Annons:
Etikettbildhantering
Läst 3315 ggr
TezzD
10/21/14, 10:55 AM

Tips på gratis redigeringsprogram

Hejsan!
Jag har en Canon EOS 1000D
Perfekta nybörjarkameran.
Just nu så redigerar jag bilderna i Windows Live photo gallery.
Men jag laddade hem ett program just för min kamera, men det fungerar inte. Jag kan inte lägga in bilder för att dom ska ha ett helt annat format som jag inte ens kan konvertera till.
Hur gör jag?
Eller vet du något annat bra program som jag kan använda? 
Jag vill kunna ta bort bakgrunder osv.

Tacksam för svar

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Annons:
Fridaaaa
10/21/14, 10:57 AM
#1

Photoscape använder jag 🙂
Gimp är med bra

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inkanyezi
10/21/14, 11:58 AM
#2

Det är ju inte särskilt upplysande med "jag laddade hem ett program just för min kamera". I alla fall säger det mig skvatt ingenting. Vad laddade du ner?

Om du har problem att göra rätt format för att visa och posta, kan det hänga ihop med att du har sparat bilder som RAW.

Det är ett par steg till innan en råfil, filtyp .CR2, blir en bild, och det finns flera program du kan göra det med. Jag vet inte om man kan göra det i kameran med 1000D, men många kameror har också den möjligheten, att man kan exportera råfilen som jpeg (.JPG).

Gimp kan inte omvandla, men med insticket UFRaw kan man öppna råfilen från Gimp och omvandla den först i UFRaw. Det finns också ett annat gratisprogram, RawTherapee, som kan jobba ihop med Gimp, så att man både kan bearbeta råfilen till bild och sedan fortsätta redigera den.

Det ska också ha följt med med ett mycket bra omvandlingsprogram med kameran, DPP, som ska finnas på en CD-ROM som brukade ligga med i kartongen. Det programmet länkar inte direkt till något bildbehandlingsprogram. 

Om man spar en redigerad bild i Gimp kan den inte postas på nätet, eftersom "Spar" i senare versioner spar i Gimps eget interna format, som inte har stöd i webbläsare. Man måste exportera till Jpeg (eller PNG), för att bilden ska kunna postas och visas på nätet. I äldre versioner av Gimp valde man "Spara som", men nu heter det exportera.

Windows bildvisare och Photo Gallery kan visa råfiler som bild om man har en codec installerad, och det finns fria program som kan omvandla råfilen till bild, exempelvis FastStone

Ett omvandlingsprogram gör om råfilen till bild, och ett redigeringsprogram kan man använda för att till exempel ta bort saker som man inte vill ha i bilden, som grimskaft, grimmor, staket, koppel eller bakgrunder.

Beroende på vilket program man använder är arbetsgången lite olika, och det är också olika beroende på om man har en råfil eller en bildfil från kameran. Bildfiler kan öppnas direkt i alla redigeringsprogram, men som nämnt ovan, kan man sedan behöva exportera efter att man har redigerat, för att bilden ska kunna användas av någonting annat än redigeringsprogrammet.

TezzD
10/21/14, 3:17 PM
#3

Tack för svar! Blev lite klokare ;)
Men alla bilder sparas som Jpg automatiskt.
Programmet som jag har laddat hem är lämpat just för kameran.
Och det heter Picture style editor.
Men det går inte att göra ett smack där, då filerna helst ska vara i CR2 CRV TIF eller TIFF. (?) Fattar nada. 

Måste jag, när jag stoppar minneskortet i datorn, omvandla bilderna med programvaran som medföljer INNAN jag lägger in dom på datorn? :)
programvaran vet jag inte vad den heterm för jag glömde att kolla vart den la sig när jag installerade den . ;Men jag kan kolla upp det. Laddade hem allt från Canons hemsida,

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Inkanyezi
10/21/14, 4:25 PM
#4

Nej, det har ingenting med minneskortet att göra, utan det är hur kameran är inställd att göra bilderna. Din kamera kan spara endera som .JPG med flera varianter på kvalité, eller RAW, vilket har tillägget .CR2, och som inte är en bildfil.

Råfilen, RAW, är bara en rå dump från bildsensorn utan någon behandling alls. Den är inte en bild, och den innehåller inte ens information om färg. Det får omvandlingsprogrammet reda ut via en tabell, vilka dataposter som kommer från en grön, blå eller röd sensel. När sedan programmet omvandlar senselpositionerna till pixlar, har det via en process som kallas "demosaic" givit RGB-värden till alla pixlarna. 

Picture Style Editor från Canon är en sådan omvandlare, som kan göra om råfiler till bilder. Du kan inte stoppa in bilder i den och hoppas att kunna göra något, utan för att du ska ha någon glädje av den ska du spara råfiler.

Det är en inställning i kameran, och du kan välja att spara både råfilen (.CR2) och en jpegfil (.JPG) när du tar en bild. När man börjar arbeta mer seriöst och omvandla sina bilder själv, är det en god hjälp att ha en bildfil att jämföra med, så läget där man spar båda är användbart, främst när man håller på och lär sig. Sedan när man är mer säker kan man ofta strunta i jpeg-filen, men ibland är det fördelar med jpeg, exempelvis att man får en bild direkt.

Råfilen har som sagt inga färger, men den innehåller samma Exif Metadata som finns i bildfilen (.JPG). Det betyder att program som Picture Style Editor eller DPP och andra omvandlare kan visa bilden så som den hade sett ut om den hade sparats som jpeg i kameran. Färgen hämtar omvandlaren ur sin tabell för var senslarna ligger för olika färger, och avmosaikrutinen ger varje pixel ett färgvärde. Vilket värde som färgen får beror på vitbalansen, endera den man har ställt in i kameran, eller den man ställer manuellt i råomvandlaren. 

Så du kan mycket väl ha användning för Picture Style Editor, men det kräver att du också lär dig råhanteringen. Det är inte ett bildbehandlingsprogram för att plocka bort eller lägga till saker, utan det är ett program som man kan använda för att få rätt färg och tonskala i sina bilder.

Upp till toppen
Annons: