring kompositionen/bildutsnittet - kanske redan när du tar bilden.

En bra bild som blir ännu bättre främst genom att ta bort det blå färgsticket!

/Bägtjesen


Maja
2014-10-26 23:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack!

Oj, ja, det har jag ingen aning om. Jag är som sagt total nybörjare, så jag ställde bara in den på Av eller om det var Tv och tog ett gäng bilder. Får kolla vilka inställningar jag hade!

Så här ser originalet ut, så jag har redigerat lite, lite!

Cochon
2014-10-27 08:28
#3

Fin bild och tycker att Bägtjesen gav en väldigt bra sammanfattning kring hur du kunde förbättra din bild. :-) Du skriver själv att du är nybörjare och tänkte om du vill ha hjälp att komma igång lite så skulle du kunna läsa denna artikeln: http://foto.ifokus.se/articles/4d712e6bb9cb46221d0447ef-iso-slutare-och-blandare så kan du bbörjaså smått fota manuellt. Sedan skulle jag vilja rekommendera att fota i rå-format, då kan du ändra mycket mer i efterhand, bl.a. vitbalansen. :-) Då kan du ladda ner RawTherapee som är ett väldigt bra bildredigerings program som dess utom är gratis. Hoppas jag inte skrämmer iväg dig med all info, hehe. Men lycka till! :-)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Maja
2014-10-27 10:04
#4

#3 - Tack så mycket för tipsen! 🙂

Caaassiiie
2014-10-27 13:31
#5

… och jag kan bara hålla med de föregående talarna! Men jag måste bara flika in för att säga att jag verkligen gillar den! (Kanske för att jag är smått nörd när det kommer till fåglar också…) Men kakaduan ser härligt glad ut där han sitter :)

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Maja
2014-10-28 15:08
#6

#5 - Tack! 🙂 Ja, det var tre stycken som flög runt bland träden, men de andra höll sig mer i bakgrunden. Fina fåglar!

Annons:
Bagtjesen
2014-10-29 21:47
#7

#2 Vi har alla varit nybörjare en gång - jag kan fortfarande minnas hur svårt det var med allt det där nya för 50 år sedan.

Bra att du redan beskärt lite, men det kunde blivit ännu bättre, pröva gärna att beskära från originalbilden, som troligen var en jpg/jpeg.

Men det viktigaste med bilden änå var blåsticket, och det går att göra lite med det, i det redigeringsprogram som du använder, men precis som #3 Cochon säger så är dte bästa att använda rå-format - fast jag rekommenderar inte till alla nybörjare att enbart ha rå-format, CR2 heter det för Canon, som du väl har. På de flesta systemkameror kan man välja att få både och! Då behöver man inte redigera de bilder som redan är bra, utan får en mjukstart, men har då kvar rå-bilderna när man t ex ser att det blivit fel p g a automatikens ofullkomligheter eller att man missat en inställning - från råformat kan man rätta till så att man får maximalt bästa möjligheter att rätta till!

Cochon nämnde också Raw-Therapee, och det fungerar bra, men det finns också ett litet redigeringsprogram från Canon som hanterar deras råformat - det kan finnas på en CD som du eventuellt fått med din kamera, eller så finns det att hämta hem från Canon.

Lycka till i fortsättningen!


Upp till toppen
Annons: