Annons:
Etikettövrigt
Läst 818 ggr
Cochon
9/28/14, 9:52 PM

Varför/varför inte extern blixt?

Hej hej, jag har länge funderat på att köpa en blixt till min Nikon D7000 då jag inte alls tycker om den inbyggda blixten som oftare förstör bilden än räddar den.  Men nu har jag börjat fundera lite, behöver jag verkligen en extern blixt? Så jag tänkte ställa frågan till er också, varför behöver/behöver inte ni en extern blixt? =) 
//:Nanna

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
ru4real
9/29/14, 8:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Man behöver en extern blixt förr eller senare. Det finns de som inte tycker om blixt, men om den används på rätt sätt är det ett enormt bra verktyg.

Jag har plåtat ett par kompisars spelning på en pubb här i stan, hade ingen blixt med mig och den iso-höjningen jag var tvungen att göra gjorde bilderna extremt gryniga, lägger upp ett exemepel här. Och då plåtade jag med ett relativt ljusstarkt objektiv (Nikon 28 mm 2.8). En blixt här hade gjort underverk.

Så se det som ytterliggare ett verktyg i din fotografiska verktygslåda. Du kommer att ha stor nytta av den, men du måste ju så klart lära dig hur den funkar, begränsningar och liknande. Annars är det värdelöst.

Inkanyezi
9/29/14, 10:18 AM
#2

Det är ju två frågor, och egentligen handlar de också om blixten som sitter på kameran. Varför inte kamerans egen inbyggda blixt?

Den frågan ger egentligen svaret på varför man ska ha en extern blixt, som man kan modifiera ljuset ifrån, rikta det från olika håll och diffusera det. Jag fetstilade från, eftersom det alltså inte handlar om att rikta blixten åt olika håll, utan att ljuset som faller på motovet ska kunna komma från det håll som du bestämmer. 

När man använder blixten som sitter på kameran har man inget val, utan ljuskällan sitter på kameran, samma ställe som objektivet i stort sett, och man kan då bara få ett slags ljus, ett ganska tråkigt ljus, pang rätt på bara, med obetydlig skuggbildning, men väldigt skarpa skuggor vid vissa konturer. Ljuset avtar också snabbt med avståndet, så att näraliggande föremål blir kraftigt belysta och det som är längre bort knappt får något ljus alls.

Med en lös blixt kan man få ljuset att komma från något annat håll. Dels kan man slå det rätt på motivet, men ha blixthuvudet längre från objektivet, så att man inte får kraftigt belysta röda ögonbottnar, men man kan också rikta blixten åt andra håll, för att använda ljuset som reflekteras därifrån. För den tekniken måste blixten vara ganska kraftig, och de externa blixtarna är mycket starkare än den inbyggda av det skälet.

När man riktar sin blixt åt sidan mot en reflekterande vägg, kommer ljuset på motivet att komma från det håll dit man riktade blixten, som om det kom från ett stort fönster där. Bakgrunden blir inte mörk, som när man riktar blixten rätt på, och det blir inga skarpa skuggor. Dessutom kan ljuset från sidan modellera så att man ser formen. Det blir helt enkelt som ljus från ett fönster.

Det vanligaste som man brukar tala om är att slå blixten i taket, men jag tycker att den sortens ljus är lite tråkig. Det blir som när man tar i mulet väder, diffust ljus uppifrån, med lite mörkare ögonhålor och mest ljus på hjässan, och väldigt mjukt ljus, som kan uppfattas lite grådaskigt. Det brukar bli bättre när man får ljuset från sidan, och det får man om man studsar blixtljuset där.

En viktig sak när man tar med reflekterat blixtljus är att se till att inget ljus når motivet direkt ifrån blixten, eftersom det ger väldigt konstiga effekter. Man ska alltså inte rikta blixten halvvägs upp, som det brukar visas i bruksanvisningen, utan rakt upp, rakt åt sidan eller snett bakåt, aldrig delvis framåt.

Om man inte har en reflekterande vägg, finns andra sätt att diffusera ljuset, som softbox, paraply och annat, och blixten kan endera fjärrstyras eller kopplas med lång sladd, och man kan hålla den på armlängds avstånd eller någon annan kan hålla den.

Cochon
10/1/14, 8:48 AM
#3

Jag puttar upp tråden, och tackar så mycket för era svar. :-D :-D

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

MagArne
10/2/14, 9:52 PM
#4

Läs dessa guider vad man kan göra med blixtar. De är förvisso för de större SB-900/910 men SB-700 som du nämt i andra trådar är mycket snarlik i menysystemet.

http://www.nikonsupport.eu/europe/Manuals/tdXJBGcCbQ/SB900_Example%20Photos_EU(1B)01.pdf
http://www.nikonsupport.eu/europe/Manuals/SB-910/SB-910GUIDE_Se_01.pdf

Upp till toppen
Annons: