Annons:
Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 2396 ggr
Inkanyezi
2014-09-30 10:34

Min skrivbordsbakgrund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var ju några månader sedan jag gick över till Mint, och det började i min frus dator, där jag installerade Cinnamon, men den gick inte att köra på mitt grafikkort, så jag valde i stället Mate. Skrivbordsbakgrunden som är standard är visserligen ganska ren och snygg, men jag bytte efter ett tag till den här. Jag tog den för ett tag sedan, men mate är en gammal last för mig, sedan jag spelade i ett argentinskt band i Göteborg, där vi brukade sörpla i oss mate från en kalebass som gick laget runt.

Mate betyder kalebass på några av de ursprungliga språken i Argentina, Paraguay och Uruguay. Man dricker sin mate med ett sugrör, bombillo, som har en sil längst ner. Man fyller sin mate med blad av "hierba mate", det som brukar kallas mate här, sedan man har stoppat ner sugröret i botten. Så slår man på vatten, inte kokhett, utan lagom varmt för att man alls ska kunna dricka det. Sedan suger man i sig det med sugröret och fyller på mer vatten. En del dricker det sötat, men jag föredrar utan socker, mate amargo.

Annons:
[VSK]
2014-10-02 10:25
#1

Snygg bild och intressant story.

Bagtjesen
2014-10-02 13:59
#2

Det är det där som visar på att man egentligen behöver en renare bakgrundsbild än det som folk oftast har. Har länge tänkt att göra någon egen bakgrundsbild, men det har inte blivit av, men det är inspirerande att se bra exempel på hur det "borde" göras…

/Bägtjesen


Upp till toppen
Annons: