Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1070 ggr
[Flausiv]
10/20/14, 9:38 PM

Ett kamerahus med ett objektiv - vad väljer du?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om du bara skulle använda ett kamerahus med ett objektiv (eller en kompaktkamera eller mobilkamera) från och med idag fram till årsskiftet - vilken skulle du välja då?

Svara gärna med motivering. Jag är nyfiken på att se vilken favoritutrustning ni har just nu 🙂

Annons:
Inkanyezi
10/20/14, 11:30 PM
#1

En lite tveeggad fråga, eftersom svaren för min del blir olika om det är helt valfritt, eller om det gäller bland dem jag har idag.

Är valet helt fritt, vill jag ha en Sony α7 med Sonnar 55/1,8.
Men jag har inte råd att skaffa en sån.

JazzBass
10/21/14, 9:06 AM
#2

Skulle välja samma kamera som Inkanyezi. Som objektiv skulle jag helst välja ett ljusstarkt tilt/shift på ca 35-60mm, men jag vet inte vad som finns tillgängligt som också passar Sonykameror.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
10/21/14, 9:14 AM
#3

Canons TS-objektiv kan användas med adapter.

[Flausiv]
10/21/14, 10:41 PM
#4

#2 #3 α7 verkar vara en trevlig pjäs. Jag har aldrig plåtat med Sony men skulle kunna tänka mej att pröva 🙂

Själv är jag också lite kluven, men säkraste kortet skulle nog vara något litet spegellöst kamerahus med en lätt vidvinklig eller normal glugg, motsvarande 35 eller 50 mm. Kanske Fujifilm x100T, om man får önska fritt. Det är ju inte alltid man orkar släpa med sej en större kamera.

Inkanyezi
10/21/14, 11:20 PM
#5

Visst blir ett TS eller en 55/1,8 lite stora, men kamerahuset α7 är inte mycket större än OM-D. Jag har ofta Planar 50/1,4 på min OM-D eller någon M42-glugg på tiltadaptern, och jag är inte det ringaste besvärad av den storleken. Sony α7 är mindre än min gamla Contax RTS, som jag aldrig upplevde som särskilt stor.
http://camerasize.com/compare/#487,482

Och visst är X100 en mycket trevlig kamera och märkbart mindre än α7, men stor nog att hålla i.
http://camerasize.com/compare/#487,133

Jag funderade faktiskt på den också. Jag gillar ergonomin.

xla
10/22/14, 12:04 PM
#6

Mobilen får det nog bli eftersom att den alltid är med. Det är sällan man pallar släpa med en kamera på löprundan eller storhandlingen på söndagar. Mobilen levererar helt ok bilder och det skulle vara begränsande att inte få använda dess kamera eftersom att jag antar att frågan bör tolkas som så att det man väljer utesluter allt det andra.

Annons:
Schnauzertik
10/25/14, 4:51 PM
#7

Var inne och pratade med min  rådgivare på banken häromdagen och han påpekade i förbigående att jag borde skaffa mobilt bankid på mobilen "för den har man alltid med sig"

Jag svarade att jag inte alls släpar med mobilen överallt och frågade lite på skämt om det inte fanns en app för bankid till kameran istället eftersom jag nästan alltid har den med.

Värd för Pensionärer

Inkanyezi
10/25/14, 5:48 PM
#8

Det finns app till Samsung Galaxy NX.

ssofia
10/25/14, 6:20 PM
#9

Jag skulle välja en Nikon D810 plus ett Sigma 50mm f1.4 Art om jag fick välja precis vad som helst.

Med det jag har blir det Nikon D610 plus mitt Tamron 24-70 f2.8 VC.

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

[Flausiv]
10/25/14, 7:37 PM
#10

#7 Bank-id till kameran hade inte varit dumt 😉

#9 Sigma 50/1.4 Art är jag galet sugen på att testa. Har du provkört den? Berätta gärna mer om vad du tyckte om gluggen i så fall!

--
OT: Just nu är halvt om halvt på G att beställa ett Nikon DF-hus för att ha något digitalt att köra alla gamla trevliga pre ai-gluggar på, men jag tror inte riktigt att det skulle kvala in till ett enda kamerahus plus objektiv resten av året. Jag skulle vilja klämma och känna lite på kamerahuset innan jag slår till, för att veta hur det ligger i handen. Så vitt jag vet finns det inget batterigrepp till det. (Alla större kamerahus jag använder är o-sköna utan batterigrepp trots att jag har relativt små händer. Märkligt.)

ssofia
10/27/14, 5:11 PM
#11

#10 Nej, jag har inte gjort det än, men när jag har råd kommer jag byta ut mitt Nikkor 50mm f1.4G mot det. Har frågat på mediamarkt men de har inte haft nikons version uppe som jag kan testa. Har bara hört bra ord om det och alla som testat det säger att det inte finns något bättre! :)

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

Upp till toppen
Annons: