Annons:
Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 1610 ggr
[JenniN]
2014-10-23 17:45

GIMP

Hej! 

Jag har precis lärt mig hur man klonar, och det är super kul, jag har dock stött på ett irritationsmoment. 
Det går inte att kolla på bilderna efteråt i tex photo galleri, och det går inte att redigera dem ytterligare med färg eller kontrast eller liknande, varför inte? Jor för att det står att bilden har fel format för att kunna göra detta, hur ändrar jag då formatet?

Annons:
bamse6311
2014-10-23 17:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tror att du har sparat bilderna i GIMPS eget format .xcf

Spara dem i JPG så skall du se att det löser sig och så att du kan se dem i photo galleri.

När du skall spara i något annat format än GIMPS eget så tryck på Arkiv och gå där ner till Exportera så kan du spara den i JPG eller annat format som du vill.

Lycka till.

Bästa hälsningar,
Bertil

bamse6311
2014-10-23 18:16
#2

Ps, kanske borde du lägga din fråga i sajten Bildredigering där det finns många som kan GIMP.

Bästa hälsningar,
Bertil

[JenniN]
2014-10-23 18:21
#3

YAY :D tack så hemskt mycket =)

Inkanyezi
2014-10-23 23:20
#4

När man spar xcf kan man fortsätta redigera, men i Gimp. Den blir alltså inte komprimerad, utan det är precis det som du håller på och jobbar med. Om man sedan ska använda något annat program får man exportera bilden till ett format som det andra programmet kan använda.

Om du ska fortsätta redigera är jpeg (.JPG) ett olämpligt format, eftersom det görs med förstörande komprimering. Särskilt om man spar flera gånger, kan bildens kvalité bli sämre, och som utgångspunkt för vidare redigering är jpeg inte bra. Då är det bättre att använda ett okomprimerat format eller ett format som komprimeras med en icke förstörande algoritm.

Man kan exportera som TIFF och man kan exportera som PNG, som båda borde gå att öppna i andra redigeringsprogram.

[JenniN]
2014-10-24 09:37
#5

4# Mina bilderas, när jag exporterar dom, sparas automatiskt i PNG, jag visste inte att det gick att välja. Men då hade jag tur att det löste sig från början =)

bamse6311
2014-10-24 15:37
#6

Lycka till med din bildredigering och är det mer du undrar över GIMP så fråga som sagt var gärna i sajten Bildredigering där det finns många som använder och kan GIMP.

När jag redigerar i Gimp gör jag först en dubblett så det är alltså dubbletten som jag "jobbar" med.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Upp till toppen
Annons: