Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1017 ggr
Pysslan
8/25/14, 10:24 PM

(N) Gul blomma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är själv väldigt nöjd med denna bilden men det skulle vara kul att höra vad andra tycker

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Annons:
Potatisen
8/26/14, 11:47 AM
#1

Fin bild, det ser ut som att blomman svävar av sig själv.

Anngerd
8/26/14, 6:08 PM
#2

Jag tycker kontrasterna är tilltalande den gula färgen kontra den svarta.

Bagtjesen
8/29/14, 6:50 PM
#3

Det är en fin närbild som du lyckats väl med - gult mot svart och klar färg och skärpa om än lite långt bak i huvudmotivet. 

Det som kan vara svårt när man är nybörjare (det är åtminstone på den nivån du vill ha kritiken) är att man kanske använder för mycket automatik eller inte kan utnyttja kameran fullt ut. Om man kan trycka in till hälften med din kamera och då har så mycket som möjligt de främre rörformiga kronbladen (de andra kronbladen som sitter i kanten kallas tungformade) i fokus och sedan flyttar upp cenrum i bilden till där du nu har den (i bakre kanten av de rörformiga och upp mot de bakre tungformiga och trycker av så brukar se ändå bättre ut - då försvinner oskärpan gradvis bakåt i bilden, och det brukar kännas bättre för ögat.

Ett annat sätt är om du din kamera har både automatisk fokusering men att man kan justera fokus en aning genom att vrida på en gummerad ring på objektivet - då kan man hålla kameran så att man får blomman precis där man vill ha den, och samtidigt justera var man har fokus.

Har du chansen igen så titta i kamerans beskrivning över en del ord jag använt och laborera sedan lite med blomman och kameran. Men som nybörjarbild är den bra!

/Bägtjesen


Pysslan
8/29/14, 10:52 PM
#4

Tack 🙂

#3 Tack för alla tips. Jag ska ta fram "kameraboken" och se vilka manuella finesser jag kan använda mig av. 👍

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Upp till toppen
Annons: