Annons:
Etikettbildhantering
Läst 1260 ggr
natrualhorse
9/17/14, 7:34 AM

Högupplöst?

Hej, många skriver att dom erbjuder högupplösta bilder till kunder. Men hur vet man att bilden är högupplöst? En fråga till, jag har nyligen börjat fota i RAW och hatar mig själv för att jag inte gjort det tidigare. Bilderna blir så mycket bättre nu! Iaf, på datorn kan man ju inte se bilderna utan jag måste redigera i PSE först. Står även när jag klickar upp RAW bilden att jag ska kunna kopiera den till JPEG/JPG men det fungerar inte. Någon som vet varför?

Annons:
JazzBass
9/17/14, 8:08 AM
#1

Högupplöst betyder i princip att man inte tagit bort några pixlar från bilden annat än via beskärning. Alltså inte förminskat dem. Om du har t.ex. en 12 megapixlars kamera så är de obeskurna bilderna ca 2850x4250 pixlar stora. De är dock helt onödigt stora för att visa på nätet som sådana, eftersom så gott som inga vanliga skärmar ännu kan visa så högupplösta bilder så hela bilden ryms på skärmen, pixel för pixel. Mer lagom för visning på skärm är bilder som är typ 800x1200 pixlar = 0,96 megapixlar, vilket är att räkna som lågupplöst. De ryms på de flesta skärmarna , åtminstone på bredden.

Utskrifter däremot kräver högre Upplösning än skärmbilder för att se bra ut, därför behöver bilderna vara mer högupplösta. För bästa kvalitet behövs 300 pixlar per tum. Är bilderna då bara t.ex. 0,96 megapixel stora så räcker de inte till större bilder än 2,67 x 4 tum (ca 6,7x10cm) om man skriva ut i högsta kvalitet. Men med ca 10 megapixlar eller mer räcker bilderna till praktiskt taget alla ändamål.

Sen har ju kvaliteten på pixlarna en viss betydelse också, t.ex. ger en fullformatskamera väldigt mycket bättre kvalitet än en kompaktkamera med samma antal megapixlar, men det är en annan diskussion.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
9/17/14, 8:11 AM
#2

Angående andra frågan gissar jag att du saknar nån codec eller nåt för att datorn ska veta hur råfilerna från just din kamera ska visas i t.ex. filhanteraren. Googla på det!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
9/17/14, 8:24 AM
#3

Du kan tänkas behöva Microsoft Camera Codec Pack
http://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=26829

Bagtjesen
9/18/14, 9:55 AM
#4

Det finns flera visningsprogram, och några kan inte visa Nikons NEF, till andra som Windows Photo Viewer och Windows Live …. någonting ahr CODECAR medan jag inte tror att det finns till den viewer som kommer med t ex Office 10 paketet.

/Bägtjesen


Inkanyezi
9/18/14, 10:20 AM
#5

Faststone kan visa råfilerna. Det är också ett rätt vettigt program för att sortera, och man kan använda externt omvandlings- och redigeringsprogram eller redigera i Faststone.

Att vissa program "inte kan visa Nikons NEF" hänger ihop med vilken codec man har. Det är inte så enkelt som att NEF skulle vara ett visst format, utan det är flera olika format, helt och hållet beroende på vilken kamera man har.

När det kommer ut en ny kamera kan de flesta råfilsomvandlare inte hantera filerna från den, utan man måste uppdatera, eftersom alla kameror har olika format, också kameror från samma tillverkare. NEF är bara filtillägget som talar om att det är en råfil från Nikon, medan filformatet deklareras i filens huvud, och om omvandlaren inte känner igen det, så kan den inte hantera det.  

Så problemet är inte Nikon-specifikt, utan vilka råfiler man än har, måste man ha ett program som kan hantera dem. Med nyare kameror hänger inte alla program med, och det kan dröja innan uppdatering kommer.

Det kan vara bra att ha klart för sig att en råfil inte är en bild, innan den har omvandlats. NEF är inte ett bildformat, utan råfilen är bara råa data från sensorn. Den innehåller ingen information om färg eller kontrast, och inte ens om var respektive pixel ligger inom bilden. Det är bara data direkt från varje ljusbrunn i sensorn, data som representerar spänningen den fick vid exponeringen. Det är omvandlingsprogrammet som ska reda ut detaljerna och göra om det till en bild.

Upp till toppen
Annons: