Annons:
Etikettbildhantering
Läst 1172 ggr
rahl
8/21/14, 12:50 PM

Varför blir det så?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Varför blir visa bilder så? (menar det i kanten)

Annons:
Rumblebee
8/21/14, 12:51 PM
#1

Det är solljus som reflekteras och lyckad fastna på bild. Tror jag i alla fall…

rahl
8/21/14, 12:58 PM
#2

Blev flera sådana bilder men tyckte att jag hade solen bakom mig :) tack!

Rumblebee
8/21/14, 1:04 PM
#3

Kan ju helt klart ha fel också :p

Inkanyezi
8/21/14, 2:13 PM
#4

Hamnar det där på samma ställe på alla bilder som har det, eller dyker det upp på olika plats och med olika form?

(Det ser ut som ett ljusinslag endera via objektivet eller genom sökaren.)

För att testa om du har ljusinslag i sökaren, ta en bild med objektivlocket på, och med solen bakifrån in i sökaren. Manuell inställning 1/100 sekund. Den ska bli helt svart. Om den inte blir det är det fel på kameran.

rahl
8/21/14, 8:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det blir inte på alla bilder men alltid på samma ställe - visserligen hamnade dn på två av 250 bilder men vet att det hände innan också - under andra förutsättningar.

Då ska jag testa imorgon som du säger

Inkanyezi
8/21/14, 8:54 PM
#6

Du kan prova inomhus med en lampa också, men gärna med längre slutartid, kanske en hel sekund.

Annons:
rahl
9/13/14, 8:57 AM
#7

Jag har inte hunnit göra det än men igår kom ett annat problem… nedre delen av bilden blev helt annorlunda bakgrund än en bild eller en bild fick typ som pussel… verkar vara konstigt men jag har tyvärr slängd bilden. tror ni jag ska lämna kamera (eller är det fel på objektiv?) till reparation?

Inkanyezi
9/13/14, 12:44 PM
#8

Objektivfel kan inte ge pussel, men däremot kan ett fel på minneskortet göra det, eller i extremfall, någon bugg i omvandlingen från råfilen. Om du väljer att spara både RAW och jpeg, kan du se om det är en bugg i kamerans mjukvara, om det skulle upprepas.

Mer sannolikt är ändå, om du fick pussel på en bild, att du har ett av de vanligaste användarfelen.

Så frågan du ska rannsaka dig själv med är om du varje gång du har fört över bilder från minneskortet har formaterat det innan du fotograferar, och om du aldrig har raderat någon bild ifrån minneskortet.

Just de här två sakerna är alltså viktiga;

  • att aldrig radera en bild från minneskortet
  • att alltid formatera kortet innan det används igen

I stort sett alla minneskortfel hänger på de två rutinerna. En "pusselbild" innebär att alla data inte har registrerats på platsen där kameran eller datorn letar efter dem, utan att där finns andra data, som inte hänger ihop med den bilden.

Genom den enkla åtgärden att aldrig radera data från kortet, får man data att lägga sig snyggt och prydligt som i en lång sträng, och risken att det blir fel är minimalt. Om man har raderat bilder, finns luckor som kameran använder för att lagra delar av bilden, och det ökar risken för fel. 

Namnet på problemets grund är "fragmentering". 

Rutinen är att man tankar upp alla bilder från minneskortet till datorn. Nästa steg är att göra backupp, och därefter formaterar man minneskortet. Man börjar alltså alltid att fotografera på ett nyformaterat minneskort.

Man ska inte använda överföringsprogrammets erbjudande om att radera bilderna från kortet. Den rutinen är inte säker, exempelvis om man har valt att skydda någon av bilderna. Det är också en onödig åtgärd att skydda mot radering om man har tagit som rutin att aldrig radera. 

Och så ditt fel i hörnet på bilderna:

Ljusinslaget behöver inte komma bakifrån, utan det kan vara ett fel på spegeln i din kamera som gör det, eller något annat ljusinsläpp. Eftersom det är olika på olika bilder är det osannolikt att det skulle ligga i elektronik eller datasystem, utan det är allra mest sannolikt optiskt, dvs att ljus når sensorn på det här sättet.

rahl
9/13/14, 12:48 PM
#9

Tack, jag för över i windows alltså i inget program men jag klipper från mappen sen klistrar in MEN det har hänt att jag har raderat från minneskort innan jag klippte och jag har ALDRIG formaterat minneskortet (eller kanske nån enstaka gång men inte varje gång). Tack nu har jag lärt mig något bra!

Fotar bara i jpg i med att jag tar MASSOR av bilder :) och har nu 16 gb kort.

Inkanyezi
9/13/14, 1:44 PM
#10

Att "klippa" är att radera.

Och som sagt kortet måste formateras för att man ska vara säker på att ha en ny filtabell varje gång man börjar använda det. Annars kan det bli fel.

Bagtjesen
9/13/14, 2:01 PM
#11

Man skall alltså Kopiera från kamerans minneskort och klistra in i mappen i Windows, och alltid "formatera" kamerans minneskort i kameran. (Aldrig ta bort eller "tömma" kamerakortet helt eller delvis på annat sätt).

/Bägtjesen


Upp till toppen
Annons: