Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1195 ggr
idawickstrom
8/20/14, 3:11 PM

Franka solida I

Hej ! Nu är det så att jag har en franka solida I här hemma, och är sugen på att börja fota med den. Problemet är att jag är ganska amatör då det gäller gamla kameror. Det jag skulle vilja lära mig är vilka ISO-värden man ska ha i olika ljus. Kameran behöver en 120 film, men jag har ingen aning om priset på dem eller priset och tiden på framkallningen. Om någon vet något om detta så snälla ge mig en upplysning! (Gärna lite allmännt om era egna upplevelser med dessa kameror) TACK!

Annons:
idawickstrom
8/20/14, 3:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är en bild av den!

Inkanyezi
8/20/14, 3:27 PM
#2

Det som jag tycker är fint med en sådan kamera är att trots ett stort negativformat är den väldigt smidig att ha med sig. Jag minns från min liknande Kodak Duo Six Twenty, att jag stoppade den i innerfickan. Franka var slankare med lite rundare former och var nog lättare att få ner i en ficka. 

Bildresultatet med alla såna bälgkameror brukar bli bra. Beroende på precis hur gammal den är kan den ha lite olika ålderskrämpor, men de billigaste varianterna brukar inte kärva i slutaren, medan de som hade slutare som går till en hel sekund och också självutlösare kan behöva en genomgång innan man får slutaren att fungera ordentligt. Det är mycket vanligt att den hänger upp sig för att smörjmedlet beckar igen.