Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 919 ggr
luckysheltie
2014-09-14 19:38

(M) Havet Öland

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, gärna kritik och tips till denna bilden.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Annons:
luckysheltie
2014-09-14 19:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tog fel bild skulle egentligen varit denna.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

ru4real
2014-09-14 22:22
#2

Tyvärr lider bägge bilderna av att de antingen har sned horison och/eller att de inte är korrigerade för linsen, dvs att de böjer sig lite.

Bagtjesen
2014-09-18 10:19
#3

Det är inte så mycket att kritisera annat än just att horisonten lutar - jag mätte det till att det behöver skötas lutas ca 0,5 gr åt vänster. Men att t ex PSE bara verkar kunna justeras i hela grader - och då blir det lika mycket fel men åt andra hållet.

Att det ser lite kurvigt ut beror på objektivet satt till 18mm brännvid, och möjligen har inte PSE korrigerat tillräckligt, (PSE har en uppsättning data om kameror och objektiv och hur t ex objektivets brännvidd vid olika inzoomningar påverkar hur objetivet tecknar.

Men samtidigt så är en bred horisont också alltid lite kurvformig, jorden är ju rund. Det kan också se lite olika ut om man tar bilden rakt mot horionten, eller snett mot den.

Sedan finns det en några px hög landmassa lite till vänster om mitten, och gör att bilden ser mera kurvig ut än den är.

Förutom det lilla i lutning så är det annars en välexponerad bild, och molnen har blivit bra…

/Bägtjesen


luckysheltie
2014-09-18 16:26
#4

Tack #3

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Upp till toppen
Annons: