Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 962 ggr
Princesseen
9/28/14, 10:42 PM

(N) Ankor och bro

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ute på hundpromenad

Annons:
Princesseen
9/28/14, 10:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

gärna kritik på bilden och redigeringen

ru4real
9/29/14, 8:40 AM
#2

Det känns lite som om ankbilden är för hårt bildbehandlad, ankorna är alldeles för ljusa i min mening. Det ser lite ut som om kontrasten först har höjts och sedan sänkts, med väldigt mycket informationsförlust däremellan.

Inkanyezi
9/29/14, 10:27 AM
#3

Jag ska dela lite på kritiken.

Båda bilderna har stora tekniska brister, så tekniken har helt klart inte hängt med hela vägen. Det är mycket att jobba på där.

Bildmässigt funkar de däremot väldigt bra för mig; du ser ut att ha öga för komposition. Det är egentligen bara att fortsätta på det spåret.

Det du har att jobba mest med är själva fototekniken, med exponering, kontrast och Vitbalans, både vid tagning och efterbehandling. Om kameran du har använt är Canon EOS 7D, så har den många möjligheter att själv bestämma hur bilden ska bli, så du har en lång resa framför dig.

JazzBass
9/29/14, 1:24 PM
#4

Jag tycker att bilderna är snygga.  Välkomponerade båda två, men speciellt den sista, och artistiskt bildbehandlade.

Meningen med bildbehandlingen här har knappast varit att göra bilderna verklighetstrogna utan att ge bilderna en egen personligare touch. Originalen är med säkerhet mer verklighetstrogna och kanske tekniskt bättre än dessa, men jag tror dessa är mer estetiskt tilltalande för mig personligen utan att ha sett originalen. Detaljteckning och sånt i all ära, men det har sist och slutligen väldigt lite att göra med om en bild är bra eller inte. "Bra" är dessutom helt och hållet en subjektiv åsikt, om inte man strävat efter t.ex. så naturtroget resultat som möjligt. På tal om detaljteckning, så tycker jag det finns tillräckligt av den varan här i såväl de ljusa som de mörka partierna. Det lilla igensotade svarta och utfrätta vita som finns ger lite extra stuns åt bilderna.

Fint jobbat tycker jag, fortsätt i samma stil. 👍

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Schnauzertik
9/29/14, 1:55 PM
#5

Gillar de omättade färgerna i första bilden. För tankarna till en målare som jag just nu inte kommer på namnet på.

Den andra bilden innehåller spänningar och blicken vandrar i bilden och hittar nya detaljer. Också färgmässigt funkar den för mig.

Värd för Pensionärer

Princesseen
9/29/14, 4:38 PM
#6

Tack alla för kritiken. Planen med redigeringen va ju som sagt att få dom lite mer spännande och inte så tråkiga som originalet var. #3 jag har en Canon 7d men dom här två är tagna med canon g16. Jag märker ingen skillnad när jag fotar naturfoton men det kanske jag gör med träning? Tycker g16 är så behändig att ha med sig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: