Annons:
Etikettövrigt
Läst 723 ggr
[JenniN]
9/22/14, 8:22 AM

Vilken kamera?

Ja, nu är det ju så att alla bilder jag tar, tar jag för närvarande med min samsung galaxy sIII , och som de flesta vet så är det en mobil telefon. och den är jättebra när man ska kort på små saker som är väldigt nära eller så. Och vanliga bilder. 
Men när det kommer till solnedgångar så är det alltid finare i verkligeheten än vad det blir på bilden. Och sen så fort man rör på sig eller objektet man försöker ta kort på, rör på sig så blir allting bara suddigt. 

jag letar alltså efter en systemkamera, eller annan kamera. som kan fånga en bild trots rörelse på motiven. typ djur och bilar och så. 
Något som vet någon bra? 
Jag frågade inne på elgiganten igår, men de tog fram massor av kameror och sa att alla de fungerade precis som jag ville, men det sa dom även om min telefon och det gör den inte alls så jag litade inte på dem . 

Jag frågar här istället! =)

Annons:
Inkanyezi
9/22/14, 8:37 AM
#1

Solnedgångarna kommer nog alltid att vara finare i verkligheten.

Men just det där med att ta sådant som rör sig, det klarar alla systemkameror och väldigt många andra kameror också.

Det handlar om möjligheten att ta med kort slutartid, och också om man kan få skärpan inställd på det som man tänker fotografera. En del kameror är lite bättre på just den senare biten, men i grunden funkar det med alla systemkameror.

Det minskar så klart inte förvirringen, eftersom det fortfarande blir väldigt svårt att välja, och det finns faktiskt skillnader mellan olika kameror. Det är nära nog omöjligt att få reda på vilken som är bäst, när man inte vet precis vilka krav man skulle kunna ha. Till en väldigt stor del handlar det om kunskap, eftersom det inte är bara kameran som avgör hurdana bilderna blir.

yeahsica
9/22/14, 8:45 AM
#2

Precis som #1 skriver; försök leta efter en kamera med kort slutartid och snabb autofokus. 

Jag tror egentligen inte att du behöver en systemkamera för dina behov utan en kompaktkamera fungerar nog. Om du däremot vill kunna byta objektiv är det ju en systemkamera du ska köpa :)

Ett tips på kompaktkamera som du kan titta på och se om du gillar är Canon PowerShot S120, en snabb och liten kamera.

[JenniN]
9/22/14, 12:18 PM
#3

1 och 2 # Tack för era svar, Fungerar det utan blixt också? Alltså att den tar snabba bilder utan att jag behöver ha blixten på? 
för jag har en gammal kamera som kan ta bild på vad som helst som rör sig klockrent, men endast om det är mörkt och man har blixten på ^^ 

Men då ska jag kika lite närmare på kameran som nämnts och så får vi se vad det blir! Tack igen.

yeahsica
9/22/14, 12:31 PM
#4

Går det att testa kameror på Elgiganten? I så fall skulle jag rekommendera att gå dit och testa kameran för att se om den passar dig. Då kan du testa att ta sådana bilder du vill kunna fota och dessutom se om kameramenyerna/snabbknappar och så känns bra att använda.

[JenniN]
9/22/14, 12:34 PM
#5

4# Det fanns bara tre av alla som man kunde testa. Och de klarade inte alls det här med att ta en bild när saker rörde på sig. Min sambo stod och vinkade mig mig medans jag tog kort på honom och handen vart bara jättesuddig. men då kan det ha varit någon inställning som jag inte hade installd eller liknande, jag kan ju ingenting om systemkameror =(

yeahsica
9/22/14, 12:47 PM
#6

Kanske att det går att testa i någon annan butik? Att det blev suddigt kan ha att göra med inställningarna, ja. Om man vill fånga en rörelse behöver kameran vara inställd på en snabb slutartid. Vissa kameror är dock för långsamma oavsett inställningar.

Annons:
JazzBass
9/22/14, 1:57 PM
#7

Alla kameror kan ta bilder med kort slutartid.

Problemen som ni talar ovan uppstår när kameran inställd på helautomatik inte kan öppna bländaren mer eller höja isotalet, för att ge normalljusa bilder. Detta händer när man inte har tillräckligt med ljus, alltså motivet/omgivningen man ska fota i är för mörk för vad kamera- och objektivkombinationen klarar av.

När man tänker på skillnaden mellan mörkt och ljust, tänk på att ögonen alltid anpassar sig efter de rådande ljusförhållandena så gott det går. Pupillerna är mycket större när det är mörkt, för att släppa in så mycket ljus som möjligt. De är också större i mulet väder än strålande solsken. Bländaren är kamerans pupill, och den kan inte bli hur stor som helst. Den verkliga skillnaden mellan mörkt och ljust kan man uppleva om man står instängd i ett beckmörkt rum en stund och går sedan ut i solskenet, innan ögonen hinner vänja sig, alltså pupillerna dra ihop sig.

Inte heller kan kameran höja isotalet hur mycket som helst, och vid en viss nivå, som beror i huvudsak på hur stor sensor kameran har, blir det för brusigt. Iso är en konstgjord förstärkning av ljuset, för att göra bilden ljusare än den skulle bli på grundiso. Ju högre förstärkning, desto mer brus.

En vanlig systemkamera har normalt ungefär 10-15 gånger större sensor än vanliga kompaktkameror, och dessa tål högt iso märkbart bättre. Medan t.ex. kameran i min iPhone 4s maxar på iso 800, med jättebrusiga bilder som följd, klarar en normal systemkamera idag oftast iso 3200 med bättre kvalitet. Det gör att systemkameran är markant bättre på att fota i sämre ljus, åtminstone båda kamerorna har objektiv med samma maxbländartal. (t.ex. f/3,5-5,6).

Med större bländare kan man göra skillnaden ännu mångdubbelt större/mindre, så en kompaktkamera med ljusstarkt objektiv (t.ex. f/1,8-2,5 som i Olympus XZ-serie) är inte så mycket sämre totalt sett än en vanlig systemkamera med kitzoom (f/3,5-5,6). Men en enkel kompaktkamera med f/3,5-5,6 objektiv hamnar väldigt långt efter en systemkamera, som man monterat ett ljusstarkt objektiv på. Oberoende, så drar dock systemkameran det längre strået i och med att den större sensorn för med sig andra fördelar, som bättre detaljåtergivning, mindre optiska fel, och möjlighet till kortare skärpedjup.

Så kortfattat: Se på sensorstorleken och på bländartalet. Det avgör hur bra bilder man kan ta av rörliga motiv i sämre ljus. Strunta exempelvis i megapixlarna, de säger väldigt lite när det kommer till kritan och är mest säljsnack. Här kan du läsa på lite om sensorstorlekar (kolla tabellen): http://en.wikipedia.org/wiki/Image_sensor_format#Table_of_sensor_formats_and_sizes

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
9/22/14, 2:15 PM
#8

#5 av: JenniN

Jag antar att du inte har koll på varför du inte fick skarpa bilder. Det hänger ihop med den kunskap jag nämnde i #1

Den enkla förklaringen är att det var ganska svagt ljus där du var, och att det inte räckte för att kameran med de aktuella inställningarna skulle kunna använda en kort slutartid. Om det alls är möjligt att få skarpa bilder i det ljuset framgär däremot inte, eftersom du troligen inte har koll på inställningen av ISO eller bländaren.

Alla systemkameror klarar att ta skarpa bilder på sånt som rör sig.

Alla kameror behöver mycket ljus för att få skärpa på sånt som rör sig.

Man kan få kameran att använda kortare slutartid om man ställer upp ISO, så att kameran luras att tro att det finns mer ljus. Det blir brusiga bilder med litet dynamiskt omfång om man ställer ISO mycket högt, men man kan få kort slutartid och minska rörelseoskärpan.

Alla systemkameror kan ställas in manuellt, vilket är en fördel när man har koll på de här sakerna. För att få bästa möjliga resultat under svåra ljusförhållanden, kan det vara en fördel att själv ta kommandot och ställa in alla parametrar själv; tid, bländare och ISO.

Till systemkamerorna finns också objektiv som släpper in mer ljus av det som finns, så att man kan få kortare slutartid, men sådana objektiv sitter inte på kameran i affären eller när man köper den, såvida man inte sätter ihop paketet själv med kamerahus och objektiv.

[JenniN]
9/22/14, 6:08 PM
#9

Oj hjälp, jag önskade att jag förstod mer av vad ni skrev än vad jag gör. Men det jag ska ha koll på är alltså ISO och slutartid. 

Jag ska gå igenom listan på wikipedia och läsa era svar några gånger till så får vi se om jag förstår mer =) . 
någon av er som har ett exempel på en kamera som har det jag söker efter? 

Tack för svar !

Inkanyezi
9/22/14, 6:53 PM
#10

Om du ska ha ett vettigt svar är det lämpligt att du anger en budget.

Får kameran kosta över tjugotusen?

Eller får den kosta ungefär tjugotusen, omkring tolvtusen, tiotusen eller sextusen?

Det är ungefär prisspannet på kameror som är lämpliga, och de dyraste är bättre.

[JenniN]
9/22/14, 7:25 PM
#11

10# hade nog tänkt mig inom spannet mellan 4 och 8 tusen.  På elgiganten låg de flesta mellan 4 och 6 tusen.

Inkanyezi
9/22/14, 8:00 PM
#12

Den enda lämpliga som ligger under femtusen är Pentax K-500, som kostar ungefär 4500 med normalzoomen. Nikon 5200 kostar ungefär 5500 också med normalzoom, och i båda fallen är det ganska ljussvaga objektiv.

Pentax är mer lämplig om man vill ha mycket ljusstark optik, eftersom den har stabilisering i kamerahuset. Det finns också modeller som bjuder på lite mer än den billigaste. Man kan få ett ljusstarkt 50 mm objektiv till Pentax för ungefär 1300 (50/1,8), och till skillnad från motsvarande till de två större märkena har man då också bildstabilisering. Det finns också ännu mer ljusstarka objektiv till högre pris. Exempelvis kostar Sigma 35/1,4 ungefär 8000.

Ljusstarka objektiv till Nikon eller Canon ligger i samma prisläge, men där kan man inte få stabilisering med de allra ljusstarkaste.

[JenniN]
9/22/14, 10:29 PM
#13

12# Så jag kan inte få tag på något jättebra inom den prisramen som jag tänkte på?

Annons:
Inkanyezi
9/23/14, 1:35 AM
#14

Din fråga är lite luddig. Vad betyder "jättebra"? Och kan man i så fall få någonting jättebra alls, oavsett prisläge?

Om du försökte ta bilder inne i affären, med kameran i ett automatiskt läge, i hopp om att de inte skulle få rörelseoskärpa när han viftar med handen, så nej, några sådana kameror finns inte, inte ens om du är beredd att betala sexsiffriga belopp.

Kameran jag nämnde ligger ju inom din prisidé, och den är troligen den bästa som finns att få under sextusen.

Men problemet ligger egentligen inte i att hitta en kamera, utan det är fortfarande kunskap det handlar om. Man måste förstå hur det hänger ihop och fatta beslut som leder mot det mål man har. När man förstår sammanhangen, så förstår man också gränserna för vad som är möjligt.

Man behöver inte ta några bilder för att se om det är möjligt att få skärpa exempelvis inne i affären. Man behöver bara titta på kamerans ljusmätare och vilka inställningar den gör. Om slutartiden blir 1/500 sekund eller kortare, då kan man få skärpa på en viftande hand, men om slutartiden inte kan bli så kort, så går det inte.

Belysningen inne i en butik har en illuminans av ungefär 100 lux i genomsnitt, men kan ha så mycket som 300 lux om det är mycket starkt ljus. Med ISO 6400 och ett objektiv med ljusstyrka f/1,4 kommer man till en exponeringstid av 1/2000 sekund om belysningen är 100 lux. Så ja, man kan ta bilder utan rörelseoskärpa.

Om objektivet har största öppning f/4 som är ett genomsnitt på den zoom som brukar följa med, kommer man till 1/250 vid samma ljusförhållanden och ISO. Så med kitobjektivet som brukar följa med kameran går det inte att få handen skarp och samtidigt god teckning och bra färger. Man kan dra upp ISO högre, så att man slipper rörelseoskärpa, men tappar då mycket i andra aspekter av bildens kvalité. 

Om den största öppningen är f/2, som objektivet för 1300, kan man med Pentax K-500 ta med 1/1000 sekund och få skarpa och vältecknade bilder också på något som rör sig vid en belysning av 100 lux. Jag tycker att det är jättebra, och för bara några år sedan var det inte möjligt alls med någon kamera. 

Så kamerorna jag har nämnt funkar för ändamålet. Om du är beredd att betala mer än tjugotusen kan du få en som är markant bättre, och för omkring femtontusen kan du få en kamera som är så mycket bättre på att hantera svagt ljus att man kan se skillnaden om man anstränger sig.

Jag vet inte vilka kameror du tittade på i affären, men om de tillhör de vanligaste, så går det att med högt ISO komma till korta slutartider också inne i en affär, till priset av märkbart brus, sämre färger och sänkt dynamiskt omfång, alltså att man tappar teckning i skuggor och mörkare delar av bilden.

Men man måste veta hur det funkar, och vad man måste göra.

Upp till toppen
Annons: