Annons:
Etikettredigera-mina-bilder
Läst 1373 ggr
gottne
2014-09-24 09:45

Friläggning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Är det någon som vill leka med den bild jag skickar. Ett enda önskemål: jag vill att stekeln ska framträda tydligare.

Annons:
Inkanyezi
2014-09-24 10:14
#1

Det är ganska lätt att få den bättre synlig genom att ändra kontrastkurvan, snarare än frilägga, men resultatet lär bli mycket bättre från en oredigerad bild, helst en råfil. Bilden du har lagt in ser ut att redan ha ändrats rätt mycket och troligen från jpegformat.

gottne
2014-09-24 11:28
#2

Det är så som du säger att bilden ändrats kraftigt från jpegformat. Någon råbild finns inte kvar. Jag har lekt lite med kontrast men skulle vilja se hur en friläggning blir.  Det förskräckliga bladet kanske går att få mindre framträdande. Jag har tyvärr bara den enklaste varianten av Photoshop själv. Det finns ju dom som vill leka med bilder, så det här är väl något för dem att bita i.

Inkanyezi
2014-09-24 12:06
#3

Var jag otydlig? Genom redigeringen du har gjort, har du förstört möjligheten att göra ett bättre jobb. Det mesta av "förskräckligheten" i bladet kommer av din redigering.

gottne
2014-09-24 12:22
#4

Jag trodde i min enfald att en friläggning kunde ge ett något bättre resultat,  om möjligen bladet kunde bli mindre framträdande, men går inte det så låt det vara då.

JazzBass
2014-09-24 13:16
#5

Friläggning används knappast i det här syftet, utan när man vill klippa ut en sak från en bild och använda den nån annanstans.

Om du har kvar något original (t.ex. en orörd jpeg-fil) så är också min rekommendation att börja från början.  För att få stekeln att framträda bättre kan du t.ex.:

  • minska på färgmättnaden på bladet

  • mörka ner bladet något

  • göra bladet oskarpare (som om du fotat med större bländare)

  • höja skärpan och/eller lokala kontrasten på stekeln (skärpa=liten skärperadie typ 0,5-1,5, lokal kontrast=stor skärperadie typ 5-30)

  • konvertera till svartvitt där du låter de röda färgerna bli ljusare än den gröna (Det finns konverteringsverktyg i PS där du kan styra det svartvita utseendet enligt färgkanalerna).

  • lägga på en vinjettering

Du lär behöva grundläggande kunskaper i lagerhantering för att göra det här på ett snyggt vis.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

gottne
2014-09-24 13:58
#6

OK.  Jag tackar för råden och avslutar därmed tråden

Annons:
Inkanyezi
2014-09-24 14:09
#7

Du behöver inte meddela om du inte tänker svara mer i tråden.

Friläggning kan alldeles självklart användas också på en insekt med smala ben och genomskinliga vingar, men det är ganska svårt, och insekten visas antagligen minst lika bra med mer försiktig bildbehandling.

Nu var just den här bilden tagen på mycket nära håll med den inbyggda blixten på en kompaktkamera, och där kanske inte finns stora möjligheter att modifiera ljuset. Man skulle kanske kunna förbättra resultatet genom att fotografera med någon slags diffusor när man tar på nära håll, så att man dels får mjukare ljus, dels får ut det så att det kommer mer från sidan. Blänket i vingen kanske skulle kunna undvikas, liksom den relativt skarpa skuggan.

Det kan vara värt besväret att försöka hitta på en blixtdiffusor som fungerar för närbilder av det här slaget. Framgången beror på hur kameran hanterar blixtljuset, men troligen finns en automatik som portionerar ut ljuset efter hur mycket som kommer tillbaka, och då kan det fungera med en ganska enkel diffusor, kanske bara en bit ritfilm som man kan hålla med handen vid sidan av objektivet.

Men visst kan du lämna det öppet att frilägga om du vill. Men det är ett mycket petigt objekt att frilägga, och genom ändringarna som redan från början har gjorts kommer resultatet inte att bli särskilt bra, eftersom det finns en hel del posterisering i kanterna av det som ska friläggas. 

Jag har flyttat den till gruppen "Redigera mina bilder".

Upp till toppen
Annons: