Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 1345 ggr
luckysheltie
9/28/14, 10:02 AM

(N) Sheltie

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tar gärna emot kritik så jag vet vad jag kan förbättra och vad som var bra.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Annons:
Whippet
9/28/14, 10:10 AM
#1

Du kunde kanske ha en färgladare bakgrund ? Jätte söt hund och fin vinkel :)

I'm out Vilar huvudet i handen

luckysheltie
9/28/14, 10:11 AM
#2

Tack!

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

MyBeauty
9/28/14, 11:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tycker den känns lite dassig i färgerna och inte så skarp i skärpan på hunden som jag hade viljat ha den :)  Mer fokus på hunden. Kan hända att det är den gråare färgtonen som gör att ja kanske upplever den som oskarp? Som bilden gör nu så dras blicken mer åt den starka gröna färgen i bakgrunden än till själva hunden.  Jag hade även valt att placera hunden något längre till höger i bilden då jag själv aktar mig för att placera motiven helt mitt i bilden :) Jag lånade bilden (och hoppas det är okej och försöker visa hur ja tänker. Tyvärr så blir det lite tight eftersom hunden ligger mitt i bilden.. Men ja, som sagt, för att visa hur jag tänker :)  Här har jag lagt motivet till höger i bilden, mer utrymme på vänster sida, lite mer skärpa på hunden samt lite mörkare ton i det svarta i hundens päls. Och lite vinjettering i kanterna :) La till ditt namn längst till vänster i hörnet för att jag blev tvungen att beskära bort när jag skulle ändra kompositionen :)

http://Mylifeandbrian.blogg.se

luckysheltie
9/28/14, 11:42 AM
#4

#3 Det är helt okej att du använde bilden för att visa.  Sjäv så tycker jag att den blir lite för ljus på vissa ställen men annars så var den fin.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

MyBeauty
9/28/14, 12:10 PM
#5

Ville bara visa hur jag tänkte. Ändrad komposition samt klarare färg och annan intensitet på det svarta. Samt lite mer skärpa. En snabb redigering bara för att visa grundtankarna i min kritik ;) Bilden som jag visade är i övrigt kanske inget jag skulle marknadsföra mig med. Arbetar personligen med mina egna bilder endast i RAW format så inget av bildinformationen gått förlorat.

http://Mylifeandbrian.blogg.se

luckysheltie
9/28/14, 12:12 PM
#6

#5 Jag förstår🙂

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Annons:
Bagtjesen
9/29/14, 10:04 PM
#7

I grunden är det en fint komponerad bild. Synd på att det saknas lite skärpa på nosen. Tror att du har haft för litet skärpedjup, eller att något rört sig i djupled efter att du började trycka in avtrycket.

Går inte att se på din bild vad du egentligen gjort för relativt små fel när du tagit bilden eftersom det inte finns med någon Exif. Tycker att du själv kan lära dig mycket genom att läsa Exif i bilden, dessutom om du använt redigeringsverktyg som tagit bort sådan information så kan du gå tillbaka till originalbilden och läsa av och skriva på forumet när du lägger upp bilden hur den har blivit exponerad.

Kompositionsmässigt så tycker jag du skall fundera över varför den blev så bra? Jag vet varför jag tycker den är det, men vet du?

/Bägtjesen


luckysheltie
9/30/14, 6:58 PM
#8

#7 Tack för kritik/hjälp. Jag tror att jag tycker att bilden är så fin för att hunden ser så uttrycksfull ut. Jag tycker också om att bakgrunden blev suddg och ser naturlig ut mot hunden.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Bagtjesen
9/30/14, 7:58 PM
#9

Ja, att bakgrunden är suddig och att den går att göra ännu bättre a la MyBeauty, även om hon gillar lite för ljusa bilder - av allt 🤐. 

Jag skulle nog inte använda ord som att hunden är så uttrycksfull, utan är koncentrerad på vad du gör - ögonkontakt - och det är absolut bra! Men kanske ändå på ett sätt då uttrycksfull på ett minimalistiskt sätt - "i det lilla".

Det jag tänker på är linjer/kurvor i bilden! Titta på buskaget till vänster om hundens huvud det sammanfaller med konturerna av hunden! Likaså så har du mellanrummet mellan öronen och den lilla gluggen av himlen ovanför. Buskaget till höger sammanfaller som en linje med det svarta i hundens rygg, i din originalbild.

Du har alltså en naturlig inramning i bakgrunden och att mitt bakom så är det längre bort - det skapar djup - även om du använt dig av bländaren till att skapa oskärpa. Att använda sig av linjer i bakgrunden, genom att kanske se möjligheter och förflytta sig lite tycker jag alltid är något att tänka på.

/Bägtjesen


MyBeauty
9/30/14, 10:25 PM
#10

#9 Jag vet, jag är helt överförtjust i ljusa bilder ;) Thats my thing! ❤️

http://Mylifeandbrian.blogg.se

Upp till toppen
Annons: