Annons:
Etikettbildanalys
Läst 2179 ggr
[JenniN]
9/29/14, 8:47 AM

Vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle försöka ta en bild på nära håll, men kunde inte hitta inställningarna, Hur som så tog jag en bild på kapsylen jag hade låg framför mig, utan blixit. Och detta visar kameran att jag har tagit kort på…. Är det något fel på kameran? Jag köpte den i fredags så det borde inte vara det, men vi har försäkring på den .  

Men varför gjorde den så här?

Annons:
ru4real
9/29/14, 8:55 AM
#1

Inga fel på kameran, men den har haft en väldigt lång slutartid, så du har hunnit skaka runt bilden en hel del. Som du säger; utan blixt.

[JenniN]
9/29/14, 8:56 AM
#2

Ja fast det var inte specielt mörkt där jag tog bilden. Inte så att kameran inte skulle se någonting iallfall.

ru4real
9/29/14, 9:31 AM
#3

Fast det är enormt stor skillnad på vad du ser och vad en kamera ser. Våra ögon har dels en fantastisk förmåga att se saker i dåligt ljus, dels att våra hjärnor är extremt duktiga på att tolka den information ögat skickar till den. Dagens kameror är inte ens i närheten av det. Och definitivt inte kompaktkameror.

Det du tycker är bra och ljust tycker säkerligen kameran att det är alldels för mörkt. Sen kan det ju vara så att du har ändrat ngn inställning, kanske sänkt isot eller liknande.

JazzBass
9/29/14, 9:43 AM
#4

Exif för bilden säger 30s slutartid, f/5 och iso 100, samt blixt ("flash fired, compulsory flash mode").  Det borde ha blivit nånting av det här, men jag vet inte vad som gått snett. Jag tror dock inte det är nånting fel på kameran utan att ha sett fler bilder. Så gå ut i dagsljuset med kameran, ställ den på "gröna rutan" och se hur det blir. Gå sen in och gör samma sak. Om den tar hyfsade bilder i båda miljöerna är det troligtvis så att du ställer in kameran fel, och måste lära dig hantera kamerainställningarna. Läs på om exponeringsteori (bländare, slutartid, isotal mm) t.ex. här bland artiklarna.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
9/29/14, 10:03 AM
#5

Spåren som du ser i bilden är en ljuskälla som fanns där medan du rörde kameran lite runt, kanske en lampa, eller något ställe där det kommer in starkt ljus genom en liten öppning, som ett nyckelhål, om du är i ett helt mörkt rum. Kapsylen är det nog inte, men det kan vara en reflektion av en lampa från kapsylen.

Upp till toppen
Annons: