Annons:
Etikettövrigt
Läst 1253 ggr
happyone
2014-09-29 12:12

Nikon d80

Hej!

Vann en Nikon D80 på tradera igår och vill gärna höra era åsikter kring kameran, gärna erfarenheter också :)

Annons:
Inkanyezi
2014-09-29 12:34
#1

D80 är vad man kan förvänta sig av en entusiastkamera från 2006. 

Den har CCD-sensor, till skillnad från nyare kameror som har CMOS med betydligt högre känslighet. Det innebär att man inte bör gå över ISO 800 med den, eftersom det dynamiska omfånget ganska snabbt krymper när man ökar ISO.

Kameran är robust uppbyggd och lätthanterad, med många rattar och knappar och ett fönster utanpå där man kan se inställningarna. Den har bättre sökare än instegsmodellerna, och den kan använda alla Nikon-objektiv, också de utan AF-motor.

Det är en bra kamera, faktiskt mycket bra, men man måste acceptera att den inte är en helt modern kamera idag. Dess svaghet ligger i att det inte går att höja ISO mycket, och att den har måttligt dynamiskt omfång. Det är alltså svagt ljus som kan vara en Akilleshäl, jämfört med nyare modeller som D90, D7000 och senare.

Många av instegskamerorna idag har betydligt bättre sensor, men D80 är mer gediget byggd, och har bättre sökare. Om man hanterar den väl, kan den ge många fina bilder. Skulle man senare vilja gradera upp, så passar objektiven också på nyare kameror från Nikon.

[Flausiv]
2014-10-20 21:59
#2

Hej happyone,
Alla kameror är bättre en ingen kamera, eller hur? 😉

Jag använder lite olika nyare Nikon-varianter, både fullformat och dx-varianterna med mindre sensor. Det händer ändå att jag plockar upp D80 då och då för att jag tycker att den tecknar bilder på ett speciellt sätt - rätt använd är det en toppenkamera! 

Skillnaden mellan D80 och nyare kameror är, som Inkanyezi skriver i inlägg #1 sensortypen och att det blir problematiskt att gå upp i ISO när man vill plåta i svagt ljus. Å andra sidan, förr i tiden tröskade fotografer på med film i ISO100, 200 och 400 (i värsta fall ISO800 och ISO1600) och gjorde ändå helt fantastiska bilder. För att den som höll i kameran var bra på bildskapandet och kunde hantera den. Upplösningen är också något lägre än nyaste kamerahusen, men ska du inte trycka bilder i stort format är det inte heller något problem.

Hoppas du kommer att trivas med D80'n! Skriv gärna en rad eller två när du har haft den ett tag och berätta vad du tycker.

happyone
2014-10-22 14:49
#3

Jag har en Nikon D5200 också men jag märker ju att D80 är rätt bra för att vara så gammal som den är. Jag tycker den tar bra bilder för det jag använder den till, har den som en extra kamera när jag inte ska fota så seriös som jag gör med min andra Nikon. Är faktiskt väldigt nöjd med den på grund av den lilla rutan och rattarna!

Upp till toppen
Annons: