Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1594 ggr
Peak303
2014-09-07 15:10

Bra dator till foto?

Då min dator jag haft i lite mer än ett år bara strular och har sig måste jag skaffa en ny innan den havererar helt. 

Vad rekommenderas att användas när man håller på mycket med bilder?

Har både hört mac och PC.. Jag har bara ägt PC och alla dem har strulat på ett eller annat vis. Så är inne på att skaffa en MAC. Men eftersom jag aldrig haft en innan så vet jag inte ens vad jag ska kolla efter.

Så behöver alla tips och åsiker jag kan få!

Tack på förhand!

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
Bagtjesen
2014-09-07 16:06
#1

Alla typer av datorer kan strula, och det finns många tänkbara anledningar till det. En vanlig orsak är dock att man får in datorvirus som kan göra att olika (smittade) program beter sig annorlunda. Felaktigheter i hårdvaran är också vanlig, det kan räcka med ett enda fel t ex i en USB-port, eller ett delvis felaktigt minnsekort. Sedan är det ofta så att en del fel ju finns i de programvaror från olika tillverkare som man använder är.

En Mac är ca 60% dyrare än en Windows-dator med motsvarande prestanda (och så eller ännu värre har det varit i runt 30 år)! Så om det är mycket bildredigering och att det skall gå snabbt, så skulle jag personligen köpa en hyfsat snabb, minst fyrkärnig,  dator med ett riktigt snabbt grafikkort och riktigt bra och stor bildskärm, där bildskärmen är lätt att färgkorrigera. En bra och stor bildskärm med massor av bildpunkter behövs för att göra en modern systemkamera rättvisa när du redigerar. Det blir en väldigt dyr kombination med en Mac i botten, men går att skräddarsy precis efter plånboken och pris-prestanda annars. Mac och Linux delar ju en del av arvet efter Unix, så i botten är de äldre system, men Linux är billigt/gratis och hyfsat snabbt, men saknar de flesta stablila programvaror - mycket av de programvaror jag ser från olika communities är dåliga och kraschar ofta, liksom att de är väldigt olika filosofier som ligger bakom menyhantering och logiskt flöde t ex när du bearbetar bilder.

Dock jag har ett par datorer med olika Linux operativer på, och de körs som servrar med bara ett fåtal programvaror på för specifika ändamål. Jag testar en handful nya versioner varje år, och har gjort så sedan 2007, då testade jag 29 olika system varav bar två system klarade av de senaste hårdvarorna och var stabila, och någotsånär logiska i menysystemen. Jag har kört och programmerat på flera Unix-system sedan 1984, och inget är riktigt likt det andra, så de som säger att Unix eller då Linux är bättre gör en väldigt grov generalisering - det som fungerar bra i ett system kan vara uruselt i ett annat. Så jag använder Linuxbaserade system enbart till datorer som har specifika syften/ändamål, och där jag hr hunnit testa ut alla delar av systemen som jag behöver. Men samtidigt så finns det Linuxsystem speciellt gjorda för media med inbygda program för både video och stillbildsredigering,och där det ser ut som om man lagt ner möda på att underhålla de programmen också.

Så mycket beror på vad du är van att använda i form av bildredigeringsprogram och om de finns på det system du tänker dig.

/Bägtjesen - med Intel-datorer sedan 1983


Peak303
2014-09-07 16:19
#2

Jag använder mig mest utav Lightroom samt en liten del utav PS CS versionerna. Det jag vill ha i en dator är stabil och hyfsat snabb. Men samtidigt en som inte måste åka in och byta nätverkskort hela tiden.. (Är på gränsen att få byta ut det igen efter 3mån….) Men det är ju så klart inget man egentligen kan veta i förväg. 

Skärmen är viktig för mig men hur vida den är bärbar eller inte spelar inte någon större roll. Skulle även vara ett stort plus om datorn klarar av att spela spel så som ex. Sims. Datorn jag har idag klarar inte några spel alls längre har tidigare kunnat spela minecraft men inte ens de fungerar idag. 

http://www.dell.com/us/p/inspiron-15r-se-7520/pd är den jag har idag. 

Så en dator som är känd för att hålla i alla fall minst 2 år skulle vara toppen. Därför jag är inne på mac då många som har dem har inte behövt byta dator lika ofta som PC användare behövt. (ex. jag). Stort ram minne och något större hårddisk, minimum 500gb.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Schnauzertik
2014-09-07 16:25
#3

Här måste jag nog ställa mig lite frågande åtminstone om det gäller PC och photoshop

Photoshop drar inte så mycket nytta av 4 kärnor det är viktigare med  en processor med högre klockfrekvens.

När det gäller grafikkortet så utnyttjar photoshop det men inte i någon högre grad, skulle tro att man gott kan nöja sig med ett i budget eller mellanklass.

Om du däremot ska redigera video så blir det en helt annan sak.

Värd för Pensionärer

Peak303
2014-09-07 16:27
#4

#3: Problemet är ju det att om jag ska skaffa en dator vill jag inte ha någon "mellanklass" där jag efter 1-1½ år igen sitter och behöver ny dator då den också strular precis som den jag har idag gör.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Schnauzertik
2014-09-07 16:32
#5

Nja nu ska inte hela datorn vara mellanklass men vissa komponenter vinner man inte särskilt mycket  på att välja det dyraste.

Själv väljer jag komponenter som jag tror ska passa mig och skruvar ihop datorn och om någon del börjar kännas slö så byter jag ut just den delen. Men nu är det nog rätt länge sedan jag behövde byta ut något.

Jag undrar om du har försökt att installera eller återställa operativsystem och programvaran på datorn, tror att det mycket väl kan vara något mjukvarurelaterat

Värd för Pensionärer

Peak303
2014-09-07 16:37
#6

#5: Då nätverkskortet är på upphällning igen samt att fläkten luktar bränt så känns det som om mjukvaran inte skulle hjälpa just den biten.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
Schnauzertik
2014-09-07 16:43
#7

Alldeles rätt.

Jag tänkte mer på om den kändes seg.

Om det är en stationär dator så är det lätt att byta båda dessa och kostar inte särskilt mycket heller. Kanske känner du någon som kan hjälpa dig med detta.

Om du bara har haft datorn i något år borde den fortfarande vara hyfsat modern.

Värd för Pensionärer

Bagtjesen
2014-09-07 16:48
#8

#3 & #4 - om det inte händer idag så blir et mer och mer vanligt med program som använder flera kärnor - det beror helt enkelt på att det blir för dyrt med snabba processorer som drar mycket ström med kylningsproblem som följd.

Att operativet körs på en kärna och bild/videoredigering på en annan är inte ovanligt, så att minst två är ialla fall bra, och man hittar inga hyfsat snabba processorer idag som inte redan har 4 kärnor.

Jag använder  t ex DxO Optics (ungefär som ACR eller LR), och när jag tar temasviter när jag fotar så kan jag ta en bild och rätta till den, och sedan applicera det på samtliga andra i batchen och det använder en bild per kärna, så det går undan.

De panoramaprogram som jag använder kan i flera fall använda flera kärnor -skönt och snabbt när man har 30-40 (eller som jag har haft, upp till 270 bilder) för ett panorama.

#4, anledningen till jag snabbt gick in igen här var egentligen att jag glömde att beroende på vilken typ av bilder och hur du redigerar så kan massvis med minne vara bra, det behöver inte vara supersnabbt, men både Mac och Win och Linux går över till swappning till hårddisk, och det vill man absolut undvika. Jg minskade processtiden för ett enda panorama från 7 timmar till 40 minuter….

Men en sak är jag tvärsäker på, och det är att man trivs sååå mycket bättre med en stationär dator med riktigt bra bildskärm, snarare än att ha  en fancy name brand laptop - och priset för ett windows system med samma prestanda som ett med laptop är också ca 1/3 lägre. Om man behöver ha ett system med laptop, t ex för sommarstugan, så kan man köpa något begagnat och då ryms kanske både stationär och laptop inom samma pris som en enkel Mac, och med bättre prestanda, och i de flesta fall med avsevärt bättre kylning!

/Bägtjesen


Schnauzertik
2014-09-07 17:10
#9

Ska du ha det senaste väljer du en dator med proccesor Intel Core i75820K med 6 kärnor och 3,3 GHz och till den  DDR4 minne. Räcker alla gånger långt för allt vad du kan vilja göra med den även om det finns ett par kraftigare modeller. 

Funderar själv på den

Värd för Pensionärer

Bagtjesen
2014-09-07 18:24
#10

En fläkt som luktar bränt och ett nätverkskort som inte fungerar, är precis sådant som kan ge upphov till problem.  Står datorn på ett golv så brukar det blir fläkar och nätagg bli fulla av skit - inget som inte en riktig dammsugning (med jordning) och t ex putsning med tops. Att stänga av nätverkskortet och andra saker med utropstecken i Device Manager, eller uppdateringar av deras drivrutiner brukar vara det som förutom virus skapar problemen. T ex felaktiga drivrutiner eller att man råka få Standard VGA som drivrutin för bildskärmen, är osak till mycket. En av mina datorer som numera kör Linux är 9 år gammal, och min tidigare bästa dator är  4 år gammal och drar åt sig damm p g a kylningen går på "rocket" i ASUS inställningen när jag redigerar bilder, lätt fixat ett par ggr per år.

Min laptop som är 3 år gammal och kostade 14.000:- är fortfarande snabbare än en Mac…

Som Schnusertik säger i #9 så finns det ett brett utbud av processorer, men med ett bra moderkort och ett schysst flerkärnigt grafikkort och utbyggbart minne utöver det tar jag alltid hänsyn till…

Ett bra sätt att hitta en god grund, om man bygger sina datorer själv (som jag gjort sedan 84 då vi konfigurerade alla datorer från IBM, och sedan kloner från 87), det är numera att kolla på DatorMagazin där de varje månad redovisar bästa kombinationen av prylar till en dator för 10.000:- eller något lägre. Bra grund att utgå ifrån, och göra modifieringar ifrån för att vässa det man behöver.

/Bägtjesen


Schnauzertik
2014-09-07 19:34
#11

Förtydligande. För att vi inte ska tala om olika saker

Vi har pratat en del om grafikkort och olika klasser där att närmare beskriva vad vi menar med detta.

För mig är det ungefär så här

Budgetklass 0-2000

Mellanklass 2000-4000

Hög klass 4000- 15000

Stämmer det med din bild Bägtjesen ?

Värd för Pensionärer

Bagtjesen
2014-09-07 20:32
#12

#11 - Ja det stämmer bra med det jag anser. Hög klass för mig det är för spel, och för videoredigering. Grafikkort i mellanklass ämnar sig väldigt bra för stillbildsredigering, men för väldigt stora bilder så är det bättre att ha de med stort minne i st f de som är allra snabbast i prisklassen (t ex panoraman eller när det gäller att producera stora TIFF eller PNG:er). Är det vanliga bildredigeringar med 16MB filer upp till de största formaten i semiproffsklassen så är minnet viktigaste. Jag utgår från att målet är att kunna hinna redigera många och förhållandevis stora bilder.

När slutresultatet också involverar stora TIFF/PNG eller att många redigerar skarpar stora filer i te x PSE eller PS, så föredrar jag att spara allt från kameran till SSD och redigera det på en sådan drive, och sedan flytta över det till till en vanlig 1TB disk på datorn för lagring, samt en 12TB raid av 4 st 3TB  för säkerhetskopiorna. På olika datorer har jag allt från supersnabba 60GB SSD till normalsnabba 240GB dito. Även systemhårddisken är i flera fall SSD:er.

Då går det enormt snabbt att konvertera från rå-filer och att redigera. När jag är klar med arbetet så lagrar jag på tidigare nämnda vanliga drivar, och tar en kaffepaus eller går och lägger mig. Nästa gång jag kommer till datornså har jag alltså 3 kopior av filerna, och då  kör jag filverifieringar och om allt är ok så tar jag bort allt från arbets-SSD:n. Därefter formatterar jag kamernas kort för lagring.

Inga problem med att använda SSD:er och att även om det blir en del raderingar så bör de räcka min livstid - förhoppningsvis 30-år till, om jag inte släger dem till förmån för ännu nyare snabbare lagringsmedia.

/Bägtjesen


Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Potatisen
2014-09-08 11:54
#15

Vill du spela tunga spel, är en pc bättre. De tål mer men det viktigaste för mig som gamer är att datorn kan köra många spel. Det finns betydligt fler spel för pc. Bland annat the sims 3 laggar på en mac. Sen finns det många spel som först släpps till pc och senare till en mac, ibland kommer det inte ens en mac-version.

Peak303
2014-09-08 12:19
#16

Enda spelet jag i nuläget vill spela är sims. Var aldrig ett problem på min "kusins" mac.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

FjantYoda
2014-09-08 16:17
#17

Tja, the sims 4 finns inte till mac, än iallafall, förhoppningsvis släpps det väl..

Är uppvuxen med PC och köpte min första (och hittills enda) Mac för 4 år sen, still going strong! har varit ytterst lite krångel och de krångel som varit har berott på att hårddisken helt enkelt är full! 

Nu börjar däremot batteriet vara lite trött men datorn funkar ju, så nästa dator blir helt klart oxå en Mac! Sen använder jag ju iPhone oxå, då jag hade android (samsung) så gick det inte att koppla in mobilen i datorn och föra över bilder direkt från mobilen, däremot via bluetooth funkade det. Sen kanske de finns något annat sätt att göra som jag inte kommit på.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Peak303
2014-09-08 21:13
#18

Jag har både iPhone och iPad idag så skulle ju vara perfekt med mac till det. Förhoppningsvis har dem väl hunnit komma ut med sims 4 till mac snart. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

HellviHumle
2014-09-09 00:41
#19

Och om man stackar bilder, vad gäller då? Nåt hundratal kan det ju bli.

HH

Bagtjesen
2014-09-09 01:28
#20

Se mitt inlägg #12.

Med om man bara sysslar med stora panoramor så är mycket vanligt RAM-minne som är snabbt 12-24GB är att rekommendera (mn det finns ju moderkort med plats för ännu mer). - det betyder att du behöver 64-bitars operativsystem. Snabb SSD för att lösa och skriva snabbt är också väsentligt. Men beträffande grafikkort får man se upp. Många nya grafikkort, så kallade Graphics Processor Units har fantastiska processorer som operativsystemen kan använda sig av förutsatt att det finns stöd både på moderkort i operativsystem och i programvaran. Det finns flera olika tekniker -titta t ex på:

http://en.wikipedia.org/wiki/General-purpose_computing_on_graphics_processing_units

Eftersom att läsa ofta från en gammaldags hårdisk är riktigt slött, så är en hyfsad SSD som enbart används som arbetsdisk (som jag beskriver i #11), liksom att skriva mellanlagringsfiler, de blir ibland flera 10-tal eller uppemot/drygt 100-talet GB stora!

Så, när man kan konfigurera och skruva ihop sin egen dator så kan man prismässigt och prestandamässigt dels vara billigare, men få till flera hundra procent bättre prestanda - få levererar t ex laptops med två hårddiskar, och att de levererar med SSD:er är fortfarande ovanligt, oavsett om det är laptop eller stationära datorer som säljs rakt över disk!

/Bägtjesen


Annons:
Upp till toppen
Annons: