Annons:
Etikettövrigt
Läst 1057 ggr
Garm
8/29/14, 4:16 PM

Överexponerat foto. Efterbearbetning

Vet ej om jag lägger det här på rätt ställe, men gör ett  försök.

Om man har ett ganska överexponerat foto, finns det något man kan göra med det  i t. ex. Photoshop för att förbättra det? Jag har nämligen ett foto jag gärna skulle vilja snygga till, men har inte de kunskaperna.

Annons:
Bagtjesen
8/29/14, 4:37 PM
#1

Hur mycket som går att göra beror på hur mycket det är överexponerat och vilket bildformat det finns tillgängligt i. I jpg (eg JPEG) så kan det komprimeras så att så mycket information gått bort att det ingte går att göra just någonting. Är det förhållandevis okomprimerat kan det gå, och finns bilden tillgänglig i andra format så kan man lyckas bättre.

Tycker du skall lägga upp bilden här så stor som möjligt så finns det flera som kan tala om vad som ev går att göra.   Det finns också en flik "Redigera mina bilder"  där du kan få hjälp att flera testar vad som eventuellt går att göra!

/Bägtjesen


Garm
8/31/14, 1:15 PM
#2

Tack för ditt svar, men jag har insett att fotot är nog för mycket ur fokus för att egentligen vara något att ha även om överexponeringen kan fixas.

TokyoWings
9/1/14, 7:40 AM
#3

Släng upp det i Bildredigering i fokus och se om någon kanske kan hjälpa dig. Det finns många talangfulla personer där! Man blir förvånad över vad de kan göra!

RisingSun - Bloggandes om Tokyo, Japan
Medarbetare på Japan

Bagtjesen
9/1/14, 6:37 PM
#4

Garm, om fotot ändå är viktigt för dig så låt dem pröva på som TokyoWings säger - till viss del så kan man fejka till lite skärpa också. Om fotot är överexponerat så är det svårt att veta hur mycket av det som är otydligt som enbart beror på det…

/Bägtjesen


Upp till toppen
Annons: