Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 761 ggr
Ridtravartjej
10/22/14, 3:15 PM

Köpa ny kamera!

Nu är de så att jag tänker byta upp min utrustning då jag känner att jag inte utvecklas någonting med den jag har idag och vill bli bättre fotograf!
Jag har idag en Nikon D3200 som jag har haft i snart 2 år.
Eftersom jag vill bli fotograf och har planer på att plugga vidare nästa sommar efter gymnasiet så vill jag köpa en kamera som jag kan ha några år framöver!

Jag har kollar på en Nikon D7100 och tycker den verkar bra men finns då otroligt mycket olika kameror som är bra på sitt vis, så skulle behöva lite hjälp!

De jag gärna vill ha i kameran är en snabb autofokus då jag fotar mycket hästar och djur förövrigt, vill även ha runt 24megapixel som det är på den jag har idag om jag eller någon av mina kunder skulle vilja göra en riktigt stor förstoring!
Gärna allvädersskydd också, men absolut inget måste, men kn väl tänka mig att de är de i dom lite bättre kamerorna! Max pris ligger på runt 10.000kr och då ska de ingå kamerahus, batterigrepp och gärna ett extra batteri i priset men inget krav!

Men vilken kamera tycker ni skulle passa mig?  :)

Annons:
[Teddies matte]
10/22/14, 4:03 PM
#1

Menar du att du nu vill skaffa den kamera du i framtiden skall arbeta med som fotograf? Isåfall bör du nog ta en titt på fullformatarna istället.

Om du först senare kommer skaffa dig en sk. arbetskamera och skall ha en annan nu före kan absolut D7100 vara ett bra val. Den duger nog bra att sedan också ha som reserv/extrakamera.

Inkanyezi
10/22/14, 4:09 PM
#2

Jag tycker att du ska satsa på just det du nämner, att utvecklas, och det har inte ett smack med kameran att göra eller snabb autofokus och tjugofyra megapixel.

Om du vill  gradera upp kameran, så köp vilken som helst som du tror är bättre, men inbilla dig inte att det hjälper dig att utvecklas, eftersom det är främst dina personliga egenskaper som behöver utvecklas för att du ska kunna bli en bättre fotograf - inte kamerans snabbhet i AF.

Och jovisst, D7100 är i en del avseenden mer lättjobbad än D5100, och det underlättar faktiskt en hel del, när man uppskattar sakerna som gör den mer lättjobbad. Och det är absolut en stor hjälp när man också har utvecklats mer, eftersom det är lättare att komma åt det som man kan göra själv åt kamerans inställningar.

Men om ett par år har den blivit omsprungen av mycket annat, och det kommer att vara så ett tag framöver. Man köper alltid en gammal kamera, antingen en som redan är gammal, eller en som är gammal nästa år. Inte för att det ofta händer stora saker, men i smått graderas tekniken alltid upp, och det gör för det mesta inte bilderna bättre.

Att utvecklas som fotograf innefattar en himla massa mer än att bara skaffa sig en bra kamera; och väl att märka, du har redan en bra kamera. Det handlar om att lära sig framför allt hur man hanterar ljuset, och den kunskapen är ganska subtil och har inget med megapixlar att göra. Det går att göra hur stora bilder som helst från alla kameror. En bra bild är en bra bild också om man drar upp den, och den blir inte dålig för att den har färre megapixlar. Däremot kan man nog se det som lite pinsamt att skaffa den bästa utrustningen för att göra medelmåttiga eller dåliga bilder.

Det är rätt mycket billigare att fortsätta med kameran du har, för att just utvecklas, men du kommer till ett vägskäl när du behöver komplettera med ytterligare kostsam utrustning. Frågan blir då om du ska hänga kvar i systemet eller byta till ett annat. Vilket man än gör, så kostar det, men att börja med det nu är att måla in sig i ett hörn. Om du skaffar dyr utrustning nu, och vill ha något annat senare, så har du ju slängt pengar i sjön.

Jag kan inte sia om vad som finns i handeln om några år, men det är troligt att FF-kamerorna fortsätter att sjunka i pris, och att intressanta märken som Fujifilm och Sony kommer ut med modeller som är märkbart bättre i vissa avseenden. Det finns i och för sig redan några, men man kan förvänta sig att de blir billigare inom de närmaste åren.

Schnauzertik
10/22/14, 4:25 PM
#3

#2  Du har rätt men det är  roligt med nya prylar och det kan få till följd att man fotograferar mera och på det viset kan man få mer träning.

Det kostar förstås en hel del men om man har råd och tycker att det är vad man vill lägga pengarna på så är det OK.

Värd för Pensionärer

Inkanyezi
10/22/14, 5:06 PM
#4

Helt klart, har man råd är det bara att köra, men om man behöver vända på slantarna, kan det vara värt att tänka över ett par vändor till. En video som kanske kan inspirera lite, eller åtminstone ge lite perspektiv finns på http://vimeo.com/13081827

Nu plåtas ju inga hästar som hoppar där, och det gör kanske valet av kamera mindre relevant för det som nämns här, men på flera sätt är det ändå relevant. Fotografera är att "skriva med ljus", och det är ljuset som är det bärande i alla fotografiska bilder. Utveckling inom fotografi liknar väldigt mycket utvecklingen inom måleri, åtminstone så långt det handlar om återgivning av naturen. Man använder ljus och skugga för att bygga bilden, tillsammans med färg och perspektiv, och bygger den komposition man vill att bilden ska ha.

I hästfotot är det till stor del en fråga om att fånga rätt ögonblick, det som brukar nämnas "the decisive moment". Och det handlar verkligen inte om snabb serietagning eller autofokus, även om en snabb autofokus kan hjälpa i brist på god planering. Henri Cartier-Bresson hade inte någon autofokus, men han lyckades ta sina bilder ändå, med öga för just det avgörande ögonblicket.

Och det är det som utvecklingen syftar mot när man vill utvecklas som fotograf, att kunna vara rätt förberedd för att kunna ta bilden i precis det ögonblick när man ser att allt stämmer. Man kommer sannolikt under tiden att misslyckas med en himla massa bilder, men om man tror att det är utrustningen som avgör, är det mindre sannolikt att man lyckas någonsin.

Ridtravartjej
10/22/14, 7:06 PM
#5

#2 Jovisst min kamera är rätt bra men vill ha någon som är lättare att fixa till inställningar och på min är de inte de.
Och de här med att kameran inte har någon betydelse, när jag lånade hem min fotolärares Canon 5D Mark III så fick jag långt mycket bättre bilder än jag någonsin skulle kunna drömma om att få med min Nikon D3200 som jag har nu. Och visst de skiljer sig runt 20.000kr i pris men eftersom de va lättare att både fixa bländare och slutare i M så va de även lättare att fixa de där rätta tillfället än att behöva kolla ner på kameran varje gång för att kunna ändra inställningar :)

Har kollar på Nikon D7100 sedan i April tror jag och har velat ha den sedan dess så funderar på om de får bli en sådan ändå :)

Inkanyezi
10/22/14, 7:10 PM
#6

Det är en vettig kamera, och det stämmer att den är mer lätt att jobba med när man ska göra egna inställningar. Den har också inte bara kvickare AF, utan den är också klar att ta nästa bild fortare, så den lär kunna funka bättre på alla sätt.

Annons:
xla
10/22/14, 8:06 PM
#7

En begagnad 7D kan ju vara ett alternativ om du inte är helt låst till Nikon. Bör kunna plockas upp för skit och inget alls nu när mk ii har släppts.

Upp till toppen
Annons: