Annons:
Etikettövrigt
Läst 817 ggr
jela96
2014-09-26 10:25

Fota manuellt med Nikon D40

Har fått upp min kamera och har börjat fota igen efter många års paus. Kameran jag har är en Nikon D40 med de tillhörande objektivet. Gillar att fota människor och djur och älskar när bilder. Problemet är att jag verkligen inte kan med manuell fotografering eftersom jag alltid kört auto.Frågan är hur man lär sig att fota manuellt med min kamera. Har tyvärr inte kvar manualen..

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
perk
2014-09-26 10:46
#1

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

JazzBass
2014-09-26 13:08
#2

Ett konkret sätt att komma igång:

  1. Ställ ratten i P-läge och iso på t.ex. 400. Exponeringskompensation ska vara på 0. Se till att avaktivera autoiso! (se manualen ovan)

  2. Rikta kameran mot nånting, och skriv upp vilken bländare och slutartid kameran väljer, t.ex. f/8 och 1/160s, och knäpp en bild (eller ta en bild direkt och kolla inställningarna kameran använt genom att pila uppåt eller neråt vid bildvisningen tills du ser sidan med dessa inställningar).

  3. Ställ om kameran i M-läge, och ratta in den slutartid och den bländare som du noterade i punkt 2. Då ska du få en exakt lika ljus bild.

  4. Här börjar det intressanta. Testa justera en parameter i taget - bländare, slutartid och isotal - och se hur bilden påverkas av varje inställning.

Du kommer att märka att det hela handlar om at hitta rätt balans mellan just dessa tre nyckelparametrar. När du lärt dig hantera detta flytande, i olika miljöer, har du lärt dig fotografera manuellt.

Observera att jag talar om manuell exponering. Manuell fokusering är ingenting jag rekommenderar utom i undantagsfall, autofokusen är i de allra flesta fall säkrare. Ett undantag är extrema närbilder, där det kan vara bekvämare att använda manuell fokus, eller om man fotar genom ett buskage.

Hoppas det här hjälper dig lite att komma igång.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: