Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1005 ggr
GuUuLd
2014-09-15 19:38

(M) Krysantemum

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotade mina "bollkryss" igår & den här bilden fastnade jag lite extra för, så tänkte kolla om någon har några synpunkter på den :)

Jag har varit ute efter en ljus lite "drömsk" ton på bilden.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Annons:
Bagtjesen
2014-09-18 10:34
#1

Ja, jag tycker att jag förstår vart du ville komma.

Det drömska kan man få till på flera sätt, och det ser bättre ut när bilden inte är klickad på/förstorad. Då stör istället att det är så litet skärpedjup,  f4.5 och 1/125s och ISO160 - Tror du skulle behövt lite större skärpedjup d v s en mindre bländare/större bländartal. Kanske f9 och ISO400 hade troligen varit ett bättre val med lite mer skärpa på fler vattendroppar - tror inte att det hade förtagit det drömska. I förstorat läge är det bara något enstaka (2-3 st) kronblad som har skärpa. Tror inte att f9 skulle ställa till det så mycket med att  bakgrunden skulle bli sämre heller.

/Bägtjesen


GuUuLd
2014-09-18 16:02
#2

Jag körde med större skärpedjup också, satt där en stund och testade många olika inställningar. Men det var detta som blev bästa resultatet enligt mig, då jag inte vill ha skärpa på hela blomman :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Bagtjesen
2014-09-19 16:28
#3

Ja, det är bra att ha alternativa bilder att välja ifrån, men om du inte använde stativ och så så tror jag att det optiskt sett skulle varit omöjligt att få hela blomman inom skärpedjupet.

Jag åkte faktiskt hem från tandläkaren vid lunchtid och funderade då på din bild, och kom att tänka på filter med vaselin och annat för att få det diffusa mellan skärpa och drömskhet.

Det som jag kommenterade egentligen var att möjligheterna att den inte skulle se så bra ut förstorad - men det kan ju även vara så att drömskheten i bilden kanske blir ännu bättre - det är sånt som jag tycker är svårt att veta, men som är sånt jag funderar över - även i egna bilder, även om det inte just nu brukar bli större än A3.

/Bägtjesen


GuUuLd
2014-09-19 16:59
#4

#3 Jag använder inte stativ :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

ru4real
2014-09-22 06:56
#5

Jag hade nog testat att spegelvända bilden… Annars har jag inga problem m skärpedjupet, det är fint. Det som stör mig lite är det gröna nere i högra hörnet.

Upp till toppen
Annons: