Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1066 ggr
CamillaS
10/25/14, 1:51 PM

LCD skydd eller inte?

Har ni LCD skydd på era kameror? Min mamma har precis köpt en Nikon D7100 och går i tankarna om hon ska köpa ett skydd till den eller inte, vad säger ni?

Annons:
Po A
10/25/14, 1:55 PM
#1

Yes….Jag har det. På min ena kamera har jag ett plastskydd och den andra går det bara på en skyddsplast. Vridbar skärm…

Moalinn
10/25/14, 2:04 PM
#2

Har också skydd. Fick med det när jag köpte min D7000. Hade det däremot inte på min tidigare D60 och vet många som inte har det så det är nog bara vad man själv känner för. Displayen är väldigt tålig så den repas inte i första taget.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

ssofia
10/25/14, 6:22 PM
#3

Följer inte det med en D7100 från fabrik?

Jag har alltid det på - vet inte vad jag skulle göra om displayen skulle spricka.. go bananas gissar jag. Det är en billig försäkring :)

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

CamillaS
10/25/14, 6:59 PM
#4

#3 Nej det gjorde ju inte det. Men det blir nog ett skydd. Nästa fråga blir då vilket man ska köpa hmm…

Bagtjesen
10/26/14, 1:11 PM
#5

De lite tjocka skydd som finns att köpa extra, eller som kanske borde ha följt med är bra att ha särskilt om man som jag ofta bär kameran med sig i terräng och inte alltid kan hålla den still med händerna utan den ligger och slänger mot kroppen och eventuella knappar eller blixtlås. Tredjeparts tillbehör:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GGSd7100&infArtnr=NiD710018105VR&flik=sc3

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GGSD7100larmor&infArtnr=NiD710018105VR&flik=sc3

Sedan finns det relativt tunn men reptålig plastfilm som man kan klippa till själv - glöm bara inte att runda till hörnen, annars är det lätt att de greppar tag och lossnar. Finns på de flesta elektonik/kameraaffärer och kostar drygt/runt 50:-. På min D7000 har jag Nikons originalskydd på den stora displayen och det tunnare tillklippta på  den övre lilla displayen.

/Bägtjesen


CamillaS
10/26/14, 8:37 PM
#6

#5 Hon har tittat på skyddet som cyberphoto har, troligtvis så blir det det skyddet. :)

Annons:
JazzBass
10/27/14, 9:48 AM
#7

Jag har inte haft nåt skydd på mina kameror, utom kanske riktigt i början på min första kamera, en D60. Några repor på skärmen har jag aldrig fått, åtminstone inga väsentliga sådana, men visst märks det efter några år att skärmen inte är lika klar som den en gång varit. Det enda man måste se upp med angående LCD-skydd är risken att få skräp mellan skyddet och skärmen, då det lätt kan orsaka repor. Skyddet kan kanske påverka hur bra man ser skärmen i vissa lägen, t.ex. från olika vinklar och om solen lyser på skärmen, men i övrigt är det knappast nåt som talar mot att använda LCD-skydd. Bara att lägga på om man vill.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Cochon
10/27/14, 9:59 AM
#8

Jag har precis som ni ovanför ett LCD-skydd på min kamera, och tycker det är jätte skönt för vill ju inet repa displayen. :P

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Upp till toppen
Annons: