Annons:
Etikettmobiltelefoner
Läst 2474 ggr
[Outlawly]
9/20/14, 9:41 AM

Kul tips för mobilen :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Något som jag snubblade över förra veckan var att utveckla sitt mobilfotograferande lite. Om man duttar på en vattendroppe på kameralinsen(inte för stor för då rinner den av) så får man macroeffekt och lite abstrakt. Jag tyckte detta va jättekul att testa! Om ni har testat vad har ni fått för resultat? Visa gärna :) Annars prova! Min bild är blommorna på en mynta och dom är ju inte speciellt stora.

Annons:
[Outlawly]
9/20/14, 9:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och ögat

ru4real
9/22/14, 6:54 AM
#2

Lite varning för att ha vatten på mobilen, men annars en ganska kul grej faktiskt. Har inte tänkt på det alls. Skall testa (har en vattenskyddad mobil).

[Outlawly]
9/22/14, 9:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 Ja just det, ett varningens ord! Tänte inte på det ;) Har ju också vattentät Bananfluga på apelsin

Bagtjesen
9/24/14, 8:04 PM
#4

JAg tror att gladpack skulle kunna fungera delvis på icke vattentäta mobiler. Skillnaden är ju att en vattendroppe fungerar som en links som möjligen förvränger bilden i en huvudsaklig "riktning"/på ett sätt, medan flera vatttendroppar fungerar som astigmatism hos ögat, d v s att en enda cirkel i verkligheten skapar flera olika cirklar som delvis går in i varandra, på olika sätt.

Hos plast skulle ju det mest bli en stor diffuseringseffekt, men ändå likna det som visas här.

Något att testa även på systemkameror?!


[Outlawly]
9/25/14, 4:02 PM
#5

Vid användning av systemkamera rekommenderar jag i detta fall ett vettigt macroobjektiv ;)

Bodin99
9/25/14, 8:22 PM
#6

Tror nog de flesta mobiler klarar en vattendroppe ;')

Annons:
Bagtjesen
9/26/14, 1:22 PM
#7

#6 Många mobiler tål inte ens att det blir fuktigt av kondens innanför en regnjacka. Och "om de flesta klarar av en vattendroppe" vad gör då den vars mobil inte tillhör "de flesta"? När skadan väl är skedd - de flesta mobiler som klarar något kostar drygt 1000-lappen mer än motsvarande modeller. En kompis tog en fuktig trasa häromdagen bara för att torka av sin mobil med touch-screen… Han har en ny nu!

Det vettigaste man kan göra är ju att kolla i bruksanvisningen/specifikationerna efter vilken IP-certifiering som mobilen  har… 

Men för vilken nivå man behöver så finns det wikis eller beskrivningar t ex: http://www.sonymobile.com/gb/legal/testresults/durability/

/Bägtjesen


Upp till toppen
Annons: