Annons:
Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 2368 ggr
NordicSunset
2014-10-03 21:42

Macro - förstår inte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag behöver lite hjälp! På min födelsedag så fick jag ett objektiv till min kamera.,ett Sigma 70-300 mm som ni ser på bilden. Problemet är att det finns en knapp på "Normal/Macro" och när jag har den normala så är det liksom teleobjektiv och allt fungerar utmärkt. Men när jag har på macro och då har på 200-300mm så funkar det inte att fotografera saker nära såsom ett macro ska. Den fokuserar inte eller någonting! Vad kan jag göra?

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
Inkanyezi
2014-10-03 21:52
#1

Det är inte ett makroobjektiv, det är det första du måste ta in.

Sedan bör du läsa specifikationerna för objektivet, så klarnar det nog.

Du har olika närgräns i de olika lägena. Du kan komma ner till ungefär en och en halv meter när knappen står i normala läget, och när du har slagit om den kan du fokusera ner till knappt en meter. Närmre går inte.

NordicSunset
2014-10-03 22:11
#2

#1 Varför står det då makro? Det har jag gjort men tycker fortfarande att det är svårt, det är därför jag ber om hjälp här. Jag förstår inte riktogt vad du menar, kan du berätta lite mer om du har tid?

Be the best version of you.

  • Zoella
Inkanyezi
2014-10-03 22:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Objektivet har en maximal avbildningsskala på 1:2 vilket betyder att man får med ungefär tre och en halv gånger fem centimeter som närmast med längsta brännvidden som kan ställas in, en yta ungefär hälften så stor som ett kreditkort.

Det finns två olika inställningsområden för avståndet, och när man har slagit om till läget "Macro" kan man inte zooma ut helt. När det läget är inställt, kan man fokusera ner till knappt en meter från kameran. Annars är närgränsen en och en halv meter. 

Om du har svårt att bedöma vilket avstånd det handlar om, kan du uppfatta det som att objektivet inte fungerar som du tycker att det borde, men det kortaste avståndet som det fungerar på med inställningen "Macro" är ungefär som om du sitter på en stol vid ett vanligt bord och har ditt motiv på motsatta sidan av bordet. Det är alltså rätt mycket längre än armlängds avstånd.

Det kan vara lättare att hamna rätt om du har ett måttband. 

Avstånden räknas från kamerans sensorplan, som är märkt med ϕ

Upp till toppen
Annons: