Annons:
Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1822 ggr
Anngerd
2014-09-29 23:06

Fota porträtt

Hej!

Jag har en Canon 1100D med objekiv 18-55 och ett Tamaron 70-300. Nu ska jag ta ett porträtt som ska användas i en tidning så det måste vara bra. Jag behöver tips på hur ja bäst ställer in kameran så att jag får ett snyggt porträtt och slipper fula skuggor. Tacksam för svar.

Annons:
Inkanyezi
2014-09-29 23:13
#1

Din kamera lär ju inte göra några skuggor, så det kan knappast handla om några inställningar där.

Fotografi betyder ju ungefär "ljusskrift", att skriva med ljus, och det är ljuset som bestämmer hur skuggorna kommer att se ut. Det har inte så mycket med din kamera eller dina objektiv att göra.

Det finns en del olika idéer om hur porträtt ska se ut, och jag tycker väldigt mycket om det som kallas Rembrandt-ljus. Andra, och speciellt kanske i det stora landet i väster, tycker att en belysning som kallas clamshell är bättre när man tar en yngre kvinnlig modell framifrån, eller att använda en så kallad beauty-dish, som ger ett rätt speciellt ljus när man använder den rakt framifrån.

Men hur man än vänder det, så handlar det om ljussättning, och då undrar jag lite vad du har för möjligheter till belysning, så att vi kan utgå från det.

Anngerd
2014-09-29 23:30
#2

Jag har nog enbart fönsterljud och takbelysningen. Kan det räcka? Ska fota på förmiddagen.

Inkanyezi
2014-09-29 23:48
#3

Takbelysningen ska du inte använda, men fönsterljus fungerar väldigt bra för porträtt.

Strategin blir lite olika om du ska ta självporträtt, som kräver en lite egen regndans, eller om det är porträtt av någon annan.

Fönsterljuset låter man helst falla in från sidan, lite snett framifrån mot den som man ska fotografera, och bakgrunden, väggen bakom, blir mörk om man är nära fönstret, och ljusare om modellen är längre bort från fönstret.

Om man tycker att skuggsidan av ansiktet blir för mörk, kan man lätta upp den med en vit reflektor framifrån. Det funkar med en handduk om man håller den på lagom nära håll bara en liten bit utanför bildytan. 

Rembrandt-ljuset får man om man placerar modellen något lägre än fönstret, och med nästan rakt sidljus, bara lite grann framifrån, så att ungefär halva ansiktet hamnar i skugga, men en liten bit under skuggsidans öga på kinden, just över kindbenet, blir belyst.

Svårigheten när man vill ta självporträtt är främst att få skärpan rätt. Man kan inte använda AF om man ska ta med självutlösare, men det funkar med fjärrutlösare.

Perspektivet vid porträtt brukar bli bäst på avstånd mellan 1,3 och 2 meter, så en och en halv meter är lagom. Då brukar det funka med 55 mm brännvidd eller något kortare om man vill ha ansikts- eller bröstbild. Man använder stor bländare, f/5,6 på din normalzoom, och är noga med att lägga skärpan på det närmsta ögat. Enklast är att använda programrattens läge Av, och ställa bländaren på 5,6. Om man har mörk bakgrund kan man behöva kompensera lite minus för att få rätt ljus i ansiktet.

Upp till toppen
Annons: