Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Allmän diskussion kring fotografering

Lite hjälp med kameran

2014-10-22 02:00 #0 av: Princesseen

1. Vad är det  för skillnad på kontinuerlig tagning och kontinuerlig tagning slutartid?

2. Vad är AEL?

3. Vad är Dir man. fokus?

4. Vad är Opt. av dyr. omr: Auto

5. Vad är DRO/Auto HDR

6. Någon som vet hur man ställer in så man kan ställa in fokus sen vänta och ta bilden sen på en Sony a7? Att man kan trycka ner knappen och fokusera sen släppa knappen och bara trycka ner den sen utan att den fokuserar om utan tar bilden med den fokuseringen man gjorde tidigare?

Tack på förhand.

Anmäl
2014-10-22 08:35 #1 av: JazzBass

Har du manualen till hands borde alla svar finnas där. Vet inte om nån här har en Sony a7 som kan svara på alla frågor då åtminstone några av dem är kameraspecifika.

Angående sista frågan, så kan du göra på flera sätt. Du kan t.ex. fokusera först, slå om till manuell fokusering, och sen knäppa bilderna. Se bara till att om kameran har nån inställning för focus priority eller shutter priority att den är inställd på det senare, annars kanske den inte reagerar alls när du trycker av. Ett annat sätt, som jag själv alltid använder mig av men vet inte om det går att ställa in på din a7, är att köra med så kallad "tumfokus". Alltså, man ställer in viss en knapp baktill så att när man trycker på den med höger tumme fokuserar kameran. Vissa kameror, som min Nikon D700, har en AF-ON knapp specifikt för just detta. För att tumfokus ska fungera måste man också ha shutter priority aktiverat och ha fokuseringen för avtryckarknappen deaktiverad. Tumfokus funkar också bäst med kontinuerlig fokus (på nikonspråk AF-C) aktiverad.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2014-10-22 09:32 #2 av: Schnauzertik

Här finns både manual och en massa annan information

http://esupport.sony.com/US/p/model-home.pl?mdl=ILCE7&template_id=1®ion_id=1&tab=manuals#/manualsTab

Värd för Pensionärer

Anmäl
2014-10-22 11:16 #3 av: Inkanyezi

AEL betyder att exponeringen inte ändras när man har mätt en gång, (Automatic Exposure Lock). 

"Dir. man. fokus" är inställningen då man kan ställa manuellt fast man har AF på, dvs så fort man rör fokusringen ställer man manuellt. 

DRO står för Dynamic Range Optimizer, och det är en ganska kryptisk funktion som avser att kunna ta bilder med stort dynamiskt omfång. Flera kameror har liknande funktioner, och de är mer eller mindre funktionella. Ingen av kameratillverkarna talar om vad den egentligen gör, mer än lite ytligt.

Det finns en handfull möjliga funktionssätt för DRO, och det började för ett tiotal år sedan med att Nikon hade en funktion som hette D-Lighting och Canon kontrade med något de kallade HTP, Highlight Tone Priority i modellen EOS 40D. Den hade den enklaste varianten, som gjorde absolut ingenting alls.

Nikon hade däremot en funktion i D-Lighting, som lyfte tonkurvan i skuggorna, så att man fick fram mer detaljer i mörka delar av bilden, och Sony introducerade DRO, som skulle göra något liknande. Också Panasonic kom med en variant som de kallar I.EXPOSURE, och som vad jag har funnit inte åstadkommer någonting alls, precis som Canons HTP. Det enda HTP gjorde var att ändra utseendet på siffrorna i ISO-angivelsen, från 200 till 2oo, och det I.EXPOSURE gör är att ändra ISO-angivelsen vid högkontrastmotiv.

Nikons D-Lighting däremot gör någonting, den ändrar tonkurvan. Senare kom Nikon med ännu en variant, Active D-Lighting, som också påverkade exponeringen, för att inte bränna ut högdagrar. Nikons funktioner är verkliga, och ryktet säger att Canon senare har implementerat någon slags kontrastoptimering. Hur Sonys fungerar, eller inte, vet jag inte, men det är möjligt att den har någon funktion. Här ska jag beskriva Nikons Active D-Lighting:

  • Active D-lighting fungerar bäst vid bas-ISO, då det dynamiska omfånget hos chipet är störst. Det ska alltså användas vid ISO 100 eller 200 för att göra bäst nytta.
  • I sökarsystemet finns en liten kamera, som kan mäta olika fält över bildytan och uppskatta kontrasten. Det är den som via ett program avgör hur kameran ska exponera. 
  • Man kan ställa in Active D-Lighting, för att den lilla kameran ska ta mera hänsyn till högdagrar i bilden och sänka exponeringen om det behövs, för att undvika urfrätta högdagrar. Resultatet är att när det finns mycket starka högdagrar minskas exponeringen; olika mycket beroende på hur stor kontrasten är.
  • Det finns flera lägen för D-Lighting, som avgör hur mycket kamerans omvandling ska lyfta skuggpartierna. 
  • D-Lighting påverkar bara jpeg-bilden, medan komponenten "Active" påverkar exponeringen, och alltså också råfilen.

Grunden för att det alls ska fungera är att kameran har möjlighet att utvärdera motivets kontrast och högdagrar. Det är därför Nikon har en liten kamera i sökaren, så att det går att utvärdera kontrasten. Också Canon har satt in en sådan kamera i de senare modellerna. 

Till skillnad från DSLR-kameror, kan spegelfria alltid utvärdera högdagrar och kontrast, eftersom bildchipet är aktivt hela tiden och levererar data till processorn. Det är alltså tekniskt enklare att åstadkomma funktionen i en spegelfri kamera, som inte behöver någon extra hårdvara. 

Så svaret på DRO är inte enkelt. Det är en funktion som ska optimera bildens dynamiska omfång, och den kan möjligen fungera också vid andra ISO-värden än det lägsta. En av komponenterna i systemet är att skuggpartier lyfts, och en annan kan vara att exponeringen anpassas efter högdagrarna, för att de inte ska frätas ur. Men allt är fikonspråk och säljsvada. Vad funktionen verkligen gör, får du försöka luska ut själv genom att prova den i olika situationer och jämföra med vad som händer när den inte är aktiverad.

Auto HDR är enklare, och jag antar att kameran tar tre gafflade bilder och kombinerar dem till en HDR. Det är annars en speciell teknik vid framkallningen av jpeg-bilden, där lokal kontrast förstärks, medan den globala kontrasten hålls konstant - "tone mapping" (tonseparation). Med den tekniken kan man fotografera större kontrast än chipet förmår fånga i en exponering. 

Opt av dyr kanske du har skrivit fel? Är det inte Opt. av DR, eller D/R? Det är lägena man kan ställa in DRO i, för att få mer eller mindre lyft av skuggorna, och möjligen också olika mycket acceptans för urfrätt. Den har ett Auto-läge, som gör att kameran själv bestämmer hur mycket den ska dra ner exponeringen och höja skuggorna.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.