Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1195 ggr
idawickstrom
8/20/14, 3:11 PM

Franka solida I

Hej ! Nu är det så att jag har en franka solida I här hemma, och är sugen på att börja fota med den. Problemet är att jag är ganska amatör då det gäller gamla kameror. Det jag skulle vilja lära mig är vilka ISO-värden man ska ha i olika ljus. Kameran behöver en 120 film, men jag har ingen aning om priset på dem eller priset och tiden på framkallningen. Om någon vet något om detta så snälla ge mig en upplysning! (Gärna lite allmännt om era egna upplevelser med dessa kameror) TACK!

Annons:
idawickstrom
8/20/14, 3:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är en bild av den!

Inkanyezi
8/20/14, 3:27 PM
#2

Det som jag tycker är fint med en sådan kamera är att trots ett stort negativformat är den väldigt smidig att ha med sig. Jag minns från min liknande Kodak Duo Six Twenty, att jag stoppade den i innerfickan. Franka var slankare med lite rundare former och var nog lättare att få ner i en ficka. 

Bildresultatet med alla såna bälgkameror brukar bli bra. Beroende på precis hur gammal den är kan den ha lite olika ålderskrämpor, men de billigaste varianterna brukar inte kärva i slutaren, medan de som hade slutare som går till en hel sekund och också självutlösare kan behöva en genomgång innan man får slutaren att fungera ordentligt. Det är mycket vanligt att den hänger upp sig för att smörjmedlet beckar igen.

En del av de där kamerorna har också åldrats så mycket att bälgen har blivit skör och kan spricka i vecken när man fäller ut och fäller ihop den, så att man får ljusläckor. Men om man har tur så läcker de inte ljus. Det är främst i hörnen som bälgen slits. Om det är bara något enstaka litet häl kan det vara lätt att fixa provisoriskt, men ofta har de flera sprickor. De flesta av de här kamerorna är omkring femtio år gamla eller mer. 1964 när jag började i fotohandeln såldes inga fler nya vad jag vet, och jag tror att Solida tillverkades från mitten av trettiotalet fram till omkring 1960.

Den modell jag har sett flest av är den här, från början av femtiotalet:

http://www.flickr.com/photos/7817210@N03/975987567/in/pool-camerapedia/

Den är i format 6x6 och har inte något räkneverk, utan man tittar genom det lilla runda fönstret mitt bak på siffrorna på filmens täckpapper för att se vilken ruta man drar fram och att den kommer i rätt läge. Oftast är det några prickar före siffran, och så drar man tills siffran är mitt i fönstret och stänger den lilla luckan.

Den kameran brukar ha dubbelexponeringsspärr, som frigörs när man börjar vrida fram filmen. Men med trådutlösare, som man fäster på slutaren, kan man dubbelexponera om man vill. (Eller om man petar på armen som förbinder knappen med slutaren. )

Jag jobbade under sextiotalet i en affär som handlade med begagnade kameror, och det dök upp en hel del såna kameror.

idawickstrom
8/20/14, 4:21 PM
#3

Tack så jättemycket! Väldigt intressant! :)

Upp till toppen
Annons: