Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 915 ggr
[sstorm]
9/6/14, 10:00 PM

(M) Fisketur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog med kameran på fisketuren idag. Motivet föreställer min morfar där han trivs som allra bäst. På grund av sjukdom har han inte kunnat fiska på över 1 år så idag var första gången på länge vi var och fiskade igen. 

I efterhand har jag höjt kontrasterna samt tagit bort några störande reflektioner i vattnet. 

Vad tycker ni?

Annons:
_Fisken
9/6/14, 10:02 PM
#1

Fotot var underbart men en ännu större sak var och få se honom kunna fiska igen.  Vilken grej!

[sstorm]
9/6/14, 10:10 PM
#2

#1 Att han kan fiska igen är absolut det bästa med hela bilden! Dock dröjer det nog innan han kan åka själv och fiska igen, men detta är nog bättre än inget om man frågar honom :)

_Fisken
9/6/14, 11:09 PM
#3

Gissa om han gillar och ha dig med. Tro mig!

Bagtjesen
9/7/14, 5:58 AM
#4

Du har ju fått med himlen - men ändå inte. Det ser ut som en dagdröm! Tycker det är bra jobbat i efterhand - kanske är det den lite överdrivna kontrasten som skapar en lite overklig känsla. Tycker att när jag ser den lilla bilden så har ryggen och baksidan av hans ben lite för lite teckning - det blir lite för stor yta centralt i bilden utan detaljer. Men, det ser bättre ut när man klickar på bilden. Bilden ger också intryck av väntan p g a stillheten i bilden, bara lite småkrus i vattnet.

Som bild tycker jag om den, men jag skulle tro att du fick till andra bra bilder också? Bilder som blev mer personliga?

/Bägtjesen


[sstorm]
9/7/14, 8:42 AM
#5

#4 tack för din kommentar! Nej, jag tog faktiskt endast 5 bilder på hela dagen. Var ju tvungen att fiska med :)

[sstorm]
9/8/14, 11:55 AM
#6

Ingen mer som har någon kommentar om bilden? Tillhör inte mina vanligaste motiv så tar gärna mycket åsikter!

Annons:
_Fisken
9/8/14, 1:06 PM
#7

Jag är totalt amatör som fotoskådare så jag kanske inte ska yttra mig men den oranga kanten på kragen kan man kanske fundera på. Den suger åt sig blicken.

Bagtjesen
9/8/14, 3:19 PM
#8

#7 _Fisken - Ja naturligtvis är det precis så som du säger - den drar blicken till sig! Sedan måste man ta hänsyn till hur bilden togs, om det var en snapshot (tillfällighetsbild), en dokumentär bild, eller något som var iscensatt. Det är ju olika grader av hur mycket man kan påverka bilderna, framförallt vid snapshots men även vid dokumentärt, som jag tycker att det är i det här fallet. Och i det här fallet så skulle man då alltså behövt byta jacka innan man gick ut - det viktigaste var ju att få med personen ut och det är det som bilden dokumenterar, och gör det i en fin miljöbild.

Naturligtvis går det att byta färg på kragen vid en efterarbetning. Precis som man kan göra masssor med andra förändringar i efterhand. Men det har nog blivit lite bättre med en ljusare rygg och ben på mannen med mera teckning (fler detaljer) i jackan.

Men jag håller med dig i ditt konstaterande! Frågan är bara vad man vill eller kan göra åt det?

/Bägtjesen


Upp till toppen
Annons: