Annons:
Etikettövrigt
Läst 933 ggr
[norrpojk65]
2014-09-20 19:25

Nytt objektiv från Tamron

Vet inte om detta varit upp förr. Men ni som kan något om objektiv är detta något att satsa på? Praktiskt med 16-300 mm, låter som man bara behöver ha med sig ett objektiv då som täcker hela spannet.

Annons:
Martin
2014-09-22 12:19
#2

Har inte testat just den men generellt sett ju större zoom (dvs fler steg man kan zooma) ju svårare är det att tillverka ett objektiv som är riktigt bra i alla steg. T.ex. är många 70-300 objektiv lite mindre skarpa runt 300 mm medan t.ex. 70-200 objektiv oftast är väldigt skarpa rakt igenom. Ingen regel utan undantag.

För egen del så skulle den säkert kunna ha en plats i fotoväskan som semesterobjektiv, och man inte kan/vill släpa med en väska med massa olika objektiv. Annars föredrar jag fler objektiv och att välja rätt brännvidd efter vad jag är ute efter att fotografera just vid det tillfället.

mvh Martin

[norrpojk65]
2014-09-22 17:20
#3

Bra att veta det där med att objektiven generelt  blir mindre skarpa runt 300mm så man kan anpassa sig efter det. En fundering på om det är någon skillnad i skarphet på 200 mm på ett 70-300mm och ett 70-200 mm, ja jag antar att prisklassen så klart spelar roll men om det ligger i samma prisklass? Har inte tänkt mig något nytt objektiv än på ett tag, men kul veta mera om objektiv.

Inkanyezi
2014-09-24 09:02
#4

Det är inte någon naturlag att det måste bli oskarpt för att det går till 300 mm, och det här objektivet kan mycket väl vara skarpt vid lång brännvidd. Det lär väl ge sig när man får se tester.

Däremot, helt generellt med zoomobjektiv som går mot mycket vid vinkel, är avbildningsfelen alltid rätt stora i den kortaste änden, vilket sällan har betydelse, men inte alltid funkar bra för sånt man använder vidvinkel till. Det går så klart att korrigera i efterbehandlingen, men innebär då att bildvinkeln minskar en aning. 

Det är ett intressant objektiv, eftersom det i alla fall är lite som den schweiziska fickkniven, allt i ett. Det är antagligen ett bra alternativ för många som vill ha ett objektiv som klarar allting.

Den mycket korta närgränsen med stor avbildningsskala är också intressant för väldigt många. Den här sortens objektiv minskar brännvidden drastiskt vid näravståndet när man har lång brännvidd inställt, så det är ändå en god idé att komplettera med en närbildslins, och på så sätt kan man ha allt man någonsin behöver utan att behöva plocka av gluggen och riskera damm inuti kameran.

Upp till toppen
Annons: