Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 749 ggr
Paltn
9/6/14, 11:45 PM

(H) Hundporträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Två spontana djurportätt tagna idag. Första på brorsans hund Wolf, och andra på syrrans hund Cita. tagna på samma plats och snudd på samma vinkel.

// Paltfan

Annons:
Paltn
9/6/14, 11:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Cita

// Paltfan

Bagtjesen
9/7/14, 6:22 AM
#2

Svårt att ge tuff negativ kritik då det är spontana bilder. Det syns att du tänker i svartvitt när du tagit bilderna, så det enda jag kan komma på är att bakgrunderna är röriga och ser så ljusa ut, utan att hundarna då verkar tagna i motljus (bara små tecken på motljus). Jag vet naturligtvis att hundarna kan ligga i ett skuggigt fält. Om du vill göra något åt bakgrunden så tror jag att du kan komma på flera alternativ, men det beror mer på hur du allmänt ser på dina bilder. Min filosofi är att i grunden ta så bra bilder som möjligt när jag trycker av, och att jag redan då är medveten om eventuella brister, och att de bristerna är något jag kn leva med, men samtidigt kan jag ha velat fånga nuet och bara rätta till små problem/detaljer. Det är ju mer lite av filosofi kring hur man vill skapa. 

Även om bild #0 har sämre bakgrund än bild #1 så tycker jag att 0# blivit ett aningens bättre hundporträtt, tungan och dess struktur är kanon!

Bilderna är spontant tagna så jag kan inte förebrå dig att du glömt att ta bort halsbandet på #0, och jag ser av halsprofilen på #1 att den också har ett halsband (läder?).  Wolf ser nyfiken ut medan Cita ser eftertänksam ut, som hundar kan göra.

Fina hundporträtt!

/Bägtjesen


Paltn
9/7/14, 8:46 PM
#3

Absolut, bakgrunderna kunde ha varit bättre, och även behandlade i efterhand lite bättre. Överexponeringen till vänster kunde jag absolut ha tagit bort t.ex =)

Hundarnas skilda uttryck beror ganska mycket på en åldersskillnad på runt 7 år, varav Cita är äldre åh Wolf yngre samt fortfarande valpig och nyfiken.

Någon förberedelse blev aldrig tal om, därav halsbandet. Bilderna är knäppta i samband med annan fotning och de var i närheten under en paus.

Bilderna är inte tagna i motljus, utan hundarna ligger i skuggan av huset jag har bakom mig och bakgrunden lyses upp kraftigt där skuggan inte sträcker sig.

Tack Bagtjesen =)

// Paltfan

Bagtjesen
9/7/14, 9:11 PM
#4

Tack själv för din feedback på min kritik - eftersträvar att se både detaljer och helhet det är därför det blir många ord i min kritik. Tänkte själv aldrig på möjligheterna till åldersdifferens mellan hundarna, men nu förstår jag en möjlig förklaring till skilladerna. Tidsbegränsningar och "här och nu"-situationer har jag full förståelse för!

/Bägtjesen


Upp till toppen
Annons: