Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 2121 ggr
Moalinn
2014-09-21 18:13

(H) Alone

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog denna bild till ett projekt i skolan och har länge funderat på om jag ska lägga upp den för kritik eller inte men bestämde mig för det ändå, i och med att det är en av väldigt få bilder jag tagit med självutlösare.

Bilden ska förmedla känslan ensamhet på ett eller ett annat sätt.

Vad hade jag kunnat gjort annorlunda? Vad ska jag tänka på tills nästa gång?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Paltn
2014-09-21 19:54
#1

Tycker bilden är bra, men för syftet så tycker jag du skulle valt en tröja utan tryck.
Det hade gett ännu mer effekt mot ämnet.

// Paltfan

Moalinn
2014-09-21 23:11
#2

Må så vara men hade ingen mörk tröja utan tryck. Men tyckte inte det gjorde något då det ändå står Free, även om man är ensam så kan man också vara fri.

Tack iallafall! 🙂

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
2014-09-21 23:37
#3

Jag tycker att bilden är väldigt dramatisk, och att den kanske är ännu starkare än du avser. Kanske är det bara min associering, men "Alfonsina y el Mar" ringer i mitt huvud när jag ser bilden, och det kanske inte är vad du vill förmedla.
http://es.wikipedia.org/wiki/Alfonsina_y_el_mar_%28zamba%29

På svenska med Jan Hammarlund: http://www.deezer.com/track/18065723

ru4real
2014-09-22 06:52
#4

Jag hade nog gärna sett den tagen ur en ännu lägre vinkel, det tror jag hade kunnat förmedla känslan av ensamhet och litenhet effektivare?

JazzBass
2014-09-22 07:19
#5

Håller med Inkanyezi, uppfattar också bilden som väldigt dramatisk. "Alone" betyder "ensam", men innebär inte att man saknar kontakt med andra, vilket däremot ordet "lonely" gör.  Så "Lonely" eller hellre "Loneliness" kunde passat bättre som titel för bilden.

Bilden som sådan tycker jag är mycket välgjord och bra, den enda negativa kritiken jag har på genomförandet är att horisonten korsar huvudet. Det hade varit bättre tror jag om det hamnat under eller ovanför istället, kanske snarare under horisonten med tanke på titeln.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2014-09-22 08:09
#6

Jag kanske ska förtydliga vad jag menar?

När jag ser bilden, så gör den ett oerhört starkt och direkt intryck. För att beskriva ensamhet, är den ungefär 20 på en skala från 1-10. Det är inte bara ensamhet, utan det är mycket mycket mer. Associationen med Alfonsina hänger intimt ihop med musikstycket, som är en poetisk gestaltning av hennes självmord efter att ha behandlats för bröstcancer.

För mig är bilden skrämmande och väcker starka känslor. 

Jag ser inget skäl att peta i detaljerna i bilden, utan jag ser den som en helhet. Om din avsikt är att väcka de här känslorna så är det en mycket bra bild.

Annons:
JazzBass
2014-09-22 09:00
#7

#6- Ja, mina associationer gick åt samma håll fastän jag inte sade det rakt ut.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Bagtjesen
2014-09-24 19:13
#8

Hängande huvud, ringarna på vattnet och himlen.  Tröjtrycket är ju något som oftast gör att någon visar på att man identifierar sig med något, grupptillhörighet, eller med saker ("något"), så jag tycker att bilden visar på ensamhet, men en önskan om tillhörighet.

Håller med om och tycker att det enda egentligen svaga är huvudet genom horisonten. Att ha haft en pall att stå på och sett det mer från ovan skulle möjligen gör personen "mindre" och kanske oavsiktiligt någon "som man ser ner på". Svårt att tänka sig bilden så pass annorlunda. Men ändå, en lägre kameraposition med huvudet mer uppe genom horisonten skulle nog inte blivit bättre - men det är mycket av mitt subjektiva synsätt. 

Roligt med en bra bild i svartvitt - många försöker men få lyckas.

/Bägtjesen


Moalinn
2015-06-30 23:59
#9

En tisdagsnatt som denna bestämde jag mig för att kolla igenom mina kritiktrådar och ser att jag missat svara er!

Detta är en bild jag är väldigt nöjd med. Också den bild jag har lagt ner mest tid på på senare dagar. Den ingick i ett projekt som jag valde att kalla "Jag mår bra". Projektet gick ut på att förmedla känslor och tankar i bilder.

Bilden fick texten "I'm alone and the world is having more fun than me | Simple Plan - I'm Just A Kid" därav valde jag rubriken "alone" men ni har helt klart rätt i att det är mer ensamhet jag försöker förmedla snarare än att man är ensam.

Jättekul att ni tycker om bilden och att ni får starka känslor av den, precis det jag ville! Egentligen är själva känslorna inte jätteviktigt utan jag ville bara få folk att reagera och få känslor av bilden (bilderna) då det är något jag jobbat med ganska mycket under en längre tid. Håller absolut med om att horisonten och huvudet blev lite olyckligt och det är något jag kommer ha i tankarna nästa gång.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Upp till toppen
Annons: